ضریب تقاضای بیمه در اقتصاد ملی 9/18‌درصد است

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۹۵

رییس پژوهشکده بیمه، ضریب نفوذ بیمه در سال92 را 1.73درصد اعلام کرد و گفت: میزان تقاضای بیمه (بازرگانی و اجتماعی) در اقتصاد ملی 9.18‌درصد است. به گزارش «تعادل» غدیر مهدوی رییس پژوهشکده بیمه در نشستی خبری درخصوص اقدامات پژوهشکده بیمه در یک‌سال گذشته، افزود: ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال90 معادل 1.37‌درصد، در سال91 معادل 1.85‌درصد و در سال92 معادل 1.73‌درصد است. وی درخصوص دلایل کاهش ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته، اظهار داشت: ضریب نفوذ بیمه حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی بر تولید ناخالص داخلی است بنابراین اگر ارقام صورت و مخرج تغییر کند حاصل آن نیز متفاوت خواهد بود. وی ادامه داد: براساس اعلام بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی در کشور در سال92 افزایش یافته و این درحالی است که حق بیمه تولیدی در کشور به همان میزان تغییر نکرده بنابراین ضریب نفوذ بیمه کاهش یافته است. وی با تاکید براینکه تحقیق درخصوص ضریب نفوذ بیمه دقیق و گسترده بوده است، تصریح کرد: علاوه بر ضریب نفوذ کل تقاضای بیمه کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن مشخص شد بخش عمده تقاضای بیمه‌یی کشور مربوط به بیمه‌های اجتماعی است و در مجموع در سال92 تقاضای بیمه در اقتصاد ملی (بازرگانی و اجتماعی) 9.18‌درصد بوده است. وی ادامه داد: برهمین اساس مردم در بخش‌های مختلف تقاضای بیمه دارند اما نحوه پاسخگویی به آن بحث دیگری است. مهدوی با بیان اینکه رییس کل بیمه مرکزی در سال گذشته انجام 40 طرح پژوهشی را به پژوهشکده بیمه تفویض کرده بود، اظهار داشت: از این تعداد تاکنون 16 طرح پژوهشی به پایان رسیده است. وی، ارایه نرخنامه مشورتی برای تمام شاخه‌های بیمه‌یی را از طرح‌های پژوهشی پایان یافته دانست و اظهار داشت: از آنجا که اصلاح رویه در نرخ‌ها بر بازار تاثیرگذار است بنابراین صنعت بیمه برای نخستین‌بار دارای نرخنامه مشورتی شد.

وی با تاکید براینکه، نرخ‌ها در صنعت بیمه به‌صورت دستوری توسط بیمه مرکزی تعیین نمی‌شود، افزود: قرار است بیمه مرکزی درخصوص نرخ‌ها تنها به بازار رهنمون انجام دهد.

رییس پژوهشکده بیمه گفت: بررسی تحلیل ضریب نفوذ بیمه کشور نیز از دیگر پروژه‌هایی است که کار تحقیقاتی آن به پایان رسیده است. رییس پژوهشکده بیمه، بازنگری شرایط عمومی بیمه اتومبیل، بحث مالیات برارزش افزوده و طرح بیمه اتومبیل را از دیگر طرح‌های پژوهشی ذکر کرد و گفت: در سال گذشته 81 کتاب توسط پژوهشکده بیمه چاپ شده که 59 جلد آن چاپ اول و 22 جلد تمدید چاپ شده است. مهدوی از آغاز تدریس رشته بیمه‌سنجی در دوره دکتری در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: این رشته با همکاری پژوهشکده بیمه راه‌اندازی شده است.

وی، حمایت مالی 170 پایان‌نامه دانشگاهی و برگزاری 119هزار نفرساعت کالاس آموزشی برای نمایندگان و کارگزاران را از دیگر اقدامات نام برد و گفت: قرار است 13 آذر بیست‌ویکمین همایش ملی و هفتمین همایش بین‌المللی بیمه توسعه برگزار شود که در راستای آن 240 مقاله دریافت و پس از داوری 20 مقاله انتخاب شده است. وی درباره طرح راننده‌محور بودن بیمه شخص ثالث به جای خودرومحور بودن نیز گفت: این طرح در پژوهشکده بیمه تکمیل شده و جلساتی را درخصوص آن با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم. مهدوی با تاکید براینکه مجلس در این زمینه روال خاص خود را دارد، افزود: بهتر است بینش‌های تصمیم‌گیران و دانشگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر