افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای برشتاب تولید می‌افزاید

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۱۰

افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی تخصصی می‌تواند برشتاب روند تولید و رفع رکود و ایجاد اشتغال درکشور اثرگذار باشد


نمایندگان مجلس درمیزگردی که پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت ومعدن برگزار کرد، نظرات خود را درخصوص افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی مطرح و تاکید کردند: افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی تخصصی می‌تواند برشتاب روند تولید و رفع رکود و ایجاد اشتغال درکشور بینجامد.

دکتر محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: درحال حاضر صنعت کشور و به‌تبع آن صنعت استان گیلان با یک رکود بی‌سابقه و وحشتناک روبه‌رو است. یکی از راه‌های خروج از رکود دستیابی صنعتگران به سرمایه درگردش است و بانکی که بهتر از بانک‌های دیگر می‌تواند این شاخصه را مهیا کند، بانک صنعت و معدن است.

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان و سیاهکل و نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی نیز گفت: بانک‌های تخصصی نظیر بانک صنعت و معدن باید افزایش سرمایه داشته باشند زیرا درخدمت سیاست‌های دولت و نظام هستند هرچه بانک‌های تخصصی افزایش سرمایه داشته باشند، می‌توانند مشکلات نظام را حل کنند. از این رو ما باید در بودجه‌گذاری سنواتی سرمایه بانک‌های تخصصی و توسعه‌یی را افزایش دهیم. با این کار مشکل اشتغال حل می‌شود و تولید و صادرات بهبود پیدا می‌کند. به این مهم در ماه‌های آینده عمل خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز گفت: نظر اینجانب در مورد افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن بسیار مساعد است. عملکرد خوب این بانک وظیفه ما را در یاری رساندن به بانک‌های تخصصی چند برابر می‌کند. بانک صنعت ومعدن به‌عنوان یک بانک پیشرو و الگو دارد عمل می‌کند.

همچنین محمدمهدی رهبری، نماینده رودسر و املش و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: نقش بانک‌های توسعه‌یی و تخصصی در توسعه بنگاه‌ها و پیشبرد اهداف توسعه‌یی کشور ضرورت افزایش سرمایه این بانک‌ها را به‌صورت یک واقعیت اقتصادی دوچندان می‌کند. درصورت عدم افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی نباید انتظار داشت که این بانک‌ها با سرمایه کم بتوانند در تامین مالی پروژه‌های بزرگ صنعتی دخیل باشند.

نعیمی رز، نماینده آستارا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: کشور ما از نظر وجود ذخایر معادن جزو کشورهایی است که از اهمیت خاص برخوردار است اما اعتباراتی که برای صنعت ومعدن در نظر گرفته می‌شود در خور شأن بانکی مثل بانک صنعت ومعدن نیست. من به‌عنوان سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس با افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی موافقم و امید دارم مسوولانی که در جهت تخصیص اعتبارات دخیل هستند، بانک صنعت و معدن را با نگاه ویژه ببینند تا اقتصاد مملکت شکوفا شود.

همچنین جبارکوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: دولت بخشی از هدفمندی یارانه‌ها را در بانک بگذارد یا برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ومعدن وام بلاعوض بدهد. یا از طریق صندوق توسعه ملی و باوجوه اداره شده به بانک‌ها کمک کند تا بتوانند برای اعطای تسهیلات به صنایع توان لازم را داشته باشند. قطعا با افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی به‌ویژه بانک صنعت و معدن روند مشارکت و حمایت مالی از پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی وارد فاز جدید خواهد شد.

دکترجعفر قادری، نماینده شیراز و عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز گفت: بانک صنعت و معدن یکی از بانک‌های تخصصی کشور است که امکان جذب پس‌انداز سپرده را ندارد و تمام منابعش نیز در جهت تولید به‌کار گرفته می‌شود. این بانک همواره به توسعه کشور کمک کرده و اگر سرمایه‌اش افزایش پیدا نکند نمی‌تواند اهداف دولت و نظام را در جهت توسعه محقق کند.

دکترمحمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: بانک‌های توسعه‌ای به هر میزانی که از قدرت بیشتری برخوردار باشند می‌توانند به ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه همه‌جانبه کشور کمک کنند و به‌خاطر ایفای همین نقش کلیدی باید از منابع و سرمایه کافی برخوردار باشند.

به‌خصوص بانک صنعت و معدن که در جهت توسعه کشور فعالیت می‌کند و در شرایطی که کشور درحال رکود است، رفع این رکود نیاز به تزریق مالی دارد که باید از طریق یک بانک توسعه‌یی مثل بانک صنعت و معدن انجام گیرد. این کار آثار تورمی نیز ندارد و می‌تواند موجب ایجاد آثار مثبت میان‌مدت و بلندمدت شود.

همچنین دکتر حسینی‌صدر، نماینده خوی و عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: باتوجه به اینکه در این برهه از زمان میزان بیکاری افزایش پیدا کرده و تولید با مشکل روبه‌رو است و تولید راه‌حل آن است و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند که تولید کشور باید تقویت شود، بانک صنعت ومعدن باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرارگیرد. بانک‌های تخصصی باید تقویت شوند و سرمایه‌شان افزایش یابد و حتی یارانه وام داده شود برای حمایت از واحدهای تولیدی موفق.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی نیز گفت: شوک ارزی که به اقتصاد کشور وارد شد موجب کاهش ارزش پول ملی و قدرت وام‌دهی بانک‌ها شد. اگر بانک‌ها بخواهند در کشور مثل سال ١٣٩٠ تامین مالی بکنند باید ٣برابر سرمایه کنونی‌شان افزایش سرمایه بدهند زیرا امروز قدرت وام‌دهی بانک‌ها در مقایسه با سال ١٣٩٠

سه برابر کاهش پیدا کرده است.

همچنین ایرج عبدی، نماینده خرم‌آباد و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در میان بانک‌هایی که در استان‌های محروم در امر سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند، بانک صنعت و معدن جایگاه ویژه‌یی دارد بنابراین برای کمک به تولید و صنعتی شدن استان‌های محروم باید افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌یی مورد توجه قرار گیرد. باید بدانیم که توجه به مناطق محروم و استفاده از توان کارشناسی و حمایت مالی بهترین راهکار برای توسعه مناطق محروم است. باید از طریق شیوه‌های مناسب، سرمایه این بانک افزایش پیدا کند و ما با این موضوع کاملا موافقیم.

دکترمحمد بیاتیان، نماینده بیجار و عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن نیز گفت: بانک صنعت ومعدن تنها بانک تخصصی است که در این سال‌ها درحوزه کمک به تولید و صنعت تخصصی عمل کرده و انتقاداتی هم که به بانک‌های دیگر وارد است - نظیر اینکه سیاست‌های ضد تولید دارند- در مورد این بانک صادق نیست.

همچنین دکترمحمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان گفت: یکی از شاخص‌هایی که در رتبه‌بندی بانک‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، میزان سرمایه و قدرت وام‌دهی آنهاست. سرمایه یک بانک موجب افزایش توان یک بانک می‌شود. ما می‌توانیم به امکان استفاده از خط اعتباری خارج از کشور اشاره کنیم. برای اینکه بانک بتواند از این خط اعتباری استفاده کند، میزان سرمایه تعیین‌کننده است. سرمایه بانک صنعت ومعدن قابل توجه نیست و باید افزایش پیدا کند زیرا با کمبود منابع و سرمایه به‌خوبی توانسته در تامین مالی پروژه‌ها عملکرد موفقی داشته باشد.

سعید حیدری‌طیب، نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون انرژی نیز گفت: بانک‌های توسعه‌یی درصورت حمایت و داشتن سرمایه مناسب می‌توانند در راستای اهداف برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، به‌نحو مطلوبی سرمایه‌گذاری کنند زیرا وظایف، نقش و فعالیت‌ بانک‌های توسعه‌یی اساسا در ارتباط با فرآیند توسعه اقتصادی تبیین می‌شود و ضرورت رسیدن به توسعه اقتصادی درکشورهای پیشرفته و درحال توسعه موجب شده تا نهادهایی برای هدایت سرمایه‌گذاری‌ها در امر توسعه اقتصادی کشورها در قالب بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌یی به‌وجود آیند. سرمایه‌گذاری‌های بانک‌های توسعه‌یی بنا بر سیاست‌های توسعه اقتصادی هر کشور، گسترش امکانات زیربنایی اقتصادی و توسعه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و حتی رشد بخش تعاونی صورت می‌گیرد. در واقع بانک‌های توسعه‌ای، در مسیر کمک به حل مشکلات توسعه اقتصادی کشورها و رفع تنگناهای موجود، رسالت مهمی برعهده دارند.

داریوش سهرابی، مشاور پارلمانی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز گفت: اگر بپذیریم که توسعه اقتصادی فرآیندی درجهت بهبود وضعیت جامعه است بنابراین رشد اقتصادی محور اساسی توسعه اقتصادی خواهد بود. اما رشد اقتصادی فرآیندی پایدار است که در اثر آن ظرفیت تولیدی اقتصاد طی زمان افزایش می‌یابد و سبب افزایش سطح درآمد ملی می‌شود که نقش بانک‌های تخصصی و توسعه‌یی در این فرآیند غیرقابل انکار است بنابراین بانک‌های تخصصی و توسعه‌یی می‌توانند با مشارکت و تامین مالی پروژه‌های صنعتی و معدنی، توسعه‌یی را فراهم آورند که از نظر اقتصادی پایدار باشد. در واقع افزایش سرمایه و حمایت از بانک‌های توسعه‌یی می‌توانند بر روند سرمایه‌گذاری این بانک‌ها در امور زیربنایی اقتصادی و توسعه بخش‌های صنعتی تاثیرگذار باشد. با نگاهی به وضعیت سرمایه بانک‌های توسعه‌یی در منطقه می‌توان به این نکته رسید که رقم سرمایه بانک‌های توسعه‌یی کشورمان بسیار ناچیز است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر