دوئل یوان و دلار

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۲

پایین آمدن ارزش پول ملی چین نه تنها ایجاد نوعی اصطکاک تجاری را سبب می‌شود بلکه فرار سرمایه را نیز دربرخواهد داشت.

پس از آنکه بانک مرکزی چین سود بانکی‌اش را اواخر هفته اخیر کاهش داد، روزنامه چاینادیلی اعلام کرد که یوان پس از دو ماه تقریبا به میزان 200 واحد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

«لیانگ‌هونگ» یکی از اقتصاددانان برجسته چینی در گزارشی اعلام کرد، اینکه قانونگذاران چینی تعمدا اقدام به کاهش ارزش یوان می‌کنند، غیرمحتمل است چرا که پایین آمدن ارزش پول ملی چین نه تنها ایجاد نوعی اصطکاک تجاری را سبب می‌شود بلکه فرار سرمایه را نیز دربرخواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نباید از یاد برد که ثابت ماندن ارزش یوان می‌تواند به حفظ ارزش بین‌المللی این پول کمک کند.

در همین حال بانک چینی «رِن‌مین» نیز روز گذشته اعلام کرد که برای جلوگیری از رکود اقتصادی، یک نرخ سود واگذاری با پایه 40 را تا سود 5.6درصد و یک نرخ سود سرمایه‌گذاری با پایه 25 را با سود 2.75درصد از ماه جولای 2014 به‌عنوان نخستین کاهش نرخ سود خود در نظر گرفته است.

بازار بورس چین نیز درحالی که از ماه سپتامبر، یوان بیشترین کاهش ارزش را شاهد بوده، روز دوشنبه گذشته سومین سال افزایش نرخ سهام خود را با شاخص ترکیبی شانگهای به مقدار 1.9درصد رساند.

از سوی دیگر «جوآنگ‌یی‌آن» اقتصاددان ارشد بانک آسیایی توسعه، اخیرا اذعان کرده که سیاست‌های اخیر مالی اکثر کشورها در درجه اول بر ارتقای اقتصاد داخلی تکیه دارد و درحال حاضر تمایلی در کشورهای مختلف ازجمله چین برای به‌وجود آوردن جنگ پولی نیست. وی همچنین ابراز عقیده کرده که «کاهش نرخ سود در چین برای حمایت از اصلاحات اقتصادی بوده و نباید برای آن تفسیری فراتر داشت.» به گزارش پول‌نیوز، کنگره امریکا پیش‌تر در گزارشی با انتقاد از سیاست‌های پولی چین اعلام کرده بود که دولت این کشور اجازه افزایش ارزش پول ملی را به اندازه کافی نمی‌دهد و این موضوع باعث ضرر و زیان شرکت‌های دیگر شده است.

این چندمین‌بار است که امریکا از چین به‌دلیل پایین نگهداشتن تعمدی ارزش پول خود انتقاد می‌کند. چین اما همواره انتقادهای مطرح شده از سوی امریکا را رد و به صراحت اعلام کرده که پکن اصلاحات درخصوص ارزش پول ملی را به‌طور تدریجی ادامه می‌دهد و نگرانی این کشور بیهوده است. ارزش پول ملی چین در یک دهه گذشته به‌شدت افزایش یافته و همین موجب کاهش تدریجی صادرات این کشور شده است. چین نگران است بالا رفتن بی‌رویه ارزش پول ملی باعث کاهش توان رقابتی تولیدکنندگان این کشور در برابر رقبای خارجی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر