ضرر توکیو، سود چین

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۵

جهان درحالی که بازار سهام توکیو نخستین روز هفته را با ضرر به پایان برد، خبر رشد تولیدات کارخانه‌یی در چین سبب رونق بازارهای این کشور شد.

به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار در چین، صبح روز دوشنبه را درحالی آغاز کردند که دولت چین پیش‌نویس تنظیمات برای نظام بیمه ودیعه بانکی را منتشر کرد. این تنظیمات جدید قصد دارد تا برای نخستین‌بار کاملا موضوع نرخ بهره را آزاد کرده و به بانک‌ها اجازه دهد تا با همدیگر رقابت کنند.

درحالی‌که این خبر باعث شد تا سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی احتیاط پیشه کنند، بازارها در سراسر سرزمین اصلی چین از این خبر استقبال کردند. در سرزمین اصلی ارزش سهام بانک‌ها افزایش یافت درحالی‌که در هنگ‌کنگ سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بودند تا سهام بانک‌ها را هرچه زودتر بفروشند.

کارشناسان معتقدند رفتار متفاوت هنگ‌کنگ و شانگهای به‌دلیل جریان نامتوازن سرمایه در این دو بازار است. سرمایه‌های خارجی که از هنگ‌کنگ به شانگهای براساس برنامه آزمایشی برنامه دسترسی به سرمایه‌های متقابل مهاجرت کردند، بالغ بر 1.17 میلیارد یوان از سهمیه 13 میلیارد یوانی روزانه شد اما جریان برعکس آن یعنی از شانگهای به هنگ‌کنگ چنین حجم و سرعتی را ندارد.

علاوه بر این از سر‌گیری اعتراضات در هنگ‌کنگ بر رفتار بازار هنوز تاثیر می‌گذارد و سبب احتیاط سرمایه‌گذاران شده است.

به این ترتیب، شاخص سهام CSI در چین1.3درصد به‌دست آورد و به واحد 2845.47 رسید و شاخص شانگهای کامپوزیت7/0درصد به‌دست آورد و به واحد 2702.39 رسید. شاخص سهام هنگ‌کنگ اما 1.8درصد از دست داد و به واحد 23559.56 رسید.

لذا در توکیو بازار رفتار دیگری داشت و پیش‌‌بینی موسسه مودی، بنگاه تعیین رتبه که نرخ اعتبار در ژاپن را کاهش داد، شاخص‌های سهام نیز تنزل کردند.

شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه 7/0درصد از دست داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر