واکنش‌ها به افزایش قیمت نان

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۰۱

3سال تلاش صنوف مختلف مرتبط به نان بالاخره جواب داد. و قیمت نان افزایش یافت. شبانگاه یک‌شنبه بود که سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نان تصریح کرد: دولت برای اینکه نان با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرارگیرد هر سال به این محصول یارانه اختصاص می‌دهد. به‌طوری‌که امسال بالغ بر هفت‌هزارمیلیارد تومان برای خرید نان یارانه اختصاص یافته است. نوبخت با اشاره به موضوع افزایش قیمت نان درکشور گفت: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت نان ندارد و یارانه خرید گندم را همانند سابق پرداخت خواهد کرد. وی با بیان اینکه دولت گندم را از کشاورزان زحمتکش هر کیلو 1050تومان خریداری می‌کند و باوجود قیمت تمام شده آن که به رقم 1160تومان می‌رسد آن را به قیمت 465تومان دراختیار کارخانه‌های آرد‌سازی و نانوایی‌ها قرار می‌دهد، گفت: درحالی که این قیمت‌ها چند سالی است که ثابت مانده گزارش‌هایی از استان‌های مختلف به دولت رسیده که برخی نانواها باتوجه به افزایش هزینه‌های جانبی نظیر افزایش قیمت سوخت و دستمزد کارگر نان را بی‌‌کیفیت یا کمتر از وزن مقرر شده تحویل شهروندان می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور ادامه داد: در سه سال اخیر قیمت بسیاری از کالاها و خدمات متناسب با نرخ تورم افزایش یافته این درحالی است که قیمت نان ثابت مانده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای کارخانه‌های آردسازی و نانوایی‌ها شده است. نوبخت تصریح کرد: دولت همچنان پرداخت یارانه گندم به قیمت هرکیلو 665 تومان را دراختیار کارخانه‌های آرد‌سازی و نانوایی‌ها قرار خواهد داد اما این اجازه را به نانواهایی‌ها در استان‌های مختلف خواهد داد تا براساس اقتضائات هر استان برای جبران مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌های جانبی، قیمت نان را تا حداکثر 30درصد افزایش دهند. معاون رییس‌جمهوری گفت: این تصمیم به استان‌ها ابلاغ شده و آنها می‌توانند از فردا یا چند هفته دیگر متناسب با شرایط استان در بحث هزینه‌ها این تصمیم را اجرایی کنند که حداکثر افزایش قیمت تا 30درصد خواهد بود.


افزایش قیمت در پایتخت بیشتر است

همزمان با نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: با اتحادیه‌های نانوایان درباره افزایش 34درصدی قیمت انواع نان به توافق رسیدیم.

نعمت‌الله ترکی درحاشیه جلسه کارگروه تعیین قیمت نان گفت: این افزایش قیمت شامل تهران، ری، شمیرانات و پردیس می‌شود و با ابلاغی که از 10آذر به فرمانداری‎ها صورت می‌گیرد آنها درخصوص قیمت نهایی دیگر شهرستان‌های استان تصمیم‌گیری می‌کنند که به‌طور قطع این افزایش قیمت در دیگر شهرستان‌ها نسبت به تهران پایین‌تر هم خواهد بود.

وی افزود: نرخ آرد تا روز شنبه با قیمت گندم کیلویی 465تومان محاسبه می‌شد اما اکنون دولت گندم را به قیمت هر کیلو 665 تومان در اختیار کارخانجات آرد می‌گذارد.

ترکی گفت: به‌طور قطع با افزایش قیمت گندم و آرد نرخ نان نیز افزایش می‌یابد و اگر نرخ تورم را هم به آن اضافه کنیم این قیمت از نرخ اعلامی هم بیشتر می‌شد البته قیمت اعلامی جدید تا پایان سال 93خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: علاوه بر این تصمیم گرفته شد 20درصد واحدهای نانوایی به‌صورت دلخواه و آزادپز هر چهار مدل نان را در مناطق مختلف تهران به قیمت آزاد و با کیفیت بفروشند اما یک نانوا نمی‌تواند همزمان دو نرخ داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت نان همسو با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته است، گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 90 و 91 بخش ساماندهی قیمت گندم، آرد و نان نیز در اولویت قرارگرفت بنابراین تا سال 91 روی بحث کیفیت و قیمت گندم، آرد و نان برنامه‌ریزی شد و در سال 92 باتوجه به تغییر دولت قرار شد، قیمت آرد و نان واقعی شود که تاکنون این موضوع در دست کارشناسی و بررسی بود.

افزایش قیمت نان بر سایر کالاها اثر ندارد

یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز گفت: موارد موثر در قیمت نان علاوه بر قیمت آرد هزینه‌های تولید نان و از همه مهم‌تر هزینه‌های دستمزد است. وی افزود: حدود 50 درصد از هزینه‌ها شامل دستمزد، بیمه، مزایای کارگران، انرژی مصرفی و میزان سود برای سرمایه‌گذاری نانواست که به قیمت آرد و نان اضافه می‌شود.

صادقی گفت: مبانی قیمت‌گذاری نان براساس قیمت تمام شده است و هرگز در پی لحاظ کردن حداکثرها در قیمت‌گذاری نبودیم و حداقل‌ها را در نظر گرفتیم. وی افزود: اگر نرخ نان براساس نرخ تورم، سود نانوا و دیگر عوامل موثر تعیین می‌شد، قیمت نان بسیار بالاتر از این بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: نان کالایی است که قیمتش به‌دلیل یارانه دولت پایین‌تر از بقیه کالاهاست و افزایش قیمت آن بر قیمت دیگر کالاها تاثیر نخواهد گذاشت.


اصناف هنوز هم راضی نیستند

رییس اتاق اصناف ایران هم درباره افزایش نرخ نان گفت: براساس مصوبه دولت در افزایش نرخ نان باید سه موضوع قیمت گندم، قیمت آرد و قیمت تمام شده نان لحاظ می‌شد و در این باره میان مجموعه دولت، اتحادیه‌های مربوط و اتاق اصناف تعامل صورت گرفت. علی فاضلی افزود: افزایش 30درصدی قیمت نان مربوط به کل کشور است و در هر استان سیاست‌گذاری مربوط به استانداری همان استان است.

وی گفت: افزایش نیافتن قیمت نان از ابتدای سال 91 همواره مورد اعتراض اتحادیه‌های صنفی قرار داشته و اکنون هم اتحادیه‌های صنفی خیلی راضی نیستند اما چون مصوبه دولت است و اتحادیه‌ها هم خود را مکلف به اجرای دستورات دولت می‌دانند افزایش فعلی را پذیرفتند، البته نرخ پیشنهادی اتحادیه‌های نانوایی بیش از این رقم‌ها بود.


دولت همچنان یارانه نان می‌پردازد

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به نقش حمایتی دولت از صنعت نان تاکید کرد: درحال حاضر و با قیمت‌های اصلاح شده نیز دولت همچنان 7هزارمیلیارد تومان مابه‌التفاوت خرید قیمت گندم و قیمتی که به کارخانجات فروخته می‌شود را می‌پردازد. مجتبی خسروتاج افزود: این رقم جدا از 4هزارمیلیارد تومان است که در شکل یارانه نقدی مستقیم بابت نان از سال‌های گذشته پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به آخرین تصمیمات دولت در مورد افزایش قیمت نان در بازار افزود: در 30 ماه گذشته افزایش قیمتی در بخش نان نداشتیم این درحالی است که در طول این مدت در بخش خرید گندم از کشاورزان بابت قیمت‌های تضمینی با افزایش نرخ روبه‌رو بودیم. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه قمیت تضمینی خرید گندم در سال 91 بالغ بر 420تومان در هرکیلو بوده است، یادآور شد: در سال 92 این میزان به 800 تومان و در سال 93 به هزارو 50 تومان در هرکیلو رسید که پیش‌بینی می‌کنیم برای سال آینده قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به هزار و 155تومان درهر کیلو برسد.

خسروتاج در ادامه با اشاره به اینکه ما دراین مدت شاهد افزایش قیمت‌های تضمینی خرید گندم بودیم، اظهارکرد: به همین نسبت وقتی گندم به کارخانجات آرد می‌رود و تبدیل به آرد می‌شود از یک‌سو به‌دلیل اینکه هزینه‌های دستمزد در سال‌های گذشته افزایش داشته و بعضا هزینه‌های ارزی که صورت گرفته با بالا رفتن نرخ ارز همراه بوده است و از سوی دیگر شاهد افزایش هزینه‌ها و مشکلاتی در نانوایی‌ها در بخش پرداخت دستمزد و افزایش قیمت حمل ونقل بوده‌ایم می‌توانیم بگوییم که این افزایش قیمت در واقع ناشی از افزایش هزینه‌های کل زنجیره تامین و تولید نان است.


قیمت نان نعمت‌زاده را به مجلس می‌کشاند

با تمام صحبت‌هایی که از سوی مسوولان بیان شد اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که افزایش قیمت نان باعث می‌شود که وزیر مجبور به پاسخگویی به مجلس شود. ایرج ندیمی گفت به‌خاطر مساله کمبود منابع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها با افزایش 30درصدی قیمت نان، رقمی به یارانه پرداختی مردم اضافه نمی‌شود. نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص افزایش قیمت 30درصدی نان و عدم افزایش یارانه‌های پرداختی به واسطه آن گفت: «به‌خاطر مساله کمبود منابع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش 30درصدی قیمت نان، رقمی به یارانه پرداختی مردم اضافه نمی‌شود.»ندیمی با اعلام خبر فراخوان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخ‌گویی درخصوص افزایش قیمت‌های صورت گرفته، گفت: «ما نیز درخصوص مسایل مربوطه طی جلسه‌یی که امروز در فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی داشتیم، تصمیم گرفتیم که چند وزیر از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت را برای پاسخ‌گویی در زمینه‌های مختلف ازجمله مساله افزایش قیمت نان به مجلس فراخوان کنیم.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح علت سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «علت سوال ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت، چرایی افزایش لحظه به لحظه قیمت‌های اجناس است. این مساله عنوان می‌شود که چرا هر مغازه قیمت مصوب خود را تعیین کرده و چگونه این قدرت را دارد که در سال ده‌ها بار قیمت اجناس خود را افزایش دهد.» همچنین در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی چهار نماینده در تذکر کتبی به رئیس جمهور از افزایش قیمت نان انتقاد کردند. بر این اساس مهرداد بذرپاش، حسین سبحانی‌نیا، قاضی‌پور و محجوب اعلام کردند به علت گرانی نان و عدم پرداخت یارانه آن که موجب فشار مضاعف به اقشار شده سفره مردم در حال کوچک شدن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر