دولت باید حضور کمرنگی در تعاون داشته باشد

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۴۰

نبود بانک اطلاعات جامع و کمبود بودجه، مشکلاتی است که حوزه تعاون با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. حوزه تعاون چند سالی است که با وزارت کار و رفاه اجتماعی ادغام شده است. برخی فعالان از شرایطی که با ادغام به‌وجود ‌آمده، راضی نیستند و انتقادهای بسیاری دارند. آنها در این زمینه معتقدند که اگر دولت وزارتخانه تعاون را مجدد برپا کند، کمک زیادی به این حوزه می‌کند در‌واقع دولت باید حوزه تعاون را به تعاونگران بسپارد و در این زمینه دخالت نکند. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی ما با اکبر حیدری دبیر اتاق تعاون استان البرز است.

نظرتان در رابطه با اینکه در بدنه اتاق‌های تعاون جوانگرایی شود، چیست؟

برای قبول مسوولیت در تشکل‌های صنفی و اتاق تعاون افراد باسابقه باتوجه به شناخت‌های موجود حوزه تعاون در اولویت قرار دارند. اما حضور افراد مسن به‌طور متوالی در هر دوره تاثیرگذاری را کاهش می‌دهند. باید از جوان‌ها در بدنه هیات‌رییسه استفاده کرد تا ایده‌های متفاوت در زمینه تعاون رشد پیدا کند.

انتخابات اتاق تعاون را چطور می‌بینید؟

انتخابات اتاق تعاون مرکزی به‌صورت متمرکز برگزار می‌شود که متشکل از 31 اتاق تعاون استانی و 48 اتحادیه سراسری است. تغییر قانون و اصلاح دستورالعمل‌ها، انتخابات این دوره را متفاوت‌تر از گذشته کرده است. در گذشته انتخابات به‌صورت دسته‌بندی یا جناح‌بندی خاصی شکل می‌گرفت، اما طبق قانون جدید هر اتحادیه یا اتاق تعاون حق یک رای دارد یعنی یک اتحادیه با 100عضو یا یک اتاق تعاون استانی با 10میلیون عضو حق اعمال یک رای را دارند. این موضوع باعث شده که ترکیب افراد در این دوره از انتخابات و نحوه برگزاری آن متفاوت‌تر از قبل باشد و جناح‌بندی یا چنددستگی کمرنگ‌تر شود. با وجود اعمال این قانون اتاق به محوریت بیشتر دست یافته است اما مسوولان باید این تغییر قوانین را در گذشته در اتاق تعاون اعمال می‌کردند.

علت به‌تعویق‌افتادن انتخابات اتاق تعاون چیست و شما با این تعویق موافق هستید یا خیر؟

برگزاری مجامع اتاق تعاون با دستور هیات‌مدیره برای چندمین‌بار به تعویق افتاد. در‌واقع عدم اصلاح اساسنامه اتحادیه‌های سراسری و اتاق استان علت به‌تعویق‌افتادن این موضوع است. به‌طور کلی اتاق تعاون با مشکلات بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که امیدواریم این موضوع با وجود سکانداران جدید حل‌وفصل شود. به نظرم با یک یا پنج ماه تاخیر در برگزاری مجمع برای انتخاب هیات‌رییسه هیچ اتفاق زیان‌بخشی برای تعاون نخواهد افتاد چرا‌که عجله برای برگزاری مجمع به‌صلاح نیست اما برخی دوستان که از کاندیدای خاصی حمایت می‌کنند براین باورند که گذر زمان به زیانشان تمام خواهد شد. توصیه بنده نیز به این دوستان این است که منافع بخش را نسبت به منافع خودشان در اولویت قرار دهند. امیدوارم دوستان با تجربه انتخابات گذشته درس بگیرند و با صبوری بیشتر به انتخابات بی‌دغدغه دامن بزنند.

پس در انتخابات سال‌های گذشته با این نوع مشکلات روبه‌رو بوده‌اید؟

در سال‌های گذشته ما با آسیب‌های فراوانی رو‌به‌رو بوده‌ایم به‌طوری که اعضا در زمینه دستکاری میزان رای دست به شکایت می‌زدند اما باید گفت که این نوع اختلافات قطعا به پیشرفت تعاون ضربه می‌زند و اتحادیه درونی را زیرسوال می‌برد.

حالا باوجود تعویقاتی که صورت گرفته چقدر امکان تخلف در اتاق تعاون وجود دارد؟

فرایند برگزاری انتخابات در بخش تعاون اصولا خدشه‌پذیر نیست اگر ابهامات برطرف شده باشد امکان تخلف وجود ندارد چرا که جامعه آماری رای‌دهنده محدود است و ما نهایتا 50 تا 60 نفر شرکت‌کننده در مجمع داریم و افراد رای‌دهنده کاملا شناخته شده‌اند. اما نمی‌توان منکر فعالیت گروه فشار شد.

پس گروه‌های فشار در زمینه تعلل انتخابات اتاق تعاون نقش دارند؟

در این انتخابات تنها فعالان بخش تعاون رقابت می‌کنند و همه از سابقه هم مطلع هستند. فضای بخش تعاون هویت‌های مستقلی دارد و استقلال آنها هم براساس اساسنامه و فرایند شکلی‌گیری و رای‌دهندگان کسب می‌شود. اما گروه‌هایی هستند که می‌خواهند با ائتلاف به اهداف خاص خود دست پیدا کنند.

اما معتقدم که انتخابات تعاملی است و این نوع گروه‌ها با عقیده‌های خاص نمی‌توانند مانوری در زمینه تعلل انتخابات دهند.

به معضلات اتاق تعاون مرکزی اشاره کردید. این مشکلات چیست؟

در اصلاحیه ماده 76 تعاون؛ تمامی تعاونی‌ها باید اساسنامه‌های خود با این ماده تطبیق بدهند. درغیر این صورت تعاونی به‌شمار نمی‌روند و از خدمات بخش تعاون نیز بهره‌مند نمی‌شوند. برسر این موضوع دعوا و اختلاف‌نظرهایی وجود دارد چرا که این موضوع فرایند زمان‌بری دارد و طی این مدت کوتاه تعاونی‌ها به حدنصاب نمی‌رسند و این موضوع یکی دیگر از عواملی است که به برگزاری انتخابات خدشه وارد می‌کند.

باید اتاق تعاون به تعاونگران واگذار شود؟

در گذشته دخالت‌هایی برای حضور در اتاق تعاون صورت می‌گرفت که با اصلاح قانون تعاون این موضوع منتفی شده است. یکی از ویژگی‌های اصلاحیه جدید قانون تعاون عدم حضور دولتی‌ها و مجلسی‌ها در راس هرم است. این قانون سبب شد تا حاشیه‌های اتاق تعاون تا حدودی از بین برود.

تعاونگران چه انتظاری از اتاق تعاون دارند؟

به نظر می‌رسد باید کمبودهای اتاق تعاون با همدلی اعضا مرتفع می‌شود و تا اعضا هم‌سویی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم به چشم‌انداز بودجه 25درصد اقتصاد کشور دست یابیم.

به نظر شما در چه بخش اقتصادی تعاون می‌تواند فعالیت بهتری داشته باشد؟

مسوولان دولتی باید تعاون را به یک سازمان مستقل تبدیل کنند. بودجه و تشویق‌های لازم را برای آن در نظر بگیرند چرا که حوزه تعاون بسیار گسترده است و موانع پیش‌روی آن نیز بیش از هر چیز تعاونگران را مورد آزار قرار داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر