افزایش نرخ ارز طبق قواعد علمی

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۷۱

پژوهشکده پولی و بانکی گزارشی را به قلم 4 نفر از پژوهشگرانش منتشر کرده است که پیشنهاداتی مبنی بر مدیریت نرخ ارز در کشور دارد. در این پژوهش که «مدیریت نرخ ارز تحت نظام ارزی خزنده در کریدور» نام دارد، توصیه شده که نگرش حاکم بر مدیریت نرخ ارز در اقتصاد کشور باید عوض شود. در این پژوهش تاکید شده نرخ ارز باید به‌عنوان ابزار کنترل تورم کنار گذاشته شود. منظور این است که سیاست‌گذاران نباید با استفاده از پایین نگه داشتن نرخ ارز که موجب افزایش واردات ارزان به کشور می‌شود تورم را مهار کنند، بلکه برای مهار تورم سیاست پولی به‌کار ببرند و سیاست‌های ارزی را به‌طور مستقل دنبال کنند. دیگر توصیه محققان این گزارش این است که نرخ ارز باید متناسب با رابطه برابری قدرت خرید در طول زمان تعدیل شود. به‌نوعی این گزارش که توسط معتبرترین نهاد پولی و بانکی کشور منتشر می‌شود، عنوان می‌کند که نرخ ارز نباید ثابت نگه داشته شود و نیاز است به‌صورت مستمر باتوجه به نرخ تورم افزایش یابد.

انتشار این گزارش در آستانه جهش نرخ ارز در روزهای اخیر شاید می‌تواند نشان‌دهنده تمایل مهم‌ترین پژوهشکده پولی و بانکی کشور برای افزایش نرخ ارز باشد. این گزارش و زمان انتشار آن می‌تواند نشانه‌یی باشد از تمایل دولت و نهادهای دولتی برای افزایش نرخ ارز یا حداقل راهبردی اساسی برای عدم دخالت دولت برای کنترل بازار ارز کشور.

می‌توان انتشار این‌گونه گزارش‌های کارشناسی را که در دوره جدید مدیریت پژوهشکده پولی و بانکی انجام می‌شود یکی از بهترین اقدامات چند سال اخیر در بانک مرکزی دانست؛ اقدامی که نه‌تنها به عمومی شدن این گزارش‌ها کمک می‌کند و آنها را از کنج کتابخانه‌ها بیرون می‌کشد، بلکه باعث می‌شود تا سیاستمداران و سیاست‌گذاران خود را با جدیدترین رهیافت‌ها و راهبردهای صحیح سیاستی در حوزه اقتصاد هماهنگ کنند.

همچنین جریان‌سازی‌هایی که توسط این گزارش‌های پژوهشی صورت می‌گیرد اگر به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد، می‌تواند کشور را از خطر سیاست‌گذاری‌های نابجا و نادرست که در سال‌های گذشته دامن اقتصاد کشور را گرفته بود، برهاند؛ اقدامی که باید به فال نیک گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر