رینگ جهانی

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۹۰

قیمت سنگ‌آهن به کف رسید

قیمت سنگ‌آهن برای نخستین‌بار از سال ٢٠٠٩ تاکنون به کمتر از ٧٠دلار در هر تن رسیده چراکه عرضه‌کنندگان بزرگ جهان همچنان تولید بالایی دارند و چین تقاضای محدودی دارد. جدیدترین قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد وارداتی به چین با ١,٢درصد کاهش ٦٩دلار و ٥٨سنت هر تن ثبت شده که از ژوئن ٢٠٠٩ تاکنون بی‌سابقه بوده است. قیمت فوق نسبت به اوج قیمت ١٩١دلار و ٩٠سنت هر تن فوریه ٢٠١١ تا دو سوم کاهش یافته است. قیمت سنگ‌آهن در ماه نوامبر تا ١٣‌درصد افت را تجربه خواهد کرد که از ماه مه تاکنون بیشترین افت قیمت ماهانه بوده است. در سال جاری نیز این ماده اولیه تاکنون ٤٨‌درصد تنزل قیمت را تجربه کرده است.


سرازیری بازار بیلت

آخرین قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه ٤١٠دلار هر تن ثبت شده که ٢دلار و ٥٠سنت در یک روز افت داشته است. جو بازار همچنان روبه‌پایین است. ظاهرا ٤١٠دلار قیمت رایج بازار شده و برخی قیمت درخواستی خرید را به ٤٠٥دلار هر تن نیز کاهش داده‌اند. مصری‌ها برای خرید بیلت سی‌ای‌اس به‌دنبال ٤٤٥دلار هر تن هستند که معادل ٤٠٥دلار هر تن است.


بازار نزولی ورق گرم

قیمت ورق گرم صادراتی چین با بازگشت کارخانه‌ها به تولید قبلی، باز هم نزولی است و خریداران خارجی منتظر افت قیمت هستند از این‌رو با احتیاط حرکت می‌کنند. قیمت پیشنهادی صادراتی ورق گرم ١٠دلار هر تن نسبت به هفته قبل افت داشته و به ٤٦٠ تا ٤٧٠دلار هر تن رسیده است. فعالان بازار معتقدند علت اصلی افزایش تولید کارخانه‌ها پس از اجلاس اپک است. در حال حاضر عرضه و تقاضا توازن ندارد. با این حال کارخانه‌ها قصد دارند قیمت‌های دسامبر را در بازار داخلی ثابت نگه‌دارند چون در دو هفته اخیر سفارشات خوبی دریافت کرده‌اند.


رکود بازار میلگرد

تقاضای پایین و افت قیمت‌ها تولید‌کنندگان مقاطع را در ترکیه واداشته تا تولید را پایین بیاورند. ساعات کاری برخی خطوط تولید کمتر شده و برخی کارخانه‌ها به‌فکر برنامه‌ریزی برای توقف تولید با نزدیک شدن تعطیلات سال نو هستند. اغلب فعالان بازار بعید می‌دانند در دسامبر تقاضای داخلی یا صادراتی بهبودی داشته باشد چون بازار در تعطیلات سال نو خواهد بود. به‌نظر می‌رسد در دسامبر روند نزولی ادامه خواهد داشت و اگر مواد اولیه باز ارزان‌تر شوند شدت بیشتری خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر