خبر کوتاه

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۰۸

خودکفایی ایران در ساخت سکوهای نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام خودکفایی کشور در ساخت سکوهای نفتی، گفت: اقداماتی هم برای انتقال فناوری ساخت و تعمیر کشتی‌های بزرگ به کشور و همچنین تدوین استانداردهای دریایی آغاز شده که در آینده نزدیک، اجرایی می‌شود. علی اکبر صفایی، با اشاره به وضعیت صنایع دریایی و نفتکش کشور، اظهار داشت: هرچند صنایع دریایی ما هنوز با شرایط مطلوب و متناسب با ظرفیت‌های دریایی کشور، فاصله زیادی دارد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر و باوجود تمام مشکلات و محدودیت‌های بین‌المللی، اقدامات خوبی در این بخش صورت گرفته است. به‌گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه ساخت و تعمیر سکوهای نفتی و تعمیرات کشتی در کشور یکی از دستاوردهای صنایع دریایی در کشور است، تاکید کرد: مطمئن‌ترین راه برای ورود به مرحله ساخت کشتی، شروع از تعمیرات است. وی افزود: با انجام تعمیرات و کسب سهم از این بازار قطعا اعتماد مالکان خارجی را نیز برای ساخت به‌دست خواهیم آورد. عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این تصور که امکان ساخت کشتی‌های حمل LNG در کشور وجود دارد، منطقی است، گفت: اما در اینکه تا چه اندازه امکان عملی کردن آن وجود داشته باشد نیاز به بررسی‌های کارشناسی دقیق دارد چراکه این کشتی‌ها از نظر ساخت و راهبری، پیچیدگی‌های زیادی دارند. صفایی خاطرنشان کرد: ورود به عرصه ساخت این نوع کشتی‌ها مستلزم ایجاد زیرساخت‌ها و انتقال دانش فنی و کسب مهارت‌های لازم است که البته با ساخت کشتی‌های کوچک‌تر فراهم خواهد شد. وی ادامه داد: حتی در چین نیز هم‌اکنون تعداد محدودی از کشتی‌سازی‌های این کشور موفق به ساخت این کشتی‌های پیچیده شده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران سپس با اشاره به اقدام صندوق توسعه صنایع دریایی در ارایه تسهیلات به تعمیرات کشتی در داخل و همچنین ساخت شناورهای خدماتی و فراساحلی در کشور، اضافه کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی باوجود اعتبارات و بودجه کمی که در اختیار دارد با ارایه این تسهیلات گام بزرگی را در حل مشکلات این بخش برداشته است.


احتمال ثبات در بازار منگنز تا پایان سال جاری میلادی

رکود در بازار آلیاژ منگنز مدت طولانی است که ادامه دارد و به‌عقیده کارشناسان بازار منگنز در این شرایط قدرت رشد نخواهد داشت.

به گزارش معدن24، همچنین عملکرد کارخانه‌های تولید آلیاژ در چین پایین بوده و این موضوع سبب شده است فعالان بازار منگنز به آینده خوش‌بین نباشند. این افراد معتقدند، هیچ فاکتور مثبتی برای حمایت از بازار در این شرایط وجود ندارد. قیمت آلیاژهای منگنز در حال سقوط است و تجار منگنز می‌گویند در این وضعیت، رشد بهای این ماده معدنی دشوار به‌نظر می‌رسد. برخی تجار که نسبتا خوش‌بین هستند(اما تعداد آنها محدود است) نیز می‌گویند، احتمال سقوط قیمت منگنز پیش از پایان سال وجود ندارد. این افراد معتقدند؛ در پایان سال برخی کارخانه‌ها اقدام به ذخیره‌سازی مجدد موجودی می‌کنند که می‌تواند بازار منگنز را ثابت نگه دارد. به‌عبارت دیگر اگر خریداران در فصل زمستان اقدام به خرید و ذخیره‌سازی کنند، می‌توان به ثبات بازار منگنز امیدوار بود.


ضرورت توجه دولت به تامین نقدینگی صنعت

دبیر خانه صنعت،معدن‌وتجارت گفت: باتوجه به اینکه مشکل اصلی صنایع تولیدی، نقدینگی است، تنها راه نجات اقتصاد کشور توجه و رسیدگی اورژانسی دولت برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی است و اگر ابلاغیه جدید بانک مرکزی در جهت تسهیل تامین سرمایه در گردش صنعتگران و تولیدکنندگان صورت بگیرد، آینده خوبی در انتظار بخش صنعت است. به‌گزارش ایسنا، محمدرضا مرتضوی، اظهار کرد: باتوجه به اینکه دولت در بخش نظام پولی تسلط پیدا کرده و در محدوده مصوبات بودجه رفتار خوبی داشته است، می‌توان گفت قدرت برنامه‌ریزی معاملات پولی در دست دولت قرار گرفته که این خبر نوید بسیار خوبی برای صنایع و بخش تولید است.

وی ادامه داد: باتوجه به مهار قدرت نقدینگی و تسلط دولت بر مسایل پولی، می‌توان نقش دولت را در اشراف کامل به مسایل مالی مشاهده کرد و اکنون زمان این رسیده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای توجه بیشتر به بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه صنعت، معدن و کشاورزی از سوی دولت صورت بگیرد.

مرتضوی اظهار کرد: تاکنون برای بهبود فضای کسب‌وکار و رفع فساد مالی تلاش‌هایی انجام شده اما تمام موانع و مشکلات برطرف نشده است. وی با بیان اینکه در سایر حوزه‌های صنعتی 40درصد از صنایع کشور بلااستفاده مانده‌اند، اظهار کرد: دلیل اصلی این امر مشکل تامین نقدینگی صنایع بوده است. دبیر خانه صنعت،معدن‌وتجارت با اشاره به اعلام اخیر بانک مرکزی گفت: براساس اعلام بانک مرکزی که 56‌درصد از حجم پول در اختیار مردم جمع‌آوری شده و باوجود مشکلات، تورم به عدد 18 رسیده است می‌توان گفت که در حال حاضر زمان آن است که دولت با یک رویکرد توسعه تولید که همان خروج غیرتورمی از رکود است، فعالیت ویژه خود را آغاز کند. مرتضوی با بیان اینکه دولت لوایحی را مبنی بر حل مشکلات بخش صنعت به مجلس ارایه داده بود، گفت: تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و این قدم بانک مرکزی نخستین گامی است که به‌صورت کلامی به‌عنوان سیاست پولی بانک مرکزی اعلام شده و قرار است منابع مالی در اختیار بخش تولید قرار بگیرد. وی ادامه داد: این نشانه‌ها و علایم از بهبود شرایط صنایع کشور خبر می‌دهد لذا لازم است که به سرعت منابع مالی لازم برای بازار‌های آخر سال که بازارهای بسیار پرپول‌تر و پویاتر است، داده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر