بازار ارز هم هیجانی شد

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۱

بیش از یک روز از تمدید مذاکرات هسته‌یی نگذشته بود که دلار با صعود نشان داد توانایی غلبه بر هیجانات بازار را ندارد. دلار روز چهارشنبه بیش از 30تومان افزایش را در پرونده روزانه خود ثبت کرد تا به بالاترین ارزش طی 6ماه گذشته‌اش برسد و به نرخ 3298 تومان نیز معامله شود.

در میان بازار‌های سرمایه مختلف، دلار می‌تواند با نوسانات چشمگیر تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور و قیمت کالاهای مختلف در بازار داشته باشد. از روز‌ها قبل از اعلام نتایج مذاکرات وین بسیاری نگاه خود را به‌سمت بازارهای مالی اعم از ارز، سکه و بورس روانه کرده بودند.

سقوط شاخص بورس و افزایش قیمت سکه در نخستین روز بعد از تمدید مذاکرات هسته‌یی واکنشی بود که این بازار‌ها به خبر تمدید مذاکرات نشان دادند. در این میان دلار با ثبات روی نرخ هفته‌های گذشته‌اش، نخستین روز را بدون واکنش به نتایج مذاکرات هسته‌یی پشت‌سر گذاشت.

بسیاری از کارشناسان علل مختلفی از قبیل کنترل و نظارت بانک مرکزی، قرار پرداخت ماهانه 700میلیون دلار و آزادسازی پول‌های بلوکه شده را موثر بر ثبات بازار دانستند و پیش‌بینی کردند که بازار در روزهای آتی بتواند از دام هیجانات بگریزد و در بازه 3240 تا 3250 قبل به مسیر خود ادامه دهد.

اما روز گذشته ورق در بازار به‌طور کامل برگشت، دلار در نخستین حرکت خود در ساعات ابتدایی با افزایش 20 تومانی به 3280تومان رسید. این افزایش درحالی رخ داد که تعداد زیادی از دلالان پتانسیل افزایش نرخ را در بازار به‌وجود آورده بودند و همین امر باعث شد دلار در جهش بعدی خود با 10تومان افزایش دیگر به سطح 3290 تومانی 28اردیبهشت برگردد.

شکاف نرخ خرید و فروش افزایش یافت

همچنین گذری بر تابلوی صرافی‌ها حاکی از آن بود که اختلاف هشت تومانی میان نرخ خرید و فروش نشان از افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه ارز در بازار دارد.

نرخ خرید در تابلوی بسیاری از صرافی‌ها درحدود 3280تومان و نرخ فروش نیز در بازه 3290 تا 3295 تومان متغیر بود. یکی از کارشناسان در گفت‌وگو با «تعادل»، افزایش شکاف بین نرخ خرید و فروش در بازار را ناشی از تمایل بازار به سمت افزایش بیشتر قیمت‌ها دانست و گفت: اینکه نرخ فروش بر خرید پیشی گرفته است ناشی از آن است که افزایش میزان تقاضا در بازار شرایط را برای بالاتر رفتن نرخ دلار به‌وجود آورده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در پایان هفته به‌سر می‌بریم پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده بازار ارز کشور فعالیت خود را با روند صعودی آغاز کند و بار دیگر دلار به سطح 3330 تومان نیز برگردد. به‌طور کلی این افزایش نرخ‌ها فقط دامان دلار را در بازار نگرفت.

یورو و پوند نیز با افزایش قیمت قابل‌توجهی توانسته‌اند به سطح جدید قیمتی در بازار برسند.

یورو که در هفته گذشته تحت‌تاثیر کاهش نرخ برابری این ارز در برابر دلار در بازار‌های ایران با کاهش قیمت روبه‌رو شده بود با صعودی 50 تومانی بار دیگر توانست به قیمت یک ماه گذشته خود برگردد. همچنین پوند با 40تومان افزایش، بار دیگر نرخ یک هفته گذشته خود را به‌دست آورد.


صعود در بازار برخلاف سخنان سیف

درحالی این افزایش نرخ‌ها در بازار اتفاق افتاد که در دو روز گذشته ولی‌الله سیف از ثبات و زمینه‌های کاهش نرخ دلار در بازار ارز خبر داده بود. سیف در سخنان خود گفته بود، عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل قرار دارد و میزان عرضه ارز به بازار از تعادل نسبی مطلوبی برخوردار شده است.

سیف همچنین بیان کرده بود: بانک مرکزی شرایط را کنترل می‌کند و این زمینه وجود دارد که به‌دلیل غلبه عرضه بر تقاضا شاهد کاهش نرخ ارز در بازار باشیم. به‌نظر می‌رسد این سخنان سیف بود که در روز اول باعث آرامش در بازار ارزی کشور شده بود و بانک مرکزی برای آرام کردن بازار گزارش خوشبینانه‌یی از بازار ارز بیان کرده بود. باید دید آیا در روز‌های آتی دلار پتانسیل افزایش نرخ خود را حفظ می‌کند یا باردیگر هیجانات این‌روزهایش را از دست می‌دهد و با کاهش مواجه می‌شود. در پنجمین روز آذر، بهای سکه در بازار همسو با رشد دلار بالا رفت. در روز سه‌شنبه هر سکه بهار آزادی به قیمت 927هزارتومان در بازار معامله شد که افزایشی 10هزارتومانی نسبت به روز دوشنبه داشت؛ اما این روند به پایان نرسید و سکه بار دیگر روز چهارشنبه با 10هزارتومان افزایش قیمت به 936هزارتومان رسید. این درحالی است که آخرین باری که قیمت سکه در یک روز معادل 10هزارتومان یا بیشتر نوسان کرده بود، به تاریخ 10آبان بازمی‌گشت که بهای این فلز گران‌بها با 11هزارتومان افت از 925هزارتومان تا 914هزارتومان پایین آمد.

محاسبات نشان می‌دهد، با این افزایش 20هزارتومانی، حباب منفی قیمت سکه تخلیه شده است. محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز با اشاره به ترکیدن حباب قیمتی سکه، از افزایش معاملات در بازار سکه خبر داد. رییس این اتحادیه گفت: «از روز گذشته تاکنون تقاضا در بازار سکه افزایش یافته و باعث شده تا حدودی قیمت سکه و طلا افزایش یابد.»


قیمت جهانی طلا به مرز 1200دلار رسید

به‌گزارش رویترز، انتشار آمارهای اولیه درخصوص افزایش رشد اقتصادی امریکا در سه ماه سوم امسال تاثیر زیادی بر افزایش شاخص سهام و امیدواری کارشناسان نسبت به اوضاع اقتصادی این کشور داشته است.

براساس این گزارش ادامه روند صعودی ارزش دلار مانع جدی برای افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی به‌شمار می‌رود. ازسوی دیگر نگرانی‌های مربوط به برگزاری همه‌پرسی ذخایر طلای سوییس نیز در این شرایط مانع از کاهش شدید قیمت طلا شده است. همه‌پرسی سوییس قرار است 30نوامبر یعنی چهار روز دیگر برگزار شود و درصورت رای مثبت مردم به این همه‌پرسی بانک مرکزی این کشور باید 1500تن ذخایر طلای جدید خریداری کند. موسسه مالی سوسایت جنرال فرانسه نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به قیمت طلا در سه‌ماه پایانی امسال را به کمتر از 1150 دلار کاهش داده است. بر این اساس میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2015 میلادی نیز به کمتر از 1025 دلار خواهد رسید.

قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.1درصد کاهش به کمتر از 1199دلار رسیده است. قیمت طلا روز سه‌شنبه نیز با رشد 0.3‌درصدی روبه‌رو شده بود ولی انتشار آمارهای اولیه درخصوص رشد اقتصادی 3.9‌درصدی امریکا در سه ماه سوم امسال موجب شده تا شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی افزایش یابد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.

دولت امریکا پیش از این رشد اقتصادی 3.5‌درصدی را برای این مدت اعلام کرده بود. قرار است آمارهای اقتصادی بیشتری از وضعیت امریکا طی روز پنج‌شنبه منتشر شود و این آمارها تا حد زیادی وضعیت قیمت طلا در ماه‌های آینده را روشن خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر