بین‌الملل

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۱۳

گندم روسی در ازای نفت ایران

وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که مسکو درصدد عرضه گندم و دیگر محصولات صنعتی به ایران است که در قبال دریافت نفت تهران آغاز کند.

به گزارش فارس، «آلکسی اولیوکایف» وزیر اقتصاد روسیه روز یک‌شنبه اعلام کرد که روسیه درصدد عرضه گندم و دیگر محصولات صنعتی به ایران است که در قبال دریافت نفت این کشور آغاز کند و امیدوار است که در آینده‌یی نزدیک توافقی در این زمینه به‌عمل آید.

وی به خبرنگاران در تهران گفت: «این مساله مطرح شده است. فقط عرضه گندم نیست بلکه فهرست وسیعی از کالاها است. امیدواریم در آینده‌یی نزدیک در این زمینه به توافق برسیم.»

وزیر اقتصاد روسیه تاریخ مشخصی برای آغاز عرضه این محصولات به ایران را ارایه نکرد.

تمدید یک‌ساله صادرات برق ایران به عراق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از تمدید یک‌ساله صادرات برق ایران به عراق خبر داد و گفت: در آخرین توافق انجام شده میان ایران و عراق مقرر شد تا پایان سال ۲۰۱۵ صادرات برق ایران به عراق به‌طور متوسط ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات صورت گیرد.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با فارس گفت: براساس توافق نهایی که میان ایران و عراق منعقد شد، مقرر شد صادرات برق ایران به عراق تا یک‌سال دیگر یعنی تا پایان 2015 میلادی تمدید شود.

وی ادامه داد: با توافقی که میان وزارت نیرو و طرف عراقی صورت گرفت مقرر شد از ابتدای سال 2015 تا پایان همان سال صادرات برق ایران با همان شرایط قبلی به عراق تمدید شود.

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که آیا در تمدید صادرات برق ایران به عراق قیمت تغییری کرده است، گفت: با تمدید صادرات ایران به عراق قیمت صادرات برق نیز بدون تغییر خواهد بود چرا‌که تابعی از فرمول‌های مشخص است و از قیمت نفت تبعیت می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سوال که چه میزان برق قرار است در سال 2015 به عراق صادر شود، گفت: قراردادی که منعقد شده است، عددی بین 1000 تا 1500 مگاوات است اما در فصل زمستان عراق برق زیادی از ایران نمی‌گیرد و در روزهای اخیر تنها 200 مگاوات برق از ایران دریافت کرد.

وی افزود: چون مصرف برق عراق در فصل تابستان بالا می‌رود نیازمند برق بیشتری است و در آن زمان هم به‌طور متوسط حدود 1000 مگاوات برق به آنها صادر خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی پیشتر با بیان این‌که سالانه 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می‌شود و درآمدی بین 900 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود، گفت: 90 درصد مطالبات ایران در حوزه صادرات برق دریافت و وصول می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر ایران به هفت کشور همجوار صادرات برق انجام می‌دهد و سالانه 12 میلیارد کیلو وات ساعت برق ساعت و چهارمیلیارد کیلو وات ساعت برق وارد می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر