خودرو

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۰۲

تثبیت تعرفه واردات خودرو برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان

در حالی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داده است یک کارشناس صنعت خودرو این اقدام را برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان می‌داند. علی خاکساری، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد خودروسازان نیازمند کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده هستیم. وی با بیان اینکه متاسفانه بالا بودن تعرفه واردات خودرو موجب ایجاد انحصار به‌نفع خودروسازان داخلی شده است، خاطرنشان کرد: انحصار باعث شده خودروسازان محصولات مربوط به سه دهه پیش را همچنان تولید کرده و با قیمت‌های بالا تحویل مصرف‌کنندگان دهند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که اگر در سال‌های گذشته تعرفه واردات خودرو در حد مناسبی کاهش می‌یافت انحصار خودروسازان داخلی کمتر شده و این شرکت‌ها مجبور می‌شدند در راستای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود اقدام کنند. به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر خودروسازان توجهی به منافع مصرف‌کنندگان ندارند زیرا مطمئن هستند هرچه تولید‌ کنند به فروش می‌رسد بنابراین برای رفع این مشکل چاره‌یی جز کاهش واردات خودرو در سال آینده وجود ندارد.


درخواست برای شماره‌گذاری سریع موتورهای برقی

اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران از نمونه موتورهای برقی که برای نخستین‌بار در ایران عرضه می‌شوند، بازدید کرد. او این موتورها را پرقدرت و باکیفیت خواند و گفت: جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی یکی از برنامه‌های مهم برای کاهش آلودگی هوا در تهران است. اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در بازدیدی از شرکت کنترل کیفیت هوا از نخستین نمونه‌های موتورهای برقی وارد شده به ایران دیدن و آنها را تست کرد. شاکری پس از تست موتورهای برقی و موتورسواری در خیابان‌های پیرامون شرکت کنترل کیفیت هوا از اینکه روند انتخاب این موتورها و واردات آنها به کشور سختگیرانه بوده، اظهار خرسندی کرد و گفت: شتاب اولیه موتورهای برقی از موتورهای بنزینی خیلی بیشتر است. این موتورها هم از نظر صدا و هم از نظر قدرت محصول باکیفیتی هستند و خوب است که شرکت‌ها به‌صورت رقابتی انتخاب شده‌اند و در رقابت کیفیت کارشان افزایش می‌یابد.

به گزارش مهر، شاکری افزود: باتوجه به اینکه این موتورها هیچ آلاینده‌یی تولید نمی‌کنند و با درنظر گرفتن حجم بالای آلاینده‌های موتورهای بنزینی، جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی تاثیر قابل‌توجهی در کاهش آلاینده‌های هوا دارد، ما در شورای شهر تهران از این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم. او گفت: این آمادگی را داریم که در ارتباط و هماهنگی که شورای شهر تهران با سایر نهادها دارد اگر نیاز به هماهنگی برای اجرایی شدن طرح جایگزینی موتورهای برقی هست، این موضوع را پیگیری کنیم و موضوع شماره‌گذاری موتورهای برقی را هم از پلیس پیگیری و از آنها تقاضا می‌کنیم که فرایند شماره‌گذاری این موتورها را تسریع کنند.


کیفیت هفت مدل سواری داخلی کاهش یافت

کیفیت هفت مدل سواری داخلی تولیدی در مهر امسال کاهش یافته است. براساس جدیدترین ارزیابی‌های کیفی خودرو جک (j5) کاهش کیفیت 1.8درصدی را تجربه کرده است؛ به‌گونه‌یی که نمره منفی این خودرو از 45.5 به 48 افزایش یافته است.

کیفیت خودرو تیبا نیز 1.7درصد کاهش یافته است. نمره منفی این خودرو از 60.8 به 61.9 افزایش یافته است. کیفیت پژو‌پارس خراسان نیز با کاهش 1.3درصدی همراه بوده، به‌گونه‌یی که نمره منفی این خودرو از 51 به 51.7 افزایش یافته است . کیفیت خودرو ‌ام‌وی‌ام315 نیز 0.9درصد افزایش یافته است و نمره منفی این خودرو از 55 به 55.5 افزایش یافت. خودرو پژو405 نیز افت کیفی 0.7درصدی را تجربه کرده به‌گونه‌یی که میزان نمره منفی این خودرو از 52.5 به 52.9 افزایش یافته است. کیفیت پژو206 نیز با افت 0.3درصدی همراه بوده است به‌گونه‌یی که نمره منفی این خودرو از 22.4 به 22.5 افزایش یافته است. رانا نیز افت کیفی 0.3درصدی را تجربه کرده به‌گونه‌یی که نمره منفی این خودرو از 23.9 به 24 افزایش یافته است.


احتمال نهایی شدن مذاکرات ایران با خودروسازان خارجی

دبیر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از احتمال نهایی شدن برخی مذاکرات بین خودروسازان داخلی و خارجی در حاشیه این همایش خبر داد.

به گزارش ایسنا، ساسان قربانی در یک نشست خبری درباره تاثیرات تمدید مذاکرات ایران و 1+5 بر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو اظهار کرد: تمدید مذاکرات هسته‌یی اقدام مثبتی است و صنعتگران به آینده امیدوارند.

وی با بیان اینکه احتمال بالایی وجود دارد که برخی مذاکرات خودروسازان داخلی و خارجی در حاشیه همایش صنعت خودرو نهایی شود، خاطرنشان کرد: تمدید مذاکرات امیدواری به حل مشکلات بانکی و برخی از دیگر مشکلات را افزایش داده و تاثیر مثبتی بر روند اجرای همایش دارد.

دبیر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران ادامه داد: این همایش با سخنرانی معاون اول رییس‌جمهوری آغاز و با جمع‌بندی وزیر صنعت، معدن و تجارت پایان می‌یابد.

قربانی افزود: قائم‌مقام رنو و رییس کل منطقه آسیا، هندوستان و خاورمیانه این شرکت همچنین قائم‌مقام پژو سیتروئن و نماینده‌یی از مراکز علمی آلمان ازجمله سخنرانان این همایش خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر