اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۶

قیمت گاز عمان در سال ٢٠١۵ افزایش می‌یابد

به‌دنبال کاهش قیمت جهانی نفت، دولت عمان تصمیم دارد در سال ٢٠١۵ قیمت گاز را افزایش دهد.

نشریه گلف‌ بیزنس عمان نوشته است، شرکت‌های سیمان ریسوت و عمان که از تولیدکنندگان بزرگ سیمان در عمان به‌شمار می‌روند، اعلام کردند که رشد قیمت گاز در این کشور هزینه‌های تولید آنها را افزایش داده است. دولت عمان تصمیم دارد تا در اول ژانویه ٢٠١۵ قیمت گاز را افزایش دهد.

براساس بایگانی اطلاعات بورس مسقط، طرح افزایش قیمت گاز در اول ژانویه اجرایی می‌شود و هر سال با نرخ تعیین شده از سوی وزارت نفت و گاز این کشور افزایش می‌یابد. برهمین اساس، قیمت گاز تحت‌تاثیر اول ژانویه ٢٠١۵میلادی و افزایش سالانه سه درصدی این نرخ دو برابر شده و از 20.5 بایسه (هر ١٠٠٠بایسه معادل یک ریال عمان است) در هر متر مکعب استاندارد به نرخ ۴١ بایسه رسیده است. به گزارش ایرنا، هزینه‌های شرکت ریسوت نیز در اثر برنامه‌های افزایش قیمت گاز دولت عمان در سال آینده میلادی سه درصد افزایش می‌یابد. شرکت سیمان عمان نیز اعلام کرده زمانی که دولت برنامه‌های افزایش قیمت گاز را معرفی کند، هزینه‌های سیمان در عمان 5.45 میلیون دلار در سال ٢٠١۵ افزیش می‌یابد. این شرکت جزییات بیشتری درباره افزایش قیمت گاز در آینده ارایه نداده اما اعلام کرد که هزینه‌های آن در سال ٢٠١۵ میلادی 5.45 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

شرکت سیمان عمان عنوان کرد که سعی دارد تاثیر افزایش قیمت گاز را از طریق بهبود بهره‌وری، بازسازی قیمت‌گذاری و کاهش هزینه‌های دیگر به حداقل برساند. یک نهاد مشورتی پیش‌تر به دولت عمان پیشنهاد داد ه بود که سیاست کاهش هزینه و افزایش مالیات را به‌صورت فراگیر اعمال کند. یکی از این سیاست‌ها وضع مالیات بر صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال. ان.‌جی) برای مقابله با آسیب درآمد دولت در نتیجه کاهش قیمت نفت است.


نارضایتی مردم ترکیه از کاخ 6 میلیون دلاری اردوغان

براساس یک نظرسنجی در ترکیه 9/60 درصد مردم ترکیه ساخت کاخ جدید برای رییس‌جمهوری کشورشان را که به «آک سارای» (کاخ سفید) معروف است، اتلاف پول مردم می‌دانند. به نوشته روزنامه تودی‌زمان، در این نظرسنجی مشخص شد که تنها 32درصد از شرکت‌کنندگان ساخت این کاخ را نشانه قدرت و شکوه ترکیه دانسته و هفت درصد هم هیچ عقیده‌یی درباره‌ آن نداشتند. کاخ جدید با هزینه‌یی بالغ بر 5/6 میلیون دلار و در زمینی به مساحت 300متر مربع با 1000 اتاق ساخته شده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در آن سکونت دارد. در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که 5/54 درصد از مردم ترکیه مدیریت اقتصاد در کشور را ضعیف می‌دانند که از آوریل 10درصد افزایش داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر