احتمال ادامه ساخت‌وساز مسکن مهر در سال95

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۴۲

به گفته مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی، مسکن مهر، بزرگ‌ترین پروژه ملی برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بعد از انقلاب بود که در سال 86 کلنگ‌زنی شد تا در سال92 بهره‌برداری شود. اما سوءمدیریت در دولت قبل باعث شد، نه تنها طرح به سرانجام درستی نرسد بلکه زمان بهره‌برداری هم بیش از یک سال به تعویق افتاد. چراکه قرار بود، در روزهای پایانی مدیریت دولت دهم این پروژه تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شود. روند ساخت‌وساز مسکن آنقدر کند پیش رفت تا دولت یازدهم مجبور به پذیرفتن مسوولیت تکمیل و تحویل آن به متقاضیان شد. گرچه مسوولان دولتی در وزارت راه‌وشهرسازی وعده بسته شدن پروژه مذکور در پایان سال94 را دادند، اما چالش بین وزارت نیرو، وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مرکزی حاکی از کمبود اعتبار و دنباله‌دار بودن داستان بلاتکلیفی مسکن مهر است. درحال حاضر تکمیل مسکن مهر نیازمند تزریق 5600میلیارد تومان جهت خدمات زیربنایی و مبلغ 5000میلیارد تومان برای خدمات روبنایی است. حتی در بودجه سال 1394 پیش‌بینی شد یک‌هزارمیلیارد تومان در نیمه نخست سال برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر اختصاص یابد. همچنین در صورت بهبود شرایط مالی دولت یک‌هزارمیلیارد دیگر نیز در نیمه دوم سال94 پرداخت می‌شود. به نظر می‌رسد، باوجود تلاش دولت کنونی برای تامین اعتبار پروژه مذکور و پایان دادن به کابوس متقاضیان بلاتکیف، شرایط برای تحویل این پروژه در پایان سال آینده مهیا نیست. چرا که به گفته قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر، پرونده مسکن مهر تا پایان سال 1394 به شرطی بسته خواهد شد که اعتبارات مورد نیاز تامین و پرداخت شود و مردم هم همکاری‌های لازم را داشته باشند و سهمشان را پرداخت کنند. به این ترتیب، احمد اصغری مهرآبادی خاطرنشان کرد که متقاضیان نباید منتظر افزایش سقف تسهیلات بانکی باشند و برای اتمام و تحویل واحدها نسبت به واریز سهم خود اقدام فوری به‌عمل آورند. ‌اگر مبالغ پرداخت نشود قسمتی از پروژه‌ها برای سال 1395 باقی خواهد ماند. خط و نشان وزارت راه‌وشهرسازی برای متقاضیان مسکن مهر درحالی است که طی روز گذشته این افراد برای روشن شدن وضعیت واحدهای خود، به نمایندگان مجلس پناه برده‌اند. مجری ویژه و قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تا پایان امسال، 700هزار واحد مسکن مهر را آماده تحویل خواهیم داشت و برای فروش اقساطی 700هزار واحد دیگر هم تا پایان امسال اقدام فوری صورت می‌گیرد. مهرآبادی با اشاره به اینکه از 2میلیون‌و300هزار واحد که برایشان قرارداد منعقد شده تاکنون کار ساخت یک‌میلیون‌و640هزار واحد به اتمام رسیده افزود: مابقی هم در مراحل مختلف ساخت، سفت‌کاری و نازک‌کاری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه از یک‌میلیون‌و620هزار واحد، یک‌میلیون‌و210هزار واحد افتتاح شده تصریح کرد: ‌حدود 120هزار واحد هم آماده افتتاح است. قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر خاطرنشان کرد: ‌مابقی واحدها هم که حدود 300‌هزار واحد است آماده تحویل هستند و فقط تامین آب و برقشان باقیمانده که اگر تکمیل شوند آماده اسکان و تحویل هستند.


پیشرفت 83درصدی مسکن مهر

گمانه‌زنی درباره تکمیل و تحویل مسکن مهر درحالی است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پیشرفت 83درصدی آن خبر داد. محسن نریمان گفت: اگر مسکن مهر در اندازه کوچک‌تر تعریف و ارایه می‌شد توفیقات بیشتری از این طرح بزرگ حاصل می‌شد.

وی اظهار کرد: زمانی که مسکن مهر به دولت جدید رسید تنها 30درصد پیشرفت فیزیکی داشت در صورتی که برمبنای برنامه‌ریزی و زمانبندی پروژه، باید 80‌درصد پیشرفت فیزیکی آن کامل می‌شد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌ها، مسکن مهر هم‌اکنون در سراسر کشور به پیشرفت 83‌درصدی رسیده و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های آن در شهرهای جدیدتاسیس نیز به بالای 77‌درصد رسیده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی اضافه کرد: همچنین پیشرفت این طرح‌ها در حوزه‌های پردیس نیز از مرز 50‌درصد گذشته است. نریمان ادامه داد: مسکن مهر، طرحی بود که در دولت گذشته باید کلیه کارهای زیربنایی و روبنایی آن، پیش‌بینی می‌شد اما متاسفانه این مهم به‌طور کامل اجرایی نشد و همین امر باعث تاخیر در تحویل مسکن‌ها شد. نریمان با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی برای استفاده‌کنندگان از مسکن شهرهای جدید افزود: باید در شهرهای جدیدتاسیس به خدمات رفاهی و زیربنایی توجه ویژه‌تری شود. همچنین مدیرعامل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور از ساخت بیش از 69 مرکز آموزشی در مجتمع‌های مسکن مهر و شهرهای جدید کشور خبر داد. محسن نریمان گفت: 19 شهر جدید در کشور ساخته شده و در این شهرها 400‌هزار واحد مسکونی مهر درحال ساخت است. وی گفت: در کشور 2میلیون واحد مسکن مهر احداث شده است که 20درصد آن در شهرهای جدید واقع است.


متقاضیان مسکن مهر در مقابل مجلس

گرچه معاونان وزیر راه‌وشهرسازی در تلاشند با ارایه گزارش درباره مسکن مهر، متقاضیان را نسبت به تحویل به‌موقع آن امیدوار کنند. اما صبح روز گذشته، جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی نمایندگان به موضوع افزایش غیرقانونی قیمت مسکن مهر شدند.

صبح روز گذشته، بیش از 100 نفر از متقاضیان مسکن مهر در اعتراض به افزایش هزینه مسکن مهر پردیس مقابل مجلس تجمع کردند. متقاضیان مسکن مهر خواستار پایبندی دولت به تعهدات در پروژه‌های مسکن مهر، تحویل سریع‌تر مسکن‌های مهر پردیس و عدم پرداخت حتی یک ریال اضافه در مسکن مهر شدند. آنها همچنین خواستار رسیدگی نمایندگان ملت به مساله افزایش قیمت مسکن مهر شده‌اند. نایب رییس کمیسیون عمرانی مجلس پس از سه ساعت حضور متقاضیان مسکن به میان آنها آمد و با تاکید بر پیگیری مطالبات به‌حق مردم گفت: مجلس چندین بار تا به امروز با معاونان و وزیر در این رابطه جلسه برگزار کرده‌اند و قرار بر این شد در جلسه آینده کمیسیون عمران چندتن از نمایندگان مردم که به کمیسیون معرفی شده‌اند حضور داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر