یخ بازار فولاد آب می‌شود

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۳۵

درحالی که پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور و افت قیمت جهانی فولاد چند ماهی است رکود سنگینی را برای بازار داخلی فولاد رقم زده است، هفته گذشته چند شرکت بزرگ و بنام فولادی عرضه‌های چشمگیری را در بورس کالا داشتند به‌طوری‌که برخی فعالان بازار عرضه‌های سنگین اخیر را سرآغاز فصل جدید معاملات عنوان کردند. اما با بررسی ابعاد مختلف این بازار باید به این نکته توجه داشت که رکود سنگین بازار فولاد با یک یا چند عرضه عظیم متحول نمی‌شود بلکه باید با فراهم کردن زمینه مناسب برای بازارداخلی و صادراتی فولاد، حجم معاملات را افزایش داد. آمارهای اعلام شده نشان‌دهنده این است که کشور با وابستگی 45درصدی به فولاد وارداتی نمی‌تواند در برهه فعلی فولاد مورد نیاز کشور را از سوی تولید داخل تامین کند در این شرایط با در نظر گرفتن رکود در بازار ساخت و ساز و توقف پروژه‌های عمرانی و به تبع آن افت قابل توجه تقاضا در بازار، زمینه برای افزایش تولید فولاد فراهم نیست و از این رو تولیدکنندگان این صنعت خواستار توجه و حمایت بیشتر دولت هستند. در این بین هفته گذشته در بورس کالای ایران چندین معامله سنگین ازجمله محموله 140هزارتنی ذوب‌آهن اصفهان متشکل از شمش، میلگرد و تیرآهن، سبد 40هزارتنی تختال فولاد هرمزگان و سبد 11هزارتنی میلگرد آذربایجان مورد دادوستد قرارگرفت تا پس از هفته‌ها هیجان به تالار محصولات صنعتی بازگردد. کارشناسان درخصوص معامله محموله‌های بزرگ در بورس کالا باوجود رکود سنگین بازار آزاد عنوان می‌کنند که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد با عرضه تناژ بالای محصولات خود سعی در پوشش هزینه‌های جانبی، جلوگیری از پر شدن انبارها همچنین خروج بازار از رکود مطلق را دارند.


فولادی‌ها به افت قیمت تن دادند

کارشناس شرکت کارگزاری مفید درخصوص اوضاع بازار فولاد به «تعادل» گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی در چند ماه اخیر فروش قابل توجهی نداشتند، عرضه اخیر این محصولات دور از انتظار نبود چراکه شرکت‌های بزرگی مانند ذوب‌آهن نمی‌توانند محصولات خود را در انبارها ذخیره و به امید فردای بهتر باشند.

علی‌اصغر بهرامی افزود: شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد برای فزونی تولید محصولات خود باید هزینه‌های مختلفی اعم از مالیات، حامل‌های انرژی، کارگر و... پرداخت کنند در نتیجه به انتظار نشستن تنها موجب ضرر و زیان خواهد شد.

وی با اشاره به معاملات محصولات فولاد بیان کرد: تولیدکنندگان محصولات فولادی برای فروش کالاهای خود در سرازیری بازار فولاد باید زمینه فروش را فراهم کنند یعنی به‌نوعی باید مشوق‌هایی را برای محصولات خود تعیین کنند.

بهرامی عامل‌های موثر فروش محصولات فولادی در این بازار را پایین آوردن قیمت و فروش به‌صورت LC داخلی یا ضمانتنامه اعلام کرد و گفت: برخی شرکت‌ها برای فروش محصولات خود در شرایط نامساعد فعلی باید قیمت پایه محصولات خود را کاهش دهند یعنی برای ادامه حضور خود در بازار باید به افت قیمت محصولات خود رضایت دهند.


بازار به‌زودی متحول می‌شود

کارشناس کارگزاری مفید با اشاره به افزایش بودجه پروژه‌های عمرانی سال 94 گفت: از آنجایی که 20درصد بودجه سال 94 به اتمام پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد، پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد از اواخر سال جاری با تحولی عظیم روبه‌رو شود و صفحه‌یی جدید برای معاملات را ورق بزند به‌طوری‌که با آغاز دوباره فعالیت‌های عمرانی داد و ستد مناسبی برای این گروه رقم می‌خورد.

وی افزود: درحال حاضر 400 هزارمیلیارد تومان بودجه عمرانی برای به اتمام رساندن حداقل نیمی از پروژه‌ها نیاز است تا اوضاع معاملات فولاد سال آینده بهتر از سال 93 باشد.


رکود ادامه‌دار بازار فولاد

کارشناس کارگزاری مفید با اشاره به نوسانات معاملات فولادی در بورس کالا اظهارکرد: با درنظر گرفتن شرایط نامساعد بازار باید به این نکته توجه کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد نوسان چشمگیری در بازار فولاد نبودیم به‌طوری‌که تنها اواسط بهار بازار به‌طور مقطعی با حجم معاملات خوبی روبه‌رو شد اما پس از آن سرازیری بازار فولاد از سر گرفته شد.

وی در ادامه افزود: با آغاز سرازیری مجدد بازار فولاد متاسفانه شاهد افت دو درصدی معاملات نسبت به سال گذشته بودیم که پیش‌بینی می‌شود این رکود تا دو ماه آینده ادامه پیدا کند.


بازار فولاد شوک هسته‌ای نداشت

بهرامی با اشاره به تاثیر مذاکرات هسته‌یی بر معاملات بازار فولاد بیان کرد: تمدید مجدد مذاکرات هسته‌یی تغییری بر روند معاملات رینگ صنعتی و خروج رکود از بازار فولاد ندارد همچنین لازم به ذکر است که بورس کالای ایران با کوچک‌ترین نوسان مثبت و منفی جهانی واکنش نشان می‌دهد؛ درنتیجه تمدید مذاکرات در این زمینه واکنشی را به‌همراه نداشته است.


پروژه‌های عمرانی محرک معاملات

مدیر کالایی کارگزاری آپادانا به «تعادل» گفت: با درنظر گرفتن شرایط نامساعد بازار فولاد تخصیص اعتبارات لازم درخصوص اتمام پروژه‌های عمرانی و افت نرخ ارز تحرکاتی را در این بازار ایجاد می‌کند.

پیام آرمات با اشاره به نوسانات نرخ ارز افزود: نوسانات قیمت ارز درکشور یکی از علل‌ اصلی رشد یا کاهش حجم معاملات در بورس کالاست که در چند ماه گذشته تاثیر چندانی بر این امر نداشته است.

وی با اشاره به عرضه تناژ بالای محصولات فولادی اظهارکرد: باتوجه به عرضه سنگین محصولات فولادی در بورس کالا باید گفت حجم معاملات کاملا هیجانی است که نهایتا تا دو هفته دیگر ادامه می‌یابد.

آرمات ادامه داد: بورس کالا به‌تنهایی نمی‌تواند تحولاتی را در راستای افزایش حجم معاملات و ایجاد رقابت داد و ستد داشته باشد بلکه دولت باتوجه بیشتر به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور می‌تواند به تقویت رینگ‌های مختلف بورس کالا بپردازد چراکه این امر نه‌تنها نفع شخصی در بر ندارد بلکه زمینه‌ساز پیشرفت خواهد بود.

مدیرکالایی کارگزاری آپادانا با اشاره به متقاضیان محصولات فولادی هفته اخیر بیان کرد: بخش خصوصی خریداران تناژ بالای محصولات بزرگ بودند اما درنهایت این خریداران فولاد را برای اتمام پروژه‌های دولتی خریده‌اند.

وی در پایان به نوسان قیمت محصولات فولادی اشاره کرد و گفت: درشرایطی که رکود سنگین بازار فولاد معادلات داد و ستد این بازار را برای نهمین ماه برهم زده است باید گفت درحال حاضر نوسان قیمتی از بین رفته و شاهد ثبات قیمتی هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر