تالاب استیل؛ همزیستی آرام پرندگان مهاجر

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۴۰

تالاب استیل یکی از تالاب‌های آب شیرین و دایمی ایران است که در‌حال‌حاضر به‌عنوان منطقه شکارممنوع استیل نیز شناخته می‌شود و تحت نظارت سازمان محیط‌زیست قرار دارد. به‌دلیل مجاورت با روستای عباس‌آباد آستارا، این تالاب به‌نام تالاب استیل عباس‌آباد نیز شناخته می‌شود.

تالاب درختان شناور نام دیگری است که به‌دلیل وجود درختان توسکای قشلاقی شناور در آب تالاب، به آن نسبت داده می‌شود.

معروف‌ترین برنج آستارا معروف به برنج هاشمی در روستای عباس‌آباد کشت می‌شود و باغ معروف چای معروف به چایکار که از ده‌ها سال پیش مرکز تحقیقات جهادکشاورزی بوده نیز در روستای عباس‌آباد واقع شده است.

روستای دربند در جنوب و روستاهای لطیف‌محله، غلام‌محله و شالیزارهای عباس‌آباد در شمال تالاب واقع شده است که نمونه زیبایی از خانه‌های روستایی گیلان را می‌توان در آنها دید. در شرق تالاب استیل، جاده آستارا-رشت و غرب آن کوه تالش قرار گرفته است...

وجه تسمیه تالاب استیل: در زبان محلی به تالاب استیل، هستل می‌گویند که به‌معنای آبگیر است.

شاید عجیب به نظر بیاید اما ارتفاع تالاب استیل به‌طور متوسط 13متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. آب تالاب استیل از طریق چشمه‌های درون تالاب، نزولات جوی و چهار نهری که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد تامین می‌شود و عمق تالاب در بازه کمتر از یک‌متر تا سه‌متر متغیر است.

پرواز پرندگان بومی و مهاجر در اطراف تالاب استیل و سر‌و‌صدای گاه‌و‌بیگاه آنها آرامشی دوچندان به این طبیعت زیبا می‌دهد. بیشتر از همه باکلان به چشم می‌خورد و بعد از آن حواصیل و اگرت و بوتیمار... در سال‌های اخیر رشد گیاه آزولا در سطح آب تالاب استیل افزایش یافته است و این می‌تواند حیات را برای آبزیان این مرداب به خطر بیندازد.

ورود فاضلاب روستاییان به داخل تالاب و جمع‌آوری زباله‌ها در اطراف تالاب ازجمله تهدیدات استیل به‌شمار می‌رود.

قایق‌های زیادی در گوشه و کنار تالاب دیده می‌شود. ماهیگیری یکی از فعالیت‌های روستاییان در تالاب استیل است. ماهی کپور عمده‌ترین ماهی موجود در تالاب استیل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر