بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۶

تا اطلاع ثانوی عرضه اولیه‌ای درکار نیست

معاون عملیات بازار شرکت بورس با اعلام بهبود شرایط بازار در هفته آینده از عدم عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید تا اطلاع ثانوی خبر داد.

علی صحرایی در رابطه با شرایط دو روز اخیر بازار سهام که با افت بی‌دلیل و منطق شاخص و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها همراه بود، اظهار داشت: این روند منفی عمدتا ناشی از انتظار بیش‌از حد و افراطی اغلب سهامداران از مذاکرات وین بود. این درحالی است که همه طرف‌های مذاکره، نتیجه به‌دست آمده را مثبت دانسته‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین باتوجه به جو روانی منفی ناشی از انتظارات افراطی سهامداران و انتشار اخباری مثبت از مذاکرات، دلیلی برای ادامه روند منفی قیمت‌ها در هفته آینده نیست و انتظار می‌رود شرایط بازار درهفته آینده متعادل و منطقی شود.

صحرایی در برابر این سوال که باتوجه به برگزاری جلسه معارفه سیمان خوزستان در هفته گذشته و اعلام عرضه اولیه سهام یکی‌دو شرکت دیگر، آیا تصمیمی بر عرضه اولیه شرکت‌ها گرفته شده یا خیر؟ توضیح داد: تا اطلاع ثانوی هیچ عرضه اولیه‌یی از سهام شرکت‌های جدید در بورس انجام نخواهد شد.

به گفته وی در صورت قطعی شدن هر عرضه اولیه‌یی، شرکت بورس اطلاعیه‌یی را منتشر خواهد کرد تا زمان دقیق و نهایی عرضه‌ها مشخص و سهامداران مطلع شوند.

صحرایی درباره عدم عرضه بلوک 28درصدی ایران‌ترانسفو در 10 آذر هم گفت: این تصمیم از سوی سازمان خصوصی‌سازی گرفته شد و شرکت بورس هم در این مورد اطلاعیه‌یی را منتشر کرد.


رفتار هیجانی و موجی در بازار خطرناک است

بازار سرمایه بیش از آنکه هیجانی باشد، در روزهای منتهی به مذاکرات دچار هیجان شده بود و کسانی که خوش‌بینانه و بدون هرگونه محاسبات اقتصادی و تنها با اتکا به حدس و گمان، بیش از حد روی مذاکرات حساب باز کرده و از یکی دوهفته قبل اقدام به خرید کرده بودند، نتیجه‌اش را دیدند. به گزارش سنا، کارشناس ارشد بازارهای مالی با تاکید برلزوم پرهیز سرمایه‌گذاران از تصمیمات هیجانی در بازار گفت: رفتار هیجانی و موجی در بازار خطرناک است و مذاکرات اخیر ژنو هم تا حدودی بازار سرمایه را تعدیل کرد.

شاهین شایان‌آرانی بهترین بیمه و اطمینان برای سرمایه‌گذاران، به‌ویژه سرمایه‌گذاران خرد را مطالعه و آگاهی قبل از هرگونه خرید سهم دانست و افزود: معتقدم کسی که بنا دارد در بازار سرمایه فعالیت کند، باید مبتنی‌بر آمار و ارقام و واقعیت‌های رخ داده در اقتصاد و مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌ها عمل کند و نگاه بلندمدت به بازار داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی با بیان اینکه مذاکرات ژنو تاثیری را که در روز نخست بعد از مذاکرات بر بازار گذاشت، در روزهای دیگر نخواهد داشت، افزود: در نهایت، تبعات اقتصادی تمدید مذاکرات بر فضای کسب‌وکار، شبیه همان وضع سابق خواهد بود و نه فراتر از آن. شایان‌آرانی تصریح کرد: فارغ از آنکه نتیجه مذاکرات تفاهم باشد یا خیر، هرگونه سرمایه‌گذاری مبتنی‌بر آگاهی و بررسی دقیق اطلاعات اقتصادی در روندی دو، سه ساله قطعا نتیجه خواهد داد.


کدام صنعت در آبان پربازده‌ترین شد؟

در آبان عرضه یک سهم توانست عنوان پربازده‌ترین صنعت را برای نخستین‌بار به صنعت خرده‌فروشی اختصاص دهد. معاملات آبان بازار سهام با بازدهی مثبت حدود دو درصدی شاخص کل پایان پذیرفت.

صنعت خرده‌فروشی با تک‌سهم قاسم‌ایران بازدهی مثبت بیش از 27درصدی را به‌دست آورد، بدین‌ترتیب «قاسم» طی 9 روز معاملاتی عنوان پربازده‌ترین را از آن صنعت خرده‌فروشی کرد. بعد از آن صنایع سایر حمل‌ونقل و نیز ماشین‌آلات و تجهیزات در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که صنعت زغال‌سنگ درپی افت قیمتی سهام دو زیرمجموعه خود یعنی زغال‌سنگ شمال شرق شاهرود و نگین طبس طی معاملات آبان بازدهی منفی بیش از 10درصدی را محقق کرد و به عنوان کم‌بازده‌ترین گروه شناخته شد.

رتبه‌های دوم و سوم صنایع کم‌بازده نیز به صنایع زراعت و محصولات چوبی اختصاص یافت. در مجموع طی معاملات آبان امسال سهام 428 شرکت در بورس معامله شد که بازدهی مثبت رهاورد 274 نماد بود، پنج مجموعه بورسی بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و 149 شرکت نیز بازدهی منفی محقق ساختند. شرکت‌های نوسازی و ساختمان تهران، آبادگران و نیز کمباین‌سازی ایران مجموعه‌هایی هستند که در جایگاه نخست سهام پربازده طی آبان قرار می‌گیرند.

البته توجه به این نکته حایز اهمیت است که بانک قوامین طی مدت مذکور حدود 78درصد بازدهی مثبت محقق کرد که سهام آن در بازار پایه توافقی معامله می‌شود. در مقابل اما، افت قیمتی سهام شرکت‌های دارو اکسیر، کاغذ‌سازی کاوه و قند نیشابور موجب شد تا این مجموعه‌ها به‌عنوان کم‌بازده‌ترین سهام مطرح شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر