50درصد رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای تحصیلات ابتدایی دارند

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۵۰۰

سالانه بیش‌از 40میلیون تن مواد خطرناک در کشور از طریق حمل‌ونقل جاده‌یی جابه‌جا می‌شود که آموزش رانندگان برای جابه‌جایی آنها مهم است. علی علایی، کارشناس حمل‌ونقل جاده‌یی اظهار داشت: متاسفانه هنوز بسیاری از رانندگان جاده‌یی در ایران با اصول صحیح حمل مواد خطرناک یا مهار بار در مسافت‌های طولانی و جابه‌جایی ایمن مسافر در جاده ناآشنا هستند و همین مساله سالانه ده‌ها هزار کشته در شریان‌های جاده‌یی کشور برجا می‌گذارد. وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50درصد از رانندگان حمل‌ونقل جاده‌یی تحصیلاتی در حدود پایان دوره‌ ابتدایی یا دوره‌ راهنمایی دارند، بنابراین دوره‌های آموزشی اصول صحیح حمل بار و مسافر ضروری است. کارشناس حمل‌ونقل جاده‌یی ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا آموزش سالانه رانندگان امری طبیعی است اما در کشور ما این موضوع چندان پیگیری نمی‌شود و برخی رانندگان نیز تنها در زمان گرفتن گواهینامه آموزش کوتاهی دیده‌اند. وی با بیان اینکه آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌یی دارد گفت: وزارت راه باید آموزش‌های دوره‌یی برای رانندگان بگذارد و حضور آنها را در کلاس اجباری کند. به نقل از ایلنا، علایی تاکید کرد: این قوانین برای آموزش به رانندگان می‌تواند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد باشد.

وی گفت: بسیاری از رانندگان حرفه‌یی و فعالان حمل‌ونقل جاده‌یی تجربه را تنها عامل برای رانندگی جاده می‌دانند درحالی که آموزش برای نحوه رانندگی در جاده مهم‌تر است.

کارشناس حمل‌ونقل جاده‌یی ادامه داد: اگر چه وزارت راه و ترابری و سایر دستگاه‌های مسوول در توسعه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌یی در این سال‌ها تلاش‌های گسترده‌یی برای بهبود جاده‌ها و توسعه علایم هشداردهنده در جاده‌ها به‌عمل آورده‌اند اما تا زمانی که رانندگان حمل‌ونقل جاده‌یی با اصول صحیح رانندگی آشنا نباشند این فعالیت‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر