مرفه‌ترین کشورهای جهان

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۷۵

فهرستی از مرفه‌ترین کشورهای جهان، نشان‌دهنده این است که کشورهای اسکاندیناوی برای هفتمین‌بار پیاپی در صدر این جدول قرار دارند. نروژ از سال۲۰۱۰ همچنان در همه عرصه‌ها مرفه‌ترین کشور جهان است.

انستیتوی انگلیسی لگاتم که هر سال فهرست مرفه‌ترین کشورهای جهان را منتشر می‌کند، برای تعیین میزان رفاه فاکتورهایی چون اقتصاد، آموزش، سرمایه اجتماعی و آزادی‌های فردی را مورد توجه قرار می‌دهد.

پس از نروژ، سوییس که به‌عنوان ثروتمند‌ترین کشور جهان شناخته شده، در رتبه دوم قرار گرفته است، زیرا این کشور از نظر وضعیت آموزشی در رتبه۲۱ جهان قرار دارد. عملکرد دولت سوییس اما رتبه نخست را در سراسر جهان به‌دست آورده است.

نیوزیلند کشور آزادی‌های فردی؛ نیوزیلند از نظر قدرت اقتصادی در رتبه پانزدهم و از نظر سیستم بهداشت و سلامت در رتبه بیستم جهان قرار گرفته، اما به‌دلیل آزادی‌های فردی در جایگاه نخست جهان قرار دارد و درمجموع در لیست انستیتوی لگاتم رتبه سوم را احراز کرده است.

دانمارک عالی از نظر کارآفرینی؛ هرچند دانمارک از نظر اقتصادی و سیستم بهداشت و سلامت رتبه‌های هجدهم و سیزدهم را کسب کرده، اما در بقیه فاکتورهای مورد بررسی مانند عملکرد دولت، آموزش و فرصت‌های کارآفرینی از بهترین‌ و مرفه‌ترین کشورهای جهان است. دانمارک درمجموع در ردیف چهارم لیست انستیتوی لگاتم قرار گرفته است.

کانادا از بهترین سیستم‌های آموزشی؛ کانادا در این لیست در رتبه پنجم قرار دارد. سیستم آموزشی کانادا جزو بهترین‌های جهان محسوب می‌شود و از این بابت در رتبه دوم است. این کشور از نظر امنیت در رتبه نهم و از نظر عملکرد دولت در رتبه هشتم بهترین‌های جهان است.

سوئد بهترین فرصت‌های شغلی؛ سوئد سومین کشور اسکاندیناوی است که در میان 10کشور مرفه جهان جای دارد و رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. سوئد در سه فاکتور امنیت، عملکرد دولت و اقتصاد رتبه چهارم را به‌دست آورده و از نظر ایجاد فرصت‌های شغلی در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.

استرالیا بهترین سیستم آموزشی؛ استرالیا درمجموع در رتبه هفتم قرار گرفته است. سیستم آموزشی استرالیا رتبه نخست جهان را به‌دست‌ آورده و این کشور از نظر آزادی‌های فردی شهروندان در رتبه سوم قرار دارد.

فنلاند عالی از نظر فرصت‌های شغلی؛ به‌عنوان چهارمین کشور اسکاندیناوی فهرست گرچه از نظر اقتصادی در رتبه۲۶ دنیا قرار دارد، اما در عرصه ایجاد فرصت‌های شغلی، در رتبه چهارم، عملکرد دولت در رتبه پنجم، آموزش در رتبه ششم و امنیت در رتبه سوم جهان قرار دارد. مردم این کشور درمجموع در رتبه هشتم رفاه در دنیا قرار دارند.

هلند کوچک با مردمانی مرفه؛ هلند گرچه از نظر قدرت اقتصادی در رتبه بیست‌و‌پنجم دنیا قرار دارد، اما در عرصه آموزشی رتبه چهارم، در عرصه بهداشت رتبه ششم و در زمینه آزادی‌های فردی رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده و درمجموع در رتبه نهم قرار گرفته است.

امریکا عالی از نظر سیستم بهداشت و سلامت؛ ایالت متحده امریکا به‌لحاظ امنیت در رتبه سی‌و‌یکم و به‌لحاظ اقتصادی در رتبه هفدهم دنیا جای گرفته است. سیستم بهداشت و سلامتی این کشور اما رتبه نخست جهان را به‌دست آورده است.

جایگاه آلمان؛ آلمان در میان 10کشور مرفه جهان دیده نمی‌شود و در رتبه چهاردهم جای گرفته است. اقتصاد آلمان در رتبه هشتم، ایجاد فرصت‌های شغلی در رتبه چهاردهم، عملکرد دولت در رتبه هفدهم، وضعیت آموزش با جهش پنج‌رتبه‌یی در رتبه دهم و آزادی‌های فردی شهروندان در رتبه هفدهم جهان قرار گرفته است.

کویت بالاترین رتبه در منطقه خاورمیانه؛ کویت در رتبه سی‌و‌ششم جدول رفاه جهانی دیده می‌شود. قدرت اقتصادی این کشور رتبه شانزدهم ارزیابی شده است، اما در عرصه آزادی‌های فردی از رتبه۴۹ جهان در سال۲۰۱۳ به رتبه ۸۳ در سال۲۰۱۴ تنزل یافته است. وضعیت آموزشی این کشور از رتبه۵۶ در سال۲۰۱۳ به رتبه۳۰ در امسال بهبود یافته است.

ترکیه و سقوط رتبه اقتصادی؛ ترکیه در جدول رفاه جهانی به‌لحاظ اقتصادی از رتبه70 در سال۲۰۱۳ به رتبه86 در سال۲۰۱۴ تنزل پیدا کرده است. جالب اینکه وضعیت آموزشی در ترکیه طی دو سال 10رتبه ارتقا یافته و از رتبه۹۱ جهان به رتبه۸۱ رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر