واقعی شدن قیمت آب و برق تا 5 سال دیگر

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۱۲

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو پیشنهاد خود را برای افزایش قیمت آب و برق متناسب با نرخ تورم به دولت ارایه کرده اما اینکه افزایش قیمت آب و برق از ابتدای سال آتی در دولت و بعد از آن در مجلس تصویب شود، مشخص نیست.

به گزارش تسنیم، حمید چیت‌چیان اظهارکرد: افزایش قیمت آب و برق با شیب ملایم و متناسب با شرایط اقتصادی جامعه به‌طوری که در چهار- پنج سال آینده به برابری قیمت تولید و عرضه آب و برق برسیم، مناسب‌ترین رویکرد در راه اصلاح اقتصاد آب و برق است. وزیرنیرو با بیان اینکه « افزایش قیمت آب و برق در سال 94 قطعی نیست و بستگی به جمع‌بندی نظرات در دولت و مجلس دارد» گفت: درجریان بررسی لایحه بودجه 94 در مجلس، کارشناسان و مدیران وزارت نیرو جلساتی را با اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی خواهند داشت تا پیشنهادات وزارت نیرو درخصوص روند رو به اصلاح اقتصاد آب و برق در سال 94 بررسی شود. به گزارش تسنیم، در ابتدای سال 93 افزایش20درصدی در نرخ فروش آب و برق به مصرف‌کننده نهایی را در بخش خانگی و تجاری شاهد بودیم اما با این حال هم‌اکنون فاصله زیادی بین قیمت تولید و فروش آب و برق وجود دارد به‌طوری که در شهرها کمتر از یک سوم قیمت تمام شده تولید آب شرب و کمتر از قیمت تمام شده تولید برق از مردم دریافت می‌شود.


4 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنیم

همچنین مدیرکل منابع آب‌وخاک سازمان محیط‌زیست گفت: میزان استفاده از آب در ایران چهاربرابر استاندارد جهانی است.

حسن پسندیده در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص وضعیت آب در کشور اظهار داشت: 120‌میلیارد مترمکعب به‌عنوان منابع آب تجدید‌پذیر در دسترس است که از این میزان 90‌درصد در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: 8‌درصد از منابع آب تجدید‌پذیر در بخش شرب و 2‌درصد در صنایع به مصرف می‌رسد، درخصوص فاضلاب شهری و صنعتی نیز باید جمع‌آوری فاضلاب مدنظر قرارگیرد. هم‌اکنون کمتر از 50‌درصد فاضلاب‌های صنعتی مجهز به جمع‌آوری فاضلاب هستند. مدیرکل منابع آب‌وخاک سازمان محیط‌زیست با اشاره به اینکه باید مدیریت منابع آب در کشور در دستور کار قرار گیرد، عنوان کرد: خوشبختانه در کشور همه به ارزش آب پی بردند که این خود بسیار مهم است. پسندیده با بیان اینکه هنوز در آبیاری کشاورزی از تکنولوژی سنتی و قدیمی استفاده می‌شود که باید این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: چرا باید در مناطق خشک محصولاتی که نیاز به آبیاری بسیار دارد، کشت شود. در واقع باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و آبیاری در کشاورزی مدیریت شود تا شاهد هدر رفت آب نباشیم.

وی ادامه داد: به‌دلیل افزایش فعالیت‌های انسانی، شاخص کمیت و کیفیت آب در اکثر منابع آبی سطحی و زیرزمینی رو به کاهش است که این مساله با فرونشست دشت‌ها و تهی‌شدن مخازن آب زیرزمینی همراه و نیز به بحرانی مهم در محیط‌زیست کشور تبدیل شده است.

مدیرکل منابع آب‌وخاک سازمان محیط‌زیست بیان کرد: آلودگی منابع آب ناشی از عدم مدیریت زیست‌محیطی پسماندهای صنعتی، کشاورزی و پزشکی و عدم‌کنترل شیرابه‌های مربوط به زباله‌های شهری و جاری شدن آن در سطح زمین و نفوذ به سفره‌های آب زیرزمینی است.


افزایش 4 درصدی برداشت از سدهای کشور

در همین زمینه با توجه به مصرف بالای آب در کشور حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌اکنون با 8.9درصد افزایش درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 19میلیارد و150میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که در زمان مشابه سال گذشته، معادل 17میلیارد و600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حجم آب برداشت‌شده از مخازن سدهای کشور چهار درصد درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته افزایش یافته است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،حجم آب خروجی از سدهای کشور از ابتدای مهر امسال تاکنون، چهارمیلیارد و290میلیون مترمکعب گزارش شده است درحالی‌که آب خروجی از سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی گذشته، به میزان چهار میلیارد و130 میلیون مترمکعب بود.

همچنین میزان حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور به دو میلیارد و940میلیون مترمکعب رسیده است؛ درحالی‌‌که این حجم در مدت مشابه سال آبی گذشته دو میلیارد و680 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

بر این اساس، حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون10درصد افزایش داشته است.

حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نیز هم‌اکنون با 8.9درصد افزایش درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 19میلیارد و150میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که در زمان مشابه سال گذشته، معادل 17میلیارد و

600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر