چالش‌های تولید و صادرات سنگ‌آهن

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۰۷

دومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران فرصتی بود تا چالش‌ها و چشم‌اندازهای تولید و صدور سنگ‌آهن به خارج از کشور با حضور فعالان این عرصه و مقام‌های دولتی بررسی شود.

در این همایش، سجاد غرقی عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: سهم ایران از بازار جهانی صادرات در سنگ‌آهن از 1.7 به 0.9‌درصد رسیده است. به همین دلیل باید برای ادغام در تولید، فرآوری و فروش به‌فکر ایجاد کنسرسیوم‌های فعال در این بخش باشیم.

به‌گزارش ایسنا، غرقی با اشاره به کاهش سنگ‌آهن از 23.4‌میلیون تن به 15‌میلیون تن اظهار کرد: رشد فزاینده تولید سنگ‌آهن از سال 1387 ناشی از صادرات به بازار چین بوده است. به همین‌دلیل انتظار می‌رود به امر صادرات بیش از این توجه شود. به‌گفته غرقی در دهه بعد از 2013 تنها معدنکاری بزرگ مقیاس توجیه اقتصادی دارد.


کاهش بی‌سابقه قیمت سنگ‌آهن

قدیر قیافه، رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز در این همایش گفت: طی هشت ماه گذشته قیمت جهانی سنگ‌آهن 50‌درصد کاهش داشته که این قیمت در تمام بحران‌های اقتصادی جهان بی‌سابقه بوده است.

قیافه با اشاره به چالش‌های معدنکاران و سنگ‌آهنی‌ها گفت: قیمت تمام شده باید به‌نحوی باشد که سنگ‌آهنی‌ها بتوانند در بازار حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شرایط سیاست‌گذاری در کشور تا حد زیادی متاثر از فعالیت‌های بخش خصوصی است، گفت: تشکل‌های بخش خصوصی باید نقش پررنگ‌تری نسبت به قبل داشته باشند اما تاکنون بخش خصوصی ایران در سیاست‌های پایه‌یی به‌خصوص سیاست‌های بخش معدن حضور چندانی نداشته، هرچند که خانه معدن در برخی سیاست‌گذاری‌ها حضور پررنگ داشته اما این حضور کافی نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تشکل‌ها در خروج از بحران رکود گفت: تشکل‌های سنگ‌آهن محصول همین رویکرد هستند به‌همین‌دلیل می‌توان با صراحت اعلام کرد که خروج از وضعیت کنونی مستلزم عزم جدی در این حوزه است.

قیافه اظهار کرد: وزارت صنعت،معدن‌وتجارت باید نسبت به تشکیل پنجره واحد اقدام کند تا فعالان بخش معدن بتوانند مشکلات خود را در زمان کمتری برطرف کنند. وی درخصوص حقوق بخش معادن گفت: زمانی‌که قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش پیدا می‌کند، حقوق دولتی معادن نیز باید در همین زمینه تبیین شود و اگر لازم است مدتی حقوقی از سوی دولت برای بهبود شرایط دریافت نکند.


تعطیلی 37‌درصد معادن کوچک

پروا سلطانی، دبیر دومین همایش بین‌المللی انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن نیز در این همایش با اشاره به کاهش 50‌درصدی قیمت جهانی سنگ‌آهن اظهار کرد: براساس گزارش گمرک سنگ‌آهن در هفت ماه ابتدای سال جاری با 35‌درصد کاهش وزنی و 30‌درصد کاهش ارزش در صادرات مواجه بوده است. در همین مدت 37‌درصد از معادن کوچک تعطیل شده و بنگاه‌های اقتصادی سیاست‌های انقباضی را پیش گرفته‌اند که این امر منجر به رکود در بخش سنگ‌آهن شده است.


عمق حفاری معادن کمتر از 50متر

اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نیز در دومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران گفت: طی چند سال گذشته باوجود فعالیت جامع بخش خصوصی در زمینه‌ اکتشاف؛ با ضعف اطلاعاتی در این حوزه روبه‌رو بوده‌ایم؛ به‌طوری که میانگین عمق حفاری معادن در کشور به 50متر هم نمی‌رسد و به‌همین‌دلیل فراخوان پهنه‌های اکتشافی در کشور داده شده است.

کشاورز از برگزاری نخستین فراخوان پهنه‌های اکتشافی در کشور خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده واگذاری پهنه‌های اکتشافی از طریق فراخوان عمومی در تمام استان‌ها و پس از تایید پهنه‌ها توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی اجرا خواهد شد. به‌گفته وی؛ در پی این اقدام حضور بخش خصوصی در انجام فرآیند‌های اکتشافی پررنگ‌تر خواهد شد.


تغییر سیاست فروش سنگ‌آهن به چین

شهرام شکوری، عضو هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ‌آهن نیز در این همایش پیشنهاد تغییر سیاست فروش سنگ‌آهن به چین را مطرح کرد و گفت: اگر با کشور‌های پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، عراق و ترکیه رایزنی‌های لازم را انجام دهیم، می‌توانیم به صادرات سنگ‌آهن تنوع بخشیم.

شکوری اظهار کرد: سال گذشته حدود 23‌میلیون تن سنگ‌آهن صادر شد و از آنجاکه این محموله توسط یک نماینده از صادر‌کنندگان به بازار عرضه می‌شد، قدرت چانه‌زنی و فروش به قیمت مناسب را فراهم می‌کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر عراق و ترکیه بازار‌های حاشیه خلیج‌فارس نیز می‌توانند زمینه‌ مناسبی برای عرضه سنگ‌آهن ایران باشند، اظهار کرد: طی 10 سال گذشته 84میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اکتشاف این ماده معدنی در سطح جهان صورت گرفته و ایران در این زمینه 25‌میلیون دلار خرج کرده است.


حل مشکلات زیست‌محیطی معادن

عباس علی‌اقبالی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نیز در دومین همایش سنگ‌آهن از حل مشکلات زیست‌‌محیطی معادن خبر داد.

به‌گفته علی‌اقبالی، طی دو هفته اخیر به همت معاونت معدنی تلاش‌های زیادی در زمینه‌ محیط‌زیست در حوزه معدن انجام شده است.

وی ادامه داد: در همین رابطه وزارت صنعت،معدن‌وتجارت تلاش دارد محدوده‌هایی را که حتی چند سال پیش مزایده بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، مشکلات محیط‌زیستی آنها را حل کند. وی با بیان اینکه برای حل مشکلات زیست‌محیطی بخش معادن توافقنامه‌یی را با سازمان محیط‌زیست تنظیم کرده‌ایم، گفت: امیدواریم مشکلات محیط‌زیست با کمک افراد فعال در بخش معدن به‌ویژه مشارکت خانه معدن برطرف شود.


تعطیلی 40‌درصد از معادن کوچک سنگ‌آهن

محمدرضا بهرامن، نایب‌رییس خانه معدن نیز در این همایش گفت: سال گذشته 40‌درصد از معادن کوچک در بخش سنگ‌آهن به‌دلیل وجود بحران‌های پیش آمده تعطیل شدند.

بهرامن با اشاره به لزوم ایجاد یک استراتژی مصوب در بخش معدن اظهار کرد: اگر امروز استراتژی مناسبی در این حوزه داشتیم و نگاهمان به معدن با نگاه دنیا یکی بود، شرایط بخش معدن اینچنین نبود.

وی ادامه داد: ما باید با همان نگاهی که دنیا صنعت معدن‌کاری خود را می‌بیند و برای آن استراتژی تنظیم می‌کند، راهبرد‌هایی را برای این حوزه درنظر بگیریم.

نایب‌رییس خانه معدن با اشاره به اهمیت نقش متولی در این امر اظهار کرد: متولیان این حوزه نقش اساسی در این زمینه برای جلوگیری از این وضع رکود دارند. بهرامن نقش مجلس در حوزه معدن را بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: اگر در بودجه سال 1394 و برنامه ششم پیمایش صورت بگیرد، این آسیب‌ها تکرار نخواهد شد. وی با اشاره به اهمیت آموزش مدیران در حوزه معدن گفت: اگر مدیران در این حوزه آموزش‌های لازم را نبینند، نمی‌توانیم در بخش معدن وارد بازار رقابتی شویم.


پتانسیل خوبی برای صادرات وجود ندارد

رسول خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران نیز در بخش دیگری از دومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: اینکه تصور کنیم پتانسیل خوبی برای صادرات مواد معدنی در کشور وجود دارد، اشتباه است چراکه اعداد و ارقام حاکی از آن است که باید در این حوزه تولید داخل را تامین کنیم و باتوجه به اینکه هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌یی برای صادرات وجود ندارد می‌توان گفت که بهتر است مواد معدنی برای تولید داخل در نظر گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر