بازار سهام در حال هضم نتیجه مذاکرات

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۸۴

آخرین روز کاری بورس تهران در حالی به پایان رسید که دو روز پس از تمدید مذاکرات هسته‌یی و سرخوردگی بازیگران بورسی ناشی از عدم حصول توافق جامع و برآورده نشدن انتظارات‌شان، روند شاخص کل بازار بر مدار نزولی قرار گرفت و بدین‌ترتیب در نخستین هفته آذر نماگر بازار با کاهش 1173واحدی زیانی معادل 1.5درصدی را برای فعالان این بازار رقم زد.

بر این اساس یک روز پس از مذاکرات شاخص کل بیش از 1208 واحد سقوط کرد و روز گذشته نیز با افت نسبی نسبت به روز قبل، 664 واحد دیگر معادل میانگین بازدهی روزانه منفی 0.9درصدی ریزش کرد، که موجب شد دماسنج بازار سرمایه مجددا به جایگاه یک ماه پیش خود عقب‌نشینی کند و به کانال 74هزار واحدی برگشت خورد.

حاصل برآوردهای خوشبینانه و بدبینانه بورس‌بازان طی این هفته (قبل و بعد از نتیجه مذاکرات) افت 2096واحدی و خیز 924واحدی در رقم شاخص را در پی داشت که حاکی از پیشی گرفتن انتظارات روانی منفی نسبت به روزهای آتی بازار سهام است. به‌خصوص نقش صنایع پرریسکی چون خودرویی‌ها‌ و بانکی‌ها که رابطه مستقیمی با تحریم‌های بین‌المللی دارند اهمیت داشت، جولان روند قیمتی نمادهای این گروه‌ها که از لغو تحریم‌ها بیش از دیگر گروه‌ها اثر می‌پذیرند، بیشتر بر جو هیجان مثبت و منفی بازار تاثیرگذار بود. درواقع باوجود حاکم بودن جو منفی بر بازار دیروز اما روند معاملات به‌نوع دیگری رقم خورد، که نشان‌دهنده برگشت خفیف شرایط متعادل به بازار بود، به‌طوری که دیروز صف‌های فروش سنگین روز قبل‌تر، جمع شدند و حتی بعضی از نمادهای خودرویی نیز در صف خرید قرار گرفتند.

با این حال انتظار می‌رود که صف خرید در این گروه صنایع در روزهای آتی ادامه‌دار نباشد. تصمیمات هیجانی بورس‌بازان به‌خصوص حقیقی‌ها طی دو روز کاری آخر هفته بارز بود که از یک جنبه موجب افزایش حجم و ارزش معاملات شد و روز گذشته نیز سهم خریدوفروش حقیقی نسبت به حقوقی‌ها بالا بود. حجم معاملات بورس سهام در نماد عادی با سهم 74درصدی از کل معاملات بازارهای بورس و فرابورس را به خود اختصاص داد در حالی که اوراق بدهی بدون ریسک تنها 11درصد کل معاملات بازار دیروز را رقم زد.

بدین‌ترتیب نزدیک به یک‌میلیارد و 500میلیون سهم در مجموع در بورس و فرابورس به ارزش بیش از 379میلیارد تومان در 123میلیون و 925هزار دفعه مورد دادوستد قرار گرفت. گروه بانکی با 264 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت که از این گروه بانک ملت، پاسارگاد و صادرات عمده‌ترین سهم را در نزولی کردن شاخص داشتند. پس از گروه بانکی نیز فلزات اساسی با سهم 107واحدی در نماد شرکت‌های ملی، صنایع مس ایران و فولاد مبارکه شاخص بازار دیروز را وادار به عقب‌نشینی کردند. هلدینگ فارس نیز همچنان در روند نزولی نماگر سهم عمده‌یی دارد به‌طوری که محصولات شیمیایی گروه این نماد سومین رتبه صنایع کاهنده شاخص محسوب می‌شدند. همچنین گروه خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، مخابرات، سیمانی‌ها و فرآورده‌های نفتی نیز روند هم‌جهت با بازار را طی کردند و کانال شاخص را به عقب‌ کشیدند.


سیمانی‌ها در سیر صعودی

از سوی دیگر گروه سیمانی‌ها در برخی از نمادهای بزرگ خود روند خلاف جهت حرکت بازار را طی کردند به‌طوری که نماد تازه‌وارد این گروه، سیدکو، با رشد قابل توجه صف خرید مواجه شد و نمادهای شرکت‌هایی چون سیمان فارس و خوزستان، سیمان سپاهان و کارون نیز با رشد چشمگیر تاآستانه صف خرید نیز پیش رفتند. همچنین از دیگر نمادهای رشد‌کننده بازار می‌توان به برخی از نمادهای گروه خودرویی همچون خپارس اشاره کرد که با صف خرید نیز مواجه شد. اما رکیش نماد شرکت کارت اعتباری کیش ایران در حالی روز گذشته هم‌جهت با بازار روند نزولی طی کرد که مدیرعامل این شرکت از گریزناپذیر بودن دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها جهت بهبود خدمات پرداخت الکترونیک سخن به‌میان آورد. مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش گفت: همان‌گونه که قائم‌مقام بانک مرکزی اخیرا تاکید کرده، کارمزد هزینه خدماتی است که ارایه می‌شود و دریافت آن جهت بقا و بهبود خدمات پرداخت الکترونیک گریزناپذیر است. وی با تقدیر از موضع بانک مرکزی و شاپرک در خصوص دریافت کارمزد، نسبت به اهمیت این موضوع جهت ادامه حیات شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) و حتی بانک‌ها هشدار داده و خواستار حمایت رسانه‌ها در راستای شفاف‌سازی موضوع برای اصناف و افکار عمومی شد. مدیرعامل ایران‌کیش ادامه داد: در حال حاضر منبع تامین درآمد و علت بقای شرکت‌های PSP، از محل کارمزد و اجاره‌بهایی است که شاپرک و بانک عامل به سرویس‌دهنده می‌پردازند. این مبلغ در جای خود به شکل کارمزدهای مختلف بانکی یا به شکل مالیات از تمام مشتریان بانکی یا به‌تعبیری از تمام مردم اخذ شده تا یک شرکت PSP سر پا بماند در حالی که تنها حدود دو میلیون پذیرنده در سراسر کشور از خدمات مربوط به دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند. به تعبیر دیگر این دو میلیون نفر از یارانه‌یی استفاده می‌کنند که تمام مردم آن را می‌پردازند.


انصراف از واگذاری ترانسفو

از سوی دیگر در حالی که بترانس نماد ایران‌ترانسفو در بازار دیروز با رشد بالا و صف خرید و اقبال خریداران مواجه شد اما سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سینا فرآیند نیرو خبر از انصراف از واگذاری سهام این شرکت داد. بر اساس اعلام معاونت بازار شرکت بورس، باتوجه به تقاضای سازمان خصوصی‌سازی، مبنی بر انصراف واگذاری سهام شرکت ایران‌ترانسفو، عرضه عمده 28.38درصد از سهام ایران‌ترانسفو انجام نمی‌شود.

معاونت بازار شرکت بورس نیز روز گذشته اعلام کرد که باتوجه به تقاضای سازمان خصوصی‌سازی، مبنی بر انصراف واگذاری سهام شرکت ایران‌ترانسفو، عرضه عمده 28.38درصد از سهام ایران‌ترانسفو انجام نمی‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی درنظر داشت به وکالت از شرکت سینا فرآیند نیرو، این بلوک از سهام ایران‌ترانسفو را واگذار کند.


لامیران و فملی متوقف شدند

از نمادهای متوقف‌شده آخرین روز هفته کاری بازار سهام می‌توان به نماد معاملاتی شرکت لامیران و ملی صنایع مس ایران اشاره کرد که شرکت لامیران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و شرکت ملی صنایع مس ایران نیز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی تنها نماد برگشتی به تالار معاملات بود، این شرکت باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 93، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله شد.


مزایده دو بلوک در فرابورس

بازار فرابورس نیز هم‌جهت با روند بورس نزولی بود به‌طوری که با افت نسبتا ملایم در مقایسه با روز قبل‌تر رقم شاخص این بازار در 834 واحد ایستاد. باوجود روند نزولی فرابورس سه نماد در این بازار رشد قابل توجهی کردند، دو سهم تازه‌وارد قاسم ایران و شرکت بهمن لیزینگ همچنان بر مدار رشد قرار دارند و توسعه و عمران استان کرمان نیز جزو نمادهای رشد فرابورس شمرده می‌شود. بر این اساس نماد قاسم با صف سنگینی مواجه شد و نمادهای ولبهمن و کرمان نیز در صف خرید قرار گرفتند. از سوی دیگر قرار است سهام دو شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران و بیمه میهن 17 آذر در بازارهای فرابورس واگذار ‌شود. بر اساس این گزارش شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌توشه، هشت‌میلیون و 296هزار و 590 سهم معادل 21.95درصد سهام شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران را به قیمت پایه هر سهم 9941 ریال دوشنبه 17 آذر به‌صورت نقد یا نقد و اقساط روی میز فروش می‌گذارد. ارزش این بلوک 82.4میلیارد ریال بوده و توسط کارگزاری سهم‌آذین عرضه می‌شود. همچنین در این روز، 19.9درصد معادل 79میلیون و 999هزار سهم شرکت بیمه میهن توسط لیزینگ امید به‌صورت یکجا و شرایطی به فروش می‌رود. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت پایانی سهام در روز قبل از عرضه به شرط آنکه از مبلغ 1850ریال کمتر نباشد تعیین شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر