پرونده رییس‌جمهور سابق در قوه قضاییه

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۸۲

نشست روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه فرصتی شد برای طرح این پرسش که چرا پرونده رییس‌جمهور سابق باوجود احضار به دادگاه به تعویق می‌افتد. اشاره خبرنگاران به شکایت نمایندگان مجلس نهم از احمدی‌نژاد بود که همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: «در قانون نحوه رسیدگی به پرونده بعضی از مسوولان پیش‌بینی شده است که ازجمله آنها رییس‌جمهور است. در این پیش‌بینی، اگر تخلفی از قانون صورت گرفته باشد ایشان باید در دیوان عدالت پاسخگو باشند اما اگر پرونده عمومی داشته باشند، آن پرونده بدون سیر مراحل دادسرا و تحقیقاتی به دادگاه ارسال می‌شود.» در هفتادوسومین نشست مشترک سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران موضوعاتی چون؛ ورود دادستانی به موضوع شبکه‌های اجتماعی، پرونده حصر، پرونده مدیران شهرداری، محکومیت «م.ر» و... از سوی خبرنگاران مطرح شد که اژه‌ای به آنها پاسخ داد. حکم «م.ر» در مرحله تجدیدنظرخواهی است

محسنی‌اژه‌ای که در نشست خبری دیروز خود در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت و به سوالات آنها پاسخ می‌داد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه در برخی از رسانه‌ها عنوان شده است که «م.ر» به 15سال حبس و 2میلیارد تومان جزای نقدی محاکمه شده است آیا این درست است یا نه، گفت: اصل محکومیت درست است ولی حکم قطعی نیست و در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد. به این دلیل از بیان جزییات آن معذورم.


پیگیری ساخت‌وسازهای غیرقانونی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت یک هتل به‌صورت غیرقانونی در بستر رودخانه جاجرود و اخبار آن گفت: اینکه در مورد آخرین وضعیت مورد خاصی پرسیدید، اجمالا می‌دانم دستگاه‌های محلی استانداری و شهرداری آن را پیگیری می‌کنند و اگر مورد خلافی باشد حتما برخورد خواهد شد و از این موضوع که برای گرفتن مجوز و ساخت‌وساز اعمال نفوذ شده است، من اطلاعی ندارم. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره گودبرداری‌های غیرقانونی در شهر تهران و اینکه آیا قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم قصد دارد در این موضوعات وارد شود، تصریح کرد: ما نشست‌های مشترکی با شهردارهای مناطق مختلف در این‌باره داشته‌ایم و اگر شما از مورد خاصی خبری دارید اطلاع دهید تا آن را پیگیری کنیم.


بررسی پرونده یکی از مدیران شهرداری به جرم جاسوسی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه‌ها عنوان شده است که یکی از مدیران شهرداری تهران به جرم جاسوسی دستگیر شده است، گویا این فرد که مدیر یکی از بخش‌های کنترل ترافیک بوده IP دوربین مداربسته تهران را به سازمان مجاهدین خلق می‌داده، پرونده این فرد امروز در دست وزارت اطلاعات یا قوه قضاییه است، بیان کرد: من بارها گفته‌ام پرونده‌هایی که در بررسی مقدماتی قرار دارند از بیان جزییات آنها معذورم و درست نیز همین کار است پرونده‌یی که شما گفتید در بررسی مقدماتی قرار دارد و اتهامات آن شخص نیز امنیتی است اما همان‌طور که گفتم از بیان جزییات آن معذورم.


دادستان تهران درحال بررسی مقدماتی شبکه‌های اجتماعی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در رابطه با اقدامات برخورد با مصادیق مجرمانه چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: دادستان تهران درحال انجام مقدماتی برای بررسی یک‌سری از شبکه‌های اجتماعی است ولی کارگروه مصادیق مجرمانه در آنجا تصمیماتی را درباره این شبکه‌ها گرفته است اما وزارتخانه ذی‌ربط درخواست فرصتی کرده است تا با اقداماتی از این موضوعات جلوگیری کند و تا به امروز هم مهلت آنها

تمام نشده است.


پرونده بدهکار بزرگ بانکی در مرحله رسیدگی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه پرونده «م.د» یکی از بدهکاران بزرگ مالی است و چندهزارمیلیارد بدهی دارد، آخرین پرونده جدید ایشان به کجا رسیده است، گفت: پرونده ایشان در دادگاه در مرحله رسیدگی قرار دارد.


پرونده رییس‌جمهور سابق

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه دقیقا یک‌سال از احضار رییس‌جمهور سابق به دادگاه می‌گذرد که ایشان نیز در آن دادگاه حضور نیافته‌اند، گویا مجلس نیز به‌عنوان شاکی پرونده انصرافی نداده، می‌خواهم بدانم این پرونده در چه مرحله‌یی قرار دارد، بیان کرد: این پرونده همان‌طور که گفتید در مرحله رسیدگی است اما باید دقت کنیم مجلس به‌عنوان شاکی مطرح نیست بلکه مجلس برابر قانون می‌تواند گزارشی را تهیه و به قوه قضاییه ارسال کند. وی اضافه کرد: در این‌باره نیز گزارشی به قوه قضاییه ارسال شده است که

درحال رسیدگی است.

بازداشت متهم پرونده بانک قوامین به اتهام امنیتی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که افرادی که متهم به جاسوسی هستند سختگیری‌هایی نسبت به آنها وجود دارد، اما ما مشاهده کردیم که در پرونده بانک قوامین ایشان با وثیقه 100میلیونی آزاد شدند آیا این نشان می‌دهد که جرم وی چیز دیگری بوده است، تصریح کرد: ایشان به دو اتهام ازجمله اتهام تبلیغ علیه نظام و اتهام امنیتی دیگری بازداشت شده است که درخصوص اتهام امنیتی در مراحل مقدماتی در دادسرا قرار منع تعقیب صادر اما پرونده ایشان برای تبلیغ علیه نظام به دادگاه ارجاع شد و پرونده آنها در مرحله رسیدگی اتهام قرار دارد و با صدور وثیقه آزاد شده‌اند و در این خصوص قرار وثیقه منافاتی با جرم ندارد.


موضوع آقایان موسوی و کروبی، قضایی نیست

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که هفته پیش علم‌الهدی امام جمعه مشهد اظهاراتی را درباره ییلاق و قشلاق آقای موسوی و کروبی بیان کردند، این موضوع را شما تایید می‌کنید تصریح کرد: چرا این را از من می‌پرسید؟ این موضوع، موضوع قضایی نیست.

میان اسیدپاشی تهران و اصفهان ارتباطی وجود ندارد

معاون اول قوه قضاییه ضمن رد هرگونه ارتباط میان اسیدپاشی صورت گرفته در تهران با اسیدپاشی‌های اصفهان،گفت: اسیدپاشی تهران یک مساله شخصی و صنفی بوده به‌گونه‌یی که یک عمو و برادرزاده که یکی از آنها پزشک بوده، به‌دلیل اختلاف شخصی با فرد مذکور اقدام به این

کار کردند.

اژه‌ای در مورد پرونده مرتضوی گفت: این پرونده درحال رسیدگی است و چندین مورد نیز تحقیق شده است که تحقیقات همچنان ادامه دارد اما کیفرخواست هنوز صادر نشده و از بیان جزییات پرونده معذور هستم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر