ترکیه مغلوب دعوای گازی با ایران

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۹۵


به نوشته روزنامه زمان، بخش اول رسیدگی به شکایت گازی ترکیه از ایران مربوط به تحویل ناقص گاز بود که آنکارا این دعوا را باخته است.

به گزارش مهر، دولت آنکارا پاییز سال گذشته با ادعای گرانفروشی و کم‌فروشی گاز طبیعی توسط ایران به ترکیه، این ادعا را در قالب پرونده‌یی به دادگاه لاهه ارایه کرد. گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد ادعای کم‌فروشی و به اصطلاح عرضه ناقص گاز ازسوی ایران به ترکیه توسط داوری بین‌المللی لاهه رد شده است. این درحالی است که سال گذشته شرکت دولتی بوتاش ترکیه با طرح شکایت گرانی گاز صادراتی ایران و تحویل ناقص گاز در فصل زمستان نزد دیوان داوری بین‌المللی، خواهان تعدیل نرخ گاز ایران به میزان 5/32درصد شده بود. در قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه، ‌بندی به‌نام Take or pay (بگیر یا بپرداز) وجود دارد که براساس این بند قراردادی اگر ترکیه به‌دلایل مسایل فنی و عملیاتی یا تکمیل بودن مخازن ذخیره‌سازی، نتواند سالانه تا سقف ۱۰میلیارد مترمکعب گاز از ایران دریافت کند باید پول گاز را به‌طور کامل پرداخت کند.

براساس این بند قراردادی در سال۱۳۸۸ شرکت بوتاش ترکیه به‌دلیل عدم برداشت گاز کافی از ایران (ترکیه به جای ۱۰میلیارد حدود 6.8میلیارد مترمکعب گاز برداشت کرد) مشمول جریمه ۶۰۰میلیون دلاری شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر