لیزینگ، راه‌حل جهانی توسعه فروش خودرو در ایران

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۰۱

بسیاری از خودروسازان بزرگ حتی بدون پیش‌پرداخت، محصول خود را به خریدار عرضه می‌کنند. چنین شرایط ویژه‌یی به هیچ عنوان به منزله وضعیت نابسامان آنها نیست. بلکه سیاست‌های اعمال شده در راستای افزایش تقاضا و بالطبع افزایش تولید است. این درحالی است که برخی شرکت‌های خودروساز با برندهای خاص برای فروش بیشتر، تخفیفات ویژه‌یی را نیز برای متقاضیان در نظر می‌گیرند. صنعت خودرو در ایران یکی از مهم‌ترین صنایعی است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از چرخ‌های اصلی اقتصاد کشور یاد کرد. هرچند در چند سال اخیر به‌دلیل برخی اظهارات بی‌جا و سیاست‌های اشتباه با چالش‌های جدی مواجه شد اما افزایش چشمگیر تولید خودرو در سال جاری را می‌توان نشان از روند رو به بهبود شرایط این صنعت دانست. افزایش تولید در گرو افزایش تقاضا است. این یک اصل اجتناب‌ناپذیر است که در هر صنعتی نمود پیدا می‌کند. هنگامی که قدرت خرید متقاضیان با توجه به افزایش تورم موجود در جامعه کاهش می‌یابد. ناخودآگاه خودرو به‌عنوان نیاز غیرضروری در سبد خانوار قرار می‌گیرد و در نتیجه تقاضا به سوی نیازهای اولیه سرازیر می‌شود. در چنین شرایطی که افزایش تولید خودرو چرخ‌های صنعت کشور را به حرکت درآورده است، هرگونه اقدامی در راستای افزایش تقاضا می‌تواند به سود تولیدکنندگان و البته مصرف‌کنندگان باشد. یکی از راهکارهای افزایش تقاضا، توسعه لیزینگ خودرو است. راهکاری که در تمام دنیا مرسوم است و به‌عنوان موتور محرک این صنعت در دنیا شناخته شده است. به موجب آن هر فردی می‌تواند صاحب یک خودرو شود. این راهکار به خریدار کمک می‌کند که بتواند با پرداخت نقدی کمتر خودرو مورد نیاز خود را تهیه کند. در کشوری چون ایران که قیمت خودرو نسبت به درآمد متوسط جامعه زیاد است، قطعا فروش لیزینگی خودرو به سود خریداران و تولیدکنندگان خواهد بود. شاید شنیدن نام لیزینگ در ایران به مزاج بعضی‌ها خوش نیاید اما واقعیت این است که در تمام دنیا، این لیزینگ است که به یاری صنعت می‌آید. البته نمی‌توان کلاهبرداری‌های صورت گرفته توسط شرکت‌های لیزینگ در ایران را نادیده گرفت، اما این موضوع نمی‌تواند چنین اقدام جهانی را زیرسوال ببرد.

شرایط لیزینگ در ایران با سایر کشورهای جهان کمی متفاوت است. چراکه شرایط پیچیده و سخت و البته سود بالای بانکی برای خرید خودرو به‌صورت لیزینگی در ایران مانعی بزرگ برای استقبال از این موضوع است. درحالی که در سایر کشورها، این شرایط به‌گونه‌یی قابل تغییر است که امکان خرید خودرو برای تمام اقشار جامعه فراهم می‌شود. این درحالی است که شرایط شرکت‌های لیزینگ ایرانی برای خریداران، تنها می‌تواند برای اقشار خاصی قابل پرداخت باشد و قشر کم‌درآمد جامعه در خرید خودرو از شرکت‌های لیزینگ همچنان ناکام می‌مانند. از سویی بی‌اعتمادی خریداران ایرانی نسبت به خرید خودرو از شرکت‌های لیزینگ موجب موضع‌گیری اشتباه افراد در این خصوص شده است.

یک کارشناس خودرویی در این خصوص می‌گوید: قاعده این است که نرخ سود لیزینگ وابسته به سود بانکی و نرخ سود بانکی نیز وابسته به نرخ تورم است. با توجه به این نکته که نرخ تورم در ایران بالاست این رابطه زنجیروار به بالا بودن نرخ سود لیزینگ منجر می‌شود. البته این نرخ سود برای خریدار مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که خودرو خریداری شده قرار است در چه زمینه‌یی مورد استفاده قرار گیرد.

اگر خودرو با هدفی جز سرمایه‌گذاری خریداری شود، باتوجه به زمان پرداخت طولانی‌مدت اقساط، نرخ سود بانکی برای آنها منطقی است.

به گفته کاکایی، چنانچه تولید و خرید به روال منطقی انجام شود، تولید با بهره‌وری بالاتری انجام می‌شود و رونق بازار را به‌دنبال خواهد داشت. این موضوع حتی در درازمدت می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود.

یکی از راهکارهای توسعه لیزینگ در ایران الگو‌برداری از کشورهای پیشرفته است. به گفته برخی کارشناسان، با افزایش تولید خودرو در ایران، شرکت‌های خودروساز به صورت مستقیم و با سود کم از طریق لیزینگ خودرو می‌توانند به تقاضای خریداران پاسخ دهند، قطعا خریداران نیز ترجیح می‌دهند خودرو را از شرکت‌ها به‌صورت مستقیم خریداری کنند.

در این شرایط بی‌اعتمادی به‌وجود آمده نسبت به لیزینگ نیز از بین خواهد رفت. به گزارش افکارنیوز، شرکت‌های لیزینگ در ایران با دریافت سودهای کلان به فروش خودرو می‌پردازند درحالی که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند با ساماندهی این امر، درصد سود دریافتی را کاهش داده و خود به‌صورت مستقیم در این خصوص اقدام کنند. همچنین تنوع شرایط فروش خودرو همانند کشورهای پیشرفته، نه تنها موجب افزایش تقاضا می‌شود بلکه به سیر صعودی تولید خودرو نیز کمک خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر