پیشنهاد 8 تا 10هزار‌میلیارد تومانی در بودجه

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۸

تخصیص بودجه به بخش حمل‌و‌نقل ازجمله موضوعات مهجور و مغفول‌مانده در اقتصاد ایران است. آمار بالای تصادفات جاده‌یی، سقوط هواپیما و آتش‌سوزی و خروج از ریل قطار‌ها هشدار برای توجه ویژه به ساماندهی و توسعه حمل‌و‌نقل در کشور است. زمانی که صحبت از تخصیص اعتبار به حمل‌و‌نقل می‌شود طیف وسیعی ازجمله تخصیص بودجه به بخش جاده‌یی، ریلی، هوایی، دریایی را در بر‌می‌گیرد که هر یک از اینها خود، بخش عظیمی از بودجه را برای توسعه نیاز دارند. در‌حالی‌که هریک از این بخش‌ها می‌توانند دریچه سوددهی برای اقتصاد کشور داشته باشند. موقعیت جغرافیایی ایران و موقعیت عالی ژئوپلیتیک و استراتژیک ایران در منطقه، نقطه عطفی در اقتصاد کشور است که باتوجه و اختصاص بودجه می‌توان راهگشایی برای رونق اقتصاد غیر نفتی کشور باشد، در همین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بودجه بخش راه و شهرسازی، براساس درآمدهای دولت در سال آینده نوشته می‌شود، گفت: برای بخش راه و ترابری نیاز به رقمی درحدود 8 تا 10هزار‌میلیارد تومان اعتبار داریم. نمایندگان مجلس که خود بر این ارقام تاکید دارند حتی از اختصاص ارقامی بالاتر نیز اصرار دارند با این تفاوت که نحوه اختصاص به بخش راه و ترابری در نگرش مسوولان متفاوت است. وزیر راه و شهرسازی به اختصاص اعتبار به حمل‌و‌نقل شبکه‌یی تاکید می‌کند نمایندگان مجلس در شهر‌های مختلف از اختصاص بودجه به راه‌های روستایی و شهری اصرار می‌ورزند. هرچند شاید نگرش برخی از نمایندگان به راضی نگه‌داشتن مردم شهرهای خود هستند تا اینکه نگرشی کلان‌تر به سوددهی توسعه شبکه حمل‌و‌نقل کشور داشته باشند.

پیشنهاد اعتبار 10‌هزار‌میلیارد تومانی

امیر امینی درخصوص سهم حمل‌و‌نقل در بودجه کشور، اظهار داشت: هنوز سهم‌های هر بخش مشخص نشده اما پیشنهاد ما به‌واسطه نقش بزرگی که در اقتصاد داریم، رقم بالایی است.

وی با بیان اینکه باید دید باتوجه به درآمدهای دولت، در چه حد و مقدار می‌توان اعتبار پیش‌بینی کرد، بیان کرد: انتظار ما این است که به تمام تقاضاهای مفید بخش حمل‌و‌نقل پاسخ بدهیم که برای این منظور باید رقمی درحدود 8 تا 10هزار‌میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید بررسی کرد که دولت چه میزان درآمد برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند، گفت: به‌طور حتم دولت باید پیشنهادات جدیدی را مطرح کند که ما باتوجه به این پیشنهادات، بودجه را مشخص می‌کنیم.

امینی درخصوص تاکید وزیر راه و شهرسازی بر موضوع ایمنی، که آیا سرفصل جدیدی برای این بخش در بودجه دیده شده است، افزود: ایمنی در کارهای ما پراکنده است، مانند طرح‌هایی که در نقاط حادثه‌خیر، چهارخطه‌کردن جاده‌ها یا دیگر موارد داریم، بنابراین به‌عنوان فصلی جدید مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه مبحث مهمی که وزیر در این مدت مطرح کرده، اجتماعی‌کردن موضوع ایمنی است، بیان کرد: انتقال مسوولیت ایمنی به مردم از موضوع‌های مورد تاکید وزیر است که به فرهنگ‌سازی و کار نرم‌افزاری نیاز دارد.


طرح استراتژیک شبکه ریلی

بر این اساس عباس فلاحی‌باباجان عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: کمیسیون عمران در جلسه‌یی که با حضور وزیر راه ونمایندگان برگزار شد اولویت‌های مهم در این حوزه را به دو بخش راه و وسایل حمل‌و‌نقل تقسیم کرد و این دو حوزه را دارای شاخص‌های ارزشمندی برای توسعه دانست.

وی در ادامه عنوان کرد: وزیر راه اصرار داشتند طرح استراتژیکی که از‌طریق آن شبکه ریلی همه استان‌های کشور به یکدیگر وصل می‌شوند در دستور کار قرار بگیرد. وی با بیان اینکه اولویت دولت نیز توسعه حمل‌و‌نقل ریلی است، افزود: در دو دوره چهار‌ساله، حمل‌و‌نقل بار در راه‌آهن چهار‌برابر می‌شود و شبکه ریلی کشور مدل‌سازی شده و تنگناها و گلوگاه‌ها مورد شناسایی قرار گرفته است. فلاحی‌باباجان ادامه داد: کشور در زمینه راه مشکلات اساسی دارد و هرچه سریع‌تر مسیرهای پرخطر را باید اصلاح کند.عضوکمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: کشور ما عمدتا تاکنون قطعات اساسی در زمینه حمل‌و‌نقل را از کشورهای چین و کره دریافت ‌کرده است اما باتوجه به اتفاقات ناخوشایندی که در این راستا افتاده، اعم از حادثه جاده قم و آتش‌سوزی‌های مکرر قصد برون‌رفت از این وضعیت را داریم.وی افزود: همچنین تلاش بر این است که مسیرهای حادثه‌خیز و راه‌هایی که مشکلات عمده دارند را اصلاح کنیم.نماینده مذکور با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه بودجه94 و برنامه ششم توسعه تمام تلاش ما بر این است که از این فضای اضطراب بیرون بیاییم. و تمامی نمایندگان کمیسیون بودجه نظرشان بر این بوده است باتوجه به خسارت‌هایی که در زمینه راه و جاده‌یی پرداخته‌ایم بودجه را از 8 تا 10هزار‌میلیارد تومان نیز فراتر ببریم تا دیگر خسارت نبینیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر