انقباض مالی، سیاست سال 1394

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۷

دهمین دور از سفرهای استانی دولت یازدهم از صبح روز گذشته با سفری دو روزه به استان گلستان رقم خورد. رییس‌جمهور برای افتتاح راه‌آهن بین‌المللی ایران- ترکمنستان با استقبال مسوولان عالی استان وارد گرگان شد. در مراسم افتتاح این خط‌آهن بین‌المللی محمد‌اف رییس‌جمهور ترکمنستان و نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان نیز حضور دارند. این خط ریلی، کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین را به خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان متصل می‌کند. پس از سخنرانی در جمع مردم در ورزشگاه آزادی گرگان، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، صنعتگران، تجار و سرمایه‌گذاران و علمای شیعه و سنی گلستان در دستورکار برنامه‌های حسن روحانی به استان گلستان قرار گرفت. حضور در دهمین جلسه استانی هیات دولت و مصاحبه با خبرنگاران پایان‌بخش برنامه‌های سفر دو روزه رییس‌جمهور به گلستان است. روحانی همچنین با اعلام ارقام کلان بودجه 49 به‌طور ضمنی از انقباضی بودن سیاست‌ مالی سال آتی خبر داد.


دهمین سفر استانی به پایتخت اقوام

در سفرهای استانی دولت «تدبیر و امید» برخلاف دولت «مهرورز» دیگر نه از وعده‌های «مبهوت‌کننده» خبری هست و نه از طرح‌های «آنچنانی» صحبت می‌شود. دیگر مراکز اجرایی استان و مدرسه‌های گرگان تعطیل نمی‌شوند تا خیل جمعیت استقبال‌کننده، بیش از مشتاقان واقعی جلوه کنند. تیم رسانه‌یی دولت هم از رسانه‌ها نمی‌خواهد تا در تصاویر ارسالی‌شان، لنز را آنقدر تنگ بگیرند که دیده نشود، عمق حضور مردم چقدر است. با این حال میزان استقبال مردم از رییس‌جمهورشان آنقدر هست که مسیر فرودگاه تا محل سخنرانی را پوشش دهد. سرعت حرکت کاروان تدبیر و امید هم به اندازه‌یی تنظیم می‌شود که هیچ بنی‌بشری دنبال کاروان تدبیر و امید ندود. رییس دولت در بدو ورود به استان گلستان اعلام کرد، برنامه‌های بسیاری برای شکوفایی اقتصاد این منطقه دارد. رییس‌جمهور با اشاره به افتتاح راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در روز دوم سفر، گفت: «این خط راه‌آهن برای توسعه این استان و ایران اهمیت زیادی دارد و کریدور جدیدی است که شمال و جنوب منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند و تاثیر بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.»


دولت از وعده‌های خود کوتاه نمی‌آید

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت به وعده‌های انتخاباتی خود وفادار است، گفت: «من وعده نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق در جامعه و تعامل سازنده با جهان را داده بودم و تا لحظه آخر پای وعده‌های خود ایستاده‌ام. من به نسل جوان کشور و به‌ویژه جوانان دانشجو وعده می‌دهم پای قول‌های خود خواهم ایستاد.» به گزارش ایسنا، روحانی افزود: «من پنج وزیر به مجلس معرفی کردم، اما لازم بود 50 وزیر معرفی می‌کردم. ما از وعده‌هایی که دادیم باز نخواهیم ایستاد. دوران افراط و زمان امنیتی بودن به سر آمده است. ما در دوران وحدت، اتحاد و اعتدال و فضای باز هستیم.»

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه این روزها روز قانون، روز مدرس و روز قانون اساسی است، گفت: «ما همه باید به قانون احترام بگذاریم. هیچ‌کس نباید از قانون تخلف کند. همه کسانی که دیروز یا امروز از قانون تخلف کرده و می‌کنند باید بدانند مردم یکپارچه در برابر فساد و قانون‌گریزی ایستادگی می‌کنند.»


بخش عمرانی 50هزار میلیارد بودجه می‌گیرد

روحانی با اشاره به اینکه در گذشته هیچ سالی نبوده است که در آذر تمامی بودجه عمرانی استان توسط دولت پرداخت شده باشد، گفت: «تا امروز بیش از 20هزارمیلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال بودجه عمرانی بیش از 30هزارمیلیارد تومان را پرداخت خواهیم کرد.»

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بودجه سال آینده ما دارای رشد خواهد بود، خاطرنشان کرد: «بودجه عمرانی ما نیز همراه با رشد خواهد بود یعنی بودجه ما برحسب منابع و مصارف 219هزارمیلیارد تومان خواهد بود. همچنین بودجه عمرانی ما برای سال آینده 46.1هزارمیلیارد تومان خواهد بود.»

این در حالی است که بودجه مصوب سال 39 برابر با 00532 میلیارد تومان بوده است که این نشان از کاهش 7درصدی بودجه سال 49 نسبت به قانون بودجه 39 دارد. اما از طرف دیگر بودجه عمرانی از افزایش 07درصدی برخوردار شده است. این بدان معناست که دولت سیاست های مالی انقباضی را برای سال آینده پیگیری خواهد کرد تا هم کاهش درآمد نفت را تا حدودی جبران و هم از خیزش تورم جلوگیری کند.


سیاست تنش‌زدایی دولت ادامه می‌یابد

رییس‌جمهور با تاکید براینکه مسیر آینده کشور بدون تردید مسیر پیشرفت، توسعه و امیدواری خواهد بود، اظهار کرد: ملت بزرگ ایران بدانید تعامل ما با دنیا و همسایگان‌مان روزبه‌روز بیشتر خواهد شد و فردا دو رییس‌جمهور از ترکمنستان و قزاقستان به استان گلستان در مرز بین ایران و آسیای مرکزی برای افتتاح راه‌آهنی که گرگان را به ترکمنستان و قزاقستان و آسیای مرکزی متصل می‌کند، قدم خواهند گذاشت. روحانی با بیان اینکه همه باید بدانند استان گلستان دالان توسعه کشور خواهد بود، افزود: ما نیازمند هستیم برای تحول هم در این استان و هم در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم اشتغال پایدار به‌وجود آوریم. شما می‌دانید که در همین راستا صدها شرکت ایرانی و خارجی برای شرایط ماه‌های آینده، خود را آماده ورود به کشور ایران کرده‌اند.


دنیا برای تحرک اقتصادی به ایران نیاز دارد

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه دنیا نیازمند تعامل سازنده با ایران است، اظهار کرد: «دنیا برای تحرک اقتصادی به ایران نیاز دارد. در 15 ماه گذشته حداقل 15 گام بسیار مهم برای توافق در مساله هسته‌یی برداشته شده است. ما برداشته شدن تحریم‌ها را حق مسلم مردم ایران می‌دانیم. همانطور که ادامه فناوری‌های پیشرفته ازجمله فناوری هسته‌یی را حق مسلم مردم ایران می‌دانیم.» رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های دولت برای توسعه استان گلستان، خاطرنشان کرد: «تصمیم گرفته شده 121 پروژه عمرانی برای استان گلستان به ارزش 581میلیارد تومان در سال جاری و سال آینده اجرایی شود که من در شورای اداری استان به تفصیل این طرح‌ها را بیان می‌کنم. علاوه بر این 22هزار هکتار زمین در این استان تا پایان این دولت زهکشی می‌شود.»


جاذبه‌های گردشگری فعال می‌شود

روحانی با بیان اینکه استان گلستان استعداد فراوانی برای جذب گردشگر دارد، خاطرنشان کرد: «جذب گردشگر در کشور اشتغال ایجاد می‌کند. ما آشوراده را به مرکز مهم گردشگری تبدیل می‌کنیم.»روحانی در پایان صحبت‌هایش و در شرایطی که مورد تشویق مردم قرار گرفته بود، گفت: «تصمیم دیگر که موجب تحول خواهد شد ایجاد منطقه آزاد در منطقه مرزی اینچه‌برون است. اصل تصمیمش اتخاذ شده و طراحی و برنامه‌ریزی‌اش انجام خواهد شد تا اینکه این مرکز به انبار مهمی برای سنگ‌های معدنی تبدیل شود.»

مردم گرگان مثل مردم سایر استان‌ها که به استقبال رییس‌جمهور اعتدالگرایشان می‌رفتند، با شعار «دسته‌گل محمدی، به شهر ما خوش آمدی» به استقبال از حسن روحانی رفتند. باز هم مردم ساعت‌های متمادی زیر باران و در هوایی ابری منتظر بودند تا ببینند رییس‌جمهورشان چه برای آنها به ارمغان آورده است. روحانی پس از سخنرانی در ورزشگاه آزادی گرگان به دیدار خانواده‌های شهدا، تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران استان رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر