آلودگی هوای تهران صدای اتاق بازرگانی را درآورد

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۰۲

بیست‌وهفتمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران برای بررسی نظام تشکلی در ایران و سایر کشورهای دنیا تشکیل شد که در این جلسه موضوع آلودگی هوای تهران نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این نشست محمدمهدی راسخ رییس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران از کمبود اطلاع‌رسانی در مورد آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: اگر در هر کشور دیگری این میزان آلودگی در یک شهر اتفاق می‌افتاد بسیار بیش از این به مردم آگاهی و اطلاع داده می‌شد تا سلامتی‌شان در معرض خطر قرار نگیرد.

محمدمهدی راسخ گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگرچه دولت ما از نظر اندازه و حجم بسیار بزرگ شده اما در دو حوزه بهداشت‌و‌درمان و آموزش نسبت به نیاز کشور کوچک است. وی نیز در ادامه این سخنان تاکید کرد: باید برای مردم امکانات حمل‌و‌نقل عمومی فراهم و در دسترس باشد تا مردم کمتر به فکر استفاده از خودرو شخصی باشند.

محمدمهدی راسخ نیز در همین رابطه با اشاره به گسترش و توسعه واحدهای تولید موتوسیکلت در دهه گذشته از انجام طرح‌ها بدون مطالعات انتقاد کرد.

وی گفت: اتاق‌ها در پیگیری منافع بخش خصوصی اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند و بحث نظام تشکلی برای رسیدن به یک چارچوب مدون و مشخص در این کمیسیون تداوم خواهد داشت.

رییس کمیسیون امور اجتماعی اتاق تهران نیز با انتقاد از روند موجود در تعامل تشکل‌های اقتصادی در کشور تاکید کرد که باید همکاری و تعاون بیشتری بین اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و سایر نهادهای بخش خصوصی باشد. او اتاق‌های مشترک را از نهادهای خوب و موثری دانست که در‌حال‌حاضر چندان حضور پررنگی ندارند.

احمد امیراحمدی عضو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران خواستار اطلاع‌رسانی وسیع از سوی دولت در‌خصوص آسیب‌های آلودگی برای سلامتی شد. احمد امیراحمدی همچنین پیشنهاد کرد قوانین سخت‌تری باید در زمینه تردد خودرو‌ها صورت گیرد. وی با اشاره به تردد زیاد خودروهای تک‌سرنشین گفت: که هنوز استفاده بی‌مورد از خودرو در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ زیاد است.

در این رابطه سیده‌فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران نیز از برگزاری یک کارگاه آموزشی دو‌روزه با حضور یک استاد مجرب هندی در اتاق تهران خبر داد. وی گفت: این کارگاه با همکاری دفتر امور بانوان بازرگان و کارآفرین اتاق تهران و کانون زنان بازرگان برگزار شده که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شده و نتیجه آن بسیار خوب خواهد بود.

در زمینه آلودگی هوا راهکار جامع و قابل‌قبولی ارایه نداده‌ایم

علیرضا سیاسی‌راد کارشناس کمیسیون نیز در رابطه با مساله آلودگی هوا گفت: «ما سال‌هاست در مرحله تعییین راهکارها برای حل مساله آلودگی مانده‌ایم و هنوز راهکار جامع و قابل‌قبولی ارایه نداده‌ایم.»

وی گفت: هرم تمام تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی ایالت متحده در نهایت به سه تشکل اقتصادی اصلی ختم می‌شود. سیاسی راد افزود: تشکل کسب‌و‌کار انجمن ملی صنایع تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی را نمایندگی می‌کند. اتاق بازرگانی برای پیگیری منافع بخش خصوصی با یکدیگر دور یک میز می‌نشینند و هر سال مشخص می‌کنند که اهداف مورد پیگیری آنها چیست و همگی روی آن توافق جامع می‌ایستند.

علیرضا سیاسی‌راد تاکید کرد که در ایران کنفدراسیون‌سازی بسیار سخت است و به سادگی اتفاق نمی‌افتد اما فدراسیون‌ها چون منطقه‌یی هستند و براساس کسب‌وکار شکل می‌گیرند در ایران پا گرفته‌اند.

سیاسی‌راد گفت: در مورد ساماندهی تشکل‌های اتاق باید بررسی‌های بیشتری هم در سطح فدراسیون و هم در سطح بخشی انجام بگیرد.

وی عنوان کرد که با بررسی بانک اطلاعات اتاق به این نتیجه رسیده که گاهی در یک حوزه فعالیت چندتشکل موازی وجود دارد.

سیاسی‌راد گفت: «روابط بین‌تشکلی بسیار محدود است و اصولا روش‌های همکاری هم بسیار کم است. در امریکا برای این منظور جایزه‌یی تعریف شده است و به همکاری‌های بین انجمن‌ها جایزه داده می‌شود.»

وی سپس رابطه اتاق با تشکل‌های اقتصادی را افقی خواند و افزود: «الان مشکلاتی در رابطه اتاق و تشکل‌ها وجود دارد که باید حل شود. مسایلی که دامنه آن از ثبت تشکل در اتاق شروع می‌شود و تا حضور در هیات‌نمایندگان بعد از سه‌سال از ثبت و روابط و تعاملات دو طرف ادامه دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر