سین‌جیم «ظریف» در مجلس

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۹۸

در شرایطی که مقام معظم رهبری طی روزهای گذشته با تمجید از عملکرد مذاکره‌کنندگان ایرانی، رضایت خود را از روند مذاکرات اعلام کرده‌اند، وزیر خارجه کشورمان برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان مجلس نهم راهی بهارستان شد تا در جلسه غیرعلنی مجلس به ابهامات نمایندگانی پاسخ دهد که گفته می‌شود از تیم مذاکره‌کننده مکدر هستند. اما پرسش‌های نمایندگان از ظریف به همین‌جا ختم نمی‌شود، بنا به گفته‌های کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی، ظریف امروز (یک‌شنبه) هم در مجلس حاضر می‌شود تا به 7سوال 100نفر از نمایندگان پاسخ دهد.


7 سوالی که وزیر را به مجلس کشاند

به گزارش خبرگزاری‌ها 100نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس پای برگه‌یی را امضا کرده‌اند که در آن نسبت به راهبرد کلی دولت تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌یی (از ژنو تا وین6) انتقاد شده بود.

با نگاهی به سوالات مطرح‌شده، روشن می‌شود که بیشتر جهت‌گیری‌های سیاسی در طرح این سوالات موثر بوده تا اینکه پرسش‌هایی که مبتنی بر منافع ملی باشد. قرار بود این سوال هفته گذشته بررسی شود اما به‌دلیل حضور وزیر امور خارجه در وین، رسیدگی به آن به‌ تعویق افتاد.

این سوالات که در ابتدا به امضای 40نماینده مجلس رسیده بود، برای بررسی به کمیسیون ارجاع شده بود اما به‌دلیل قانع‌نشدن کریمی‌قدوسی، قلمرو سوال ملی تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به صحن علنی خانه ملت ارجاع شد و در این مرحله 60امضای دیگر نیز به آن اضافه شد.

فارس گفت‌وگویی را منتشر کرده که در آن کریمی‌قدوسی خلاصه‌یی از پرسش‌های نمایندگان را مطرح کرده است. در شرایطی که مقام معظم رهبری کلیت مذاکرات را مورد تایید قرار داده‌اند در پرسش‌های کریمی قدوسی از ظریف آمده است: «دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌یی ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم درمقابل اهانت‌های مقامات امریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و امریکایی بکاهید؟»

مجلس توافق گام‌به‌گام را می‌پذیرد

آن‌گونه که از اظهارنظرهای نمایندگان پیداست، ظریف در این نشست غیرعلنی اعلام کرده که از منافع ملی ایران دفاع خواهد کرد و اگر طرف غربی به تعهداتش پایبند نباشد، ایران غنی‌سازی را ادامه می‌دهد. اما نکته جالب‌توجه نشست ظریف با اهالی بهارستان، این بود که نمایندگان اصولگرای مجلس بلافاصله پس از پایان جلسه‌یی که عنوان «غیرعلنی» را بر تارک خود نشانده بود، به میان خبرنگاران آمدند تا محتویات این نشست را رسانه‌یی کنند.

اما مهم‌ترین اظهارنظر روز گذشته نمایندگان درباره نشست غیرعلنی مجلس با ظریف مربوط به صحبت‌های عضو کمیسیون امنیت ملی است که نقل‌قول‌هایی از این جلسه را برای خبرنگاران فاش کرده است.

محمدحسن آصفری گفت: «وزیر امور خارجه در این جلسه غیرعلنی، گزارشی را از روند مذاکرات ایران و گروه1+5 در وین ارایه کرد و بیان داشت که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ما حتی عقب می‌رویم و غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد.»

نماینده اراک و کمیجان افزود: «ظریف در این جلسه تاکید کرد که تعهدات ما و 1+5 گام‌به‌گام هستند و توافقی که داریم یک توافق موقتی برای رسیدن به توافق نهایی است.»

محمدحسن آصفری در عین حالی که در گفت‌وگویی رسانه‌یی درخصوص جزییات جلسه غیرعلنی خبررسانی کرده بود گفته بود: «گزارش ارایه‌شده گزارش کاملی نبود، لذا مجلس هم پیامی به ظریف داشت و آن اینکه مجلس به هیچ‌وجه توافق بد را قبول نخواهد کرد، در عین حال خانه ملت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی توقع دارد که توافق خوب را بپذیرد، توافقی که در آن نقض همه تحریم‌ها باشد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: «مجلس به هیچ‌وجه توافقی که توافق بد باشد را نمی‌پذیرد، توافقات باید گام‌به‌گام باشد و در مقابل گام‌هایی که ایران برمی‌دارد، طرف غربی نیز باید گام‌هایی بردارد و بخشی از تحریم‌ها را لغو کند.»

با این‌همه دو نفر از اعضای دیگر کمیسیون امنیت ملی از سیاست خارجی مجلس انتشار جزییات جلسه غیرعلنی را درست ندانستند. منصوری‌آرانی در مورد جلسه غیرعلنی روز گذشته به خبرنگاران گفت: «کاری اخلاقی و درست نیست جلسه‌یی که غیرعلنی برگزار شده و هنوز به نتیجه نرسیده، جزییات آن را بیان کنیم.» منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل نیز گفت: «جلسه‌یی که غیرعلنی است جزییاتش را نباید بیان کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر