فیلم‌هایی که سودای رسیدن به سیمرغ را دارند

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۲۳

بهمن امسال سینمای ایران برای سی‌وسومین بار شاهد برپایی جشنواره فیلم فجر خواهد بود و این روزها سینماگران در تکاپو برای آماده‌کردن آثارشان برای این رقابت بزرگ هستند.

هرچند تا برگزاری سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیش از دو‌ماه باقی مانده است، اما همچون سال‌های گذشته گمان‌هایی درباره حضور کارگردانان و فیلم‌ها در این جشنواره به‌ویژه در بخش «سودای سیمرغ» آغاز شده است.

در این گزارش به بررسی و معرفی تعدادی از فیلم‌هایی که احتمال حضور در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم را دارند، می‌پردازیم. قطعا این فهرست به‌مرور می‌تواند دقیق‌تر و بیشتر شود.

«دلم می‌خواد» فیلمی از بهمن فرمان‌آرا؛ او بعد از گذشت نزدیک به 6سال این فیلم را ساخته است و پیش‌بینی می‌شود که این فیلم در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته باشد. این فیلم نخستین سه‌گانه «زندگی» است که فرمان‌آرا قصد ساخت آن را دارد و در آن بازیگرانی چون رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، صابر ابر، رویا نونهالی، پیام دهکردی، بهناز جعفری و سحر دولتشاهی حضور دارند. «دلم می‌خواد» با فیلمنامه‌یی از امید سهرابی، داستان مردی است که در شهری زندگی می‌کند که اغلب مردمش افسرده و ناراحت هستند.

«ایران برگر» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی؛ او پس از سال77 که فیلم سینمایی «بلوغ» را جلوی دوربین برد، امسال با این فیلم به سینما برگشته است. فیلمنامه این فیلم توسط محمدهادی کریمی و مسعود جعفری‌جوزانی به‌طور مشترک نوشته شده است. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است. علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری‌جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهرانفر، شهره لرستانی و گوهر خیراندیش در این فیلم بازی می‌کنند.

«دوران عاشقی» ساخته علیرضا رییسیان؛ این کارگردان بعد از گذشت 6سال با این فیلم به سینما بازگشته است. این فیلم یک درام عاشقانه بر بستر مسایل روز اجتماعی است و در آن بازیگرانی چون لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی و بیتا فرهی حضور دارند.

«روباه» ساخته بهروز افخمی؛ این کارگردان سال گذشته با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و امسال با این فیلم سینمایی می‌تواند در این دوره از جشنواره حضور پیدا کند. نام قبلی فیلم «تله» بود و به ترور شهدای هسته‌یی می‌پردازد و در آن بازیگرانی چون بابک حمیدیان، حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی حضور دارند و محمد پیرهادی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن؛ او هم ازجمله کارگردانان شناخته‌شده سینماست که این فیلم را برای جشنواره فیلم فجر آماده دارد. این فیلم عاشقانه‌یی در فضای کارگری و صنعتی است و ماجرای مردی را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به‌عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون ساره بیات، میترا حجار و سعید آقاخانی حضور دارند و نگارش فیلمنامه آن را اصغر عبداللهی برعهده دارد.

«شکاف» از کیارش اسدی‌زاده؛ پیش‌بینی می‌شود امسال این فیلم سینمایی در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته باشد. این فیلم روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه‌یی برای کودک باعث می‌شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود. در این فیلم بازیگرانی چون هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر و سحر دولتشاهی حضور دارند.

«من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی؛ این فیلم ماجرای اختلاف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر را روایت می‌کند. بازیگرانی چون گلاب آدینه، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، هومن سیدی و ویشکا آسایش در این فیلم حضور دارند.

«مرگ ماهی» ساخته روح‌الله حجازی؛ ازجمله بازیگران این فیلم نیکی کریمی، مهناز افشار، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، پانته‌آ بهرام، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مروارید کاشیانی، مهرداد میرکیانی هستند.

«عصر یخبندان» از مصطفی کیایی؛ این فیلم سینمایی مضمونی اجتماعی دارد و دومین همکاری مصطفی کیایی با منصور لشکری قوچانی بعد از فیلم «خط ویژه» است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در عصر یخبندان خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند. مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت شاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی‌سام، صدف طاهریان، علی کوچکی و فرهاد اصلانی و ژاله صامتی بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

«اعترافات خطرناک ذهن من» از هومن سیدی؛ این فیلم سومین اثر سینمایی این بازیگر و کارگردان جوان سینمای ایران است. در «اعترافات خطرناک ذهن من» بازیگرانی چون سیامک صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن‌ماه حضور دارند. داستان «اعترافات خطرناک ذهن من» در یک ٢٤ساعت مى‌گذرد و داستان مردى است که در یک روز کامل هیچ چیزى را به یاد نمى‌آورد.

«شیفت شب» از نیکی کریمی؛ این کارگردان در‌حال‌حاضر مشغول ساخت این فیلم سینمایی است. فیلم روایت زنی به‌نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به‌دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند. محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب، شایان خلیلی و امیر آقایی و گوهر خیراندیش در این فیلم حضور دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر