رسیدن بدهی امریکا به مرز بی‌سابقه ۱۸تریلیون دلار

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۱۰

جهان براساس آخرین ارزیابی‌ها از شاخص‌های اقتصاد امریکا، بدهی عمومی این کشور در آستانه ۱۸هزار میلیارد دلار قرار گرفت.

به گزارش‌ ای‌بی‌سی‌نیوز، در حالی که شرایط اقتصادی در امریکا بنا به گفته کاخ سفید روبه‌بهبود است، بدهی عمومی امریکا روندی شدیدا افزایشی را در پیش گرفته است. براساس آخرین ارزیابی‌های صورت‌گرفته درباره شاخص‌های اقتصاد امریکا، بدهی عمومی این کشور، به 17.966.431هزار دلار رسیده است. این میزان بدهی که روزبه‌روز نیز روبه‌افزایش است، امریکا را به بدهکارترین کشور جهان تبدیل کرده است. بنابراین با محاسبه جمعیت حدود 315میلیون نفری امریکا هر امریکایی تقریبا 57هزار دلار به آیندگان بدهکار است.

باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، 15 فوریه لایحه‌یی را امضا کرد که سقف بدهی این کشور را تا پایان ماه مارس ۲۰۱۵ افزایش می‌دهد و از ناتوانی دولت در پرداخت هزینه‎ها جلوگیری می‌کند. افزایش محدودیت بدهی به‌معنای آن است که دولت امریکا می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های خود نظیر مزایای تامین اجتماعی و دستمزد کارکنان فدرال برای ۱۳ ماه آتی بیشتر از سقف کنونی یعنی ۱۷تریلیون و ۲۰۰میلیارد دلار قرض بگیرد.

سنای امریکا این لایحه را با ۶۷رای موافق در برابر ۳۱رای مخالف به‌تصویب رساند و آن را برای اوباما ارسال کرد. قانونگذاران امریکایی طبق توافقی که اواسط اکتبر برای پایان دادن به‌تعطیلی دولت حاصل شد، محدودیت بدهی این کشور را تا هفته‌ نخست فوریه تمدید کرده ‌بودند. اغلب این‌گونه به‌نظر می‌رسید که وزارت خزانه‌داری امریکا می‌تواند با اتخاذ تدابیر فوق‌العاده این ضرب‌الاجل را حتی برای مدت بیشتری نیز تمدید کند. با این وجود جک لیو، وزیر خزانه‌داری امریکا، به سران کنگره هشدار داده بود درصورتی که کنگره نتواند سقف بدهی را افزایش دهد، دولت فدرال برای پرداخت هزینه‌های خود پولی نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر