بورس‌های کالایی مبنای قیمت‌گذاری اقتصاد هستند

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۷

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است قانون بازار اوراق بهادار که در سال 1384به تصویب رسید دارای اشکالات عدیده‌یی است که اصلاح و تقویت قوانین مربوط به بورس کالای ایران از ضروریات این قانون به‌شمار می‌رود.

حسین خزلی خرازی گفت: نبود بازارهای قوی و دقیق کالایی برای کشف و تعیین قیمت کالاهای اساسی مانند نفت، گاز، سنگ‌آهن، نرخ بهره و ارزهای خارجی و کالاهای اساسی خوراکی مانند گندم و جو و... همه از وظایف اصلی بازار‌های مالی در دنیاست این درحالی است که اختلافات جدی که بین تولید‌کنندگان داخلی یک زنجیره تولید و ارایه‌دهندگان خدمات به‌دلیل قیمت‌گذاری وجود دارد، به‌دلیل نبود بازارهای قیمت‌گذاری اصلی کالایی در کشور است.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: هرچند در سال‌های اخیر بورس‌های اوراق بهادار و بورس‌های کالایی سعی کردند تا قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و دارایی‌های مالی اصلی کشور را انجام دهند، اما یکی از ضعف‌های اساسی قانون بازار اوراق بهادار نبود فصل‌ها و بندهای مفصل درخصوص بورس‌های کالایی است. این درحالی است که در دنیا بورس‌های کالایی مبنای قیمت‌گذاری همه زندگی مردم و اقتصاد هستند و قوانین بسیار مفصلی دارند و حتی در برخی کشورها (مانند امریکا و ژاپن) به‌دلیل اهمیت و ساختار متفاوت بازار سرمایه، مقام ناظر بورس‌های کالایی از بورس‌های اوراق بهادار جداست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر