ایران نیازی به کمک صندوق بین‌المللی پول ندارد

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۷۶

جفری فرنکس از اعضای صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه ایران کشوری ثروتمند است که با مشکل کمبود درآمد مواجه نیست اما از نظر درآمدهای مالیاتی از استانداردهای بین‌المللی پایین‌تر است، گفت: با وجود برخورداری چندین ساله ایران از رشد اقتصادی، تورم بالا سبب شده که استانداردهای زندگی در این کشور افزایش قابل‌توجهی نداشته باشد.

فرنکس از مدیران دپارتمان خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول در نشست تخصصی «طراحی و اجرای برنامه‌های صندوق در کشورهای در‌حال‌توسعه» که در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شده بود، در مورد رابطه ایران و صندوق گفت: «لزومی ندارد ایران برای رفع مشکلات اقتصادی خود از صندوق بین‌المللی پول، کمک مالی دریافت کند زیرا ایران کشوری ثروتمند با منابع مالی بسیار خوبی است. اما این به‌معنای فقدان مشکل نیست زیرا باید در آینده نزدیک مشکلاتی از قبیل افزایش فزاینده تورم، کمبود منابع مالیاتی و رشد پایین اقتصادی را حل کند. در این شرایط حتی اگر نیازی به دریافت وام از صندوق برای حل مشکلات ندارد، می‌تواند از تجربیات صندوق بین‌المللی پول استفاده کند».

او که تاکنون در کشورهایی چون فرانسه، بلژیک و از سال2012 تاکنون در پاکستان مسوولیت اداره برنامه‌های صندوق را عهده‌دار و در کشورهایی چون اوکراین و اروگوئه از سوی صندوق بین‌المللی پول مقیم بوده است، درباره برنامه‌ها و قابلیت‌های صندوق بین‌المللی پول گفت: «از مهم‌ترین دلایل تشکیل صندوق بین‌المللی پول بحران‌های مالی پس از جنگ جهانی دوم بود و صندوق با اهدافی چون نظارت بر ثبات اقتصادی کشورهای عضو در عرصه اقتصاد جهانی، ایجاد قابلیت با حمایت از برنامه‌های آموزشی و همچنین تولید ابزار فنی و تکنیکی و همچنین کمک به کشورهایی که با بحران‌های بی‌ثباتی عمیق مالی روبه‌رو هستند، تشکیل شد.»

فرنکس در توضیح دلایل بی‌ثبات دانستن کشورها از نظر اقتصادی گفت: «بی‌ثباتی اقتصادی به‌معنای فراتر از ظرفیت منابع مالی خود زندگی‌کردن است که این شرایط می‌تواند به‌دلایلی چون کاهش درآمدها و در اختیار نداشتن منابع مالی کافی برای جبران آن یا سیاست‌های پولی بانک مرکزی در ظهور تورم فزاینده، ایجاد شود. در چنین شرایطی که دولت‌ها امکان ساماندهی منابع مالیاتی خود را ندارند وکشور از رشد مناسب اقتصادی برای به‌کارگیری نیروهای مورد نیاز خود برخوردار نیست و درنتیجه امکان حضور در بازارهای جهانی را از دست خواهد داد، صندوق بین‌المللی پول با فراهم‌کردن منابع مالی و کمک‌های تکنیکی و ایجاد اصلاحات ساختاری برای خروج از بحران بی‌ثباتی وارد می‌شود».

مدیر صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه اجرای راه‌حل‌های صندوق در کوتاه‌مدت می‌تواند به ایجاد نارضایتی بیشتر منجر شود، گفت: «هر چند صندوق بین‌المللی پول برای ارایه وام و ارایه راه‌حل به کشورهای متقاضی در مواردی اشتباهاتی داشته، اما نباید فراموش کرد که هیچ درمانی برای بیماری، بدون درد و مشکلات مخصوص‌به‌خود نیست. رنجی که آرام‌آرام با برنامه‌ریزی و حمایت چندجانبه در ‌زمانی نه‌چندان کوتاه برطرف خواهد شد». جفری فرنکس، طی سفری دو‌روزه به ایران در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره جایگاه صندوق بین‌المللی پول برای کمک‌رسانی به کشورهای در‌حال‌توسعه و همچنین شرایط و چگونگی آن سخنرانی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر