ارز‌های صادر‌کنندگان با نرخ آزاد به‌فروش می‌رسد

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۱

صادر‌کنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به نرخ آزاد به بانک‌ها بفروشند.

این خبر مسرت‌بخش را نخستین‌بار اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری صبح روز دوشنبه 27مهر در مراسم روز ملی صادرات به گوش افراد حاضر در جلسه رساند. اما روز گذشته معاون وزیر صنعت از ابلاغیه رسمی بانک مرکزی مبنی بر موافقت برای صدور مجوز فروش ارز صادرکنندگان به نرخ آزاد خبر داد.

تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی تا قبل از صدور این ابلاغیه ارزهای خود را به نرخ مرجع دراختیار بانک مرکزی قرار می‌دادند. سال‌ها بود که بسیاری از بازرگانان از این تصمیم بانک مرکزی و دولت شکواییه داشتند و اجرای این سیاست را باعث به‌وجود آمدن خسارت‌های زیاد به بخش صنعتی کشور می‌دانستند، اما با شروع آذر و زمزمه‌های فروش ارز به نرخ آزاد به دولت، رویکرد صادرکنندگان و واردکنندگان به این مصوبه تغییر کرد. در همین رابطه روز گذشته بانک مرکزی موافقت رسمی خود را با اجرای این طرح در قالب ابلاغیه اعلام کرد. ولی‌الله افخمی‌راد در نشست روز سه‌شنبه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای خرید ارز صادراتی صادرکنندگان به نرخ آزاد خبر داد و گفت: این ابلاغیه که ازسوی بانک مرکزی صادر شده است، امکان این را فراهم خواهد آورد که تجار ایرانی در خارج از کشور و هر جا که بانک ایرانی وجود دارد، بتوانند ارز خود را از طریق صرافی و با قیمت آزاد به‌فروش برسانند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، در خارج از کشور ارز را از صادرکنندگان تحویل گرفته و در بانک‌های داخل معادل ریالی آن را با نرخ آزاد به صادرکننده پرداخت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی این موضوع را ابلاغ کرده است و امیدواریم منجر به رضایت صادرکنندگان شود. افخمی‌راد با انتقاد شدید از عملکرد روسیه در پذیرش کالاهای صادراتی ایران، گفت: طرف روسی در ارتباط با فراهم ساختن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و توسعه تجارت با ایران توجه کافی را انجام نمی‌دهد و ورود کالاهای ایرانی به روسیه با عوارض بالاتری نسبت به سایر کشورها مواجه است. فرهاد طالب‌زاده، کارشناس بازرگانی در گفت‌وگو با «تعادل» دررابطه با این مصوبه بیان کرد: تولیدکنندگان باید بتوانند درآمد ارزی حاصل از صادرات را به ریال تبدیل کنند و این حق مسلم آنهاست، چراکه دولت باید برای حمایت از صادرات این حق را به ارگان‌های صنعتی بدهد تا این بخش بتواند به شکوفایی بیشتری برسد. بخش بزرگی از این شکوفایی از طریق همین سیاست امکان‌پذیر می‌شود چراکه باتوجه به افزایش نرخ ارز در کشور فروش ارز حاصل از صادرات کمک زیادی به بخش صنعت خواهد کرد.

وی همچنین بیان کرد، دولت باید در این زمینه مشوق تولیدکننده باشد، به این معنا که ما نباید به تولید‌کننده بگوییم همانجا که ما می‌خواهیم ارز‌ها را به فروش برساند، چراکه این مساله باعث بی‌انگیزگی بخش تولید می‌شود. همین مساله باعث می‌شود تولیدکننده درآمد خود را به کشور نیاورده از کشور خارج کند و این سبب رکود در کشور می‌شود. همچنین رونق را به میزان زیادی کاهش می‌دهد همین مساله در سال‌های گذشته باعث شده که تولید‌کننده دیگر خودش را مقید به سرمایه‌گذاری در کشور نداند.

طالب‌زاده همچنین در این خصوص گفت: البته، این موضوع را از یاد نبریم که کشور ما فقط نباید از طریق نفت اقتصاد خود را پایه‌ریزی کند بلکه باید این وابستگی را روزبه‌روز از نفت کم کرده و به سمت موضوعات دیگر سوق دهد.

وی در جواب اینکه چه تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌هایی می‌تواند در جهت محقق شدن صحیح این امر درنظر گرفته شود، گفت: ابتدا باید با واکاوی صحیح این مهم، زمینه و بستر مناسب را برای محقق شدن شرایط فراهم و موانعی که بر سر راه تولیدکننده وجود دارد را حذف کرد، اما تولید‌کننده نیز باید خود را ملزم به این بداند که محصول را با کیفیت و مرغوبیت بیشتری عرضه کند و همواره در تلاش برای بالا بردن کیفیت باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر