از 5/2میلیون تن توان صادراتی محصولات باغی، تنها یک‌میلیون تن صادر می‌شود

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۵۴

ایانا دومین جلسه کارگروه تخصصی امور بازرگانی تولیدات باغی در محل این معاونت و با حضور اتحادیه‌ها، شرکت‌های خصوصی و مسوولان دولتی برگزار شد تا موانع رونق صادراتی در بخش محصولات باغی با هم‌فکری دو گروه شناسایی و مرتفع شود. در وضعیت کنونی تجارت، به‌گفته حبیب رادفر، باوجود حدود 2.5میلیون تن توان صادراتی در محصولات باغبانی، در حال حاضر تنها یک‌میلیون تن از این محصولات صادر می‌شود که ارتقای صادرات به 2.2میلیون تن در برنامه است.

مسوول کارگروه تخصصی امور بازرگانی تولیدات باغبانی در این‌باره به ایانا گفت: برای مثبت کردن تراز تجاری بخش، باید مشکلات را بشناسیم؛ لذا در این راستا در برنامه داریم که جلسات مشترکی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی به‌صورت هفتگی برگزار و پس از بررسی موانع، در جهت رفع آنها نیز قدم‌ برداریم.

وی خاطرنشان کرد: بازاریابی با استفاده از بازارهای جدید صادراتی ازجمله روسیه در برنامه‌های این معاونت قرار دارد و امید می‌رود که بتوان سبد صادراتی محصولات باغبانی را سنگین‌تر کرد. رادفر ادامه داد: عرضه مستقیم محصولات تولیدشده در کشور می‌تواند نقش موثری در افزایش تولیدات و تغییر روحیه تولیدکنندگان داشته باشد و در این راستا براساس رایزنی‌هایی که با سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور و سازمان شهرداری‌ها انجام شده، قرار است به‌غیر از میدان مادر، در جنوب و شرق کشور نیز مراکزی برای عرضه مستقیم محصولات باغبانی آماده شود.

وی تصریح کرد: خریدهای به‌موقعی که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی برای محصولاتی که دارای قیمت پایینی در بازار بودند، انجام شد؛ باعث خروج بازار از رکود شد.


افزایش 81درصدی صادرات پسته

مسوول کارگروه تخصصی امور بازرگانی تولیدات باغبانی درباره صادرات محصولات باغبانی در هفت ماه گذشته یادآور شد: میزان کل محصولات باغی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته از رشد 15درصدی از لحاظ وزنی و 32درصد ارزشی برخوردار است.

رادفر تاکید کرد: محصول پسته به‌لحاظ وزنی در مقایسه با مدت مشابه گذشته با 81درصد افزایش، صادرات 76هزار تنی را از آن خود کرده است. وی اظهار کرد: میزان صادرات کشمش با کاهش 10هزار تنی در سال گذشته، از 67هزار تن به 57هزار تن کشمش کاهش یافته است.

رادفر با اشاره به‌دلیل برخورداری بازار دنیا از محصولات باکیفیت ایران افزود: کیفیت محصولات تولیدشده در کشور به اندازه‌یی است که با تولید هیچ کشوری نمی‌تواند برابری کند؛ به‌گونه‌یی که در امریکا 250هزار تن پسته تولید شده است، اما طعم پسته‌های امریکایی هیچ‌گاه نمی‌تواند با پسته مرغوب ایرانی رقابت کند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 75هزار تن محصول خرما صادر شده است که امید می‌رود با جلسات مکرر کارگروه تخصصی امور بازرگانی، بتوانیم در جهت افزایش صادرات قدم‌ برداریم.


ارزآوری دو میلیارد و 300میلیون‌دلاری صادرات خشکبار

در ادامه، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اعلام آنکه سالانه دو میلیارد و 300میلیون دلار ارز به کشور از طریق صادرات خشکبار وارد می‌شود، گفت: این اتحادیه 50سال سابقه کار دارد و امید می‌رود با جلسات مشترک با معاونت باغبانی و بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برخی عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. محمدحسن شمس‌فرد تصریح کرد: این اتحادیه با خرید تضمینی محصولات کشاورزی مخالف است و امید می‌رود روش دیگری برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان اتخاذ شود.

گفتنی است، در دومین جلسه کارگروه تخصصی امور بازرگانی تولیدات باغی، مسوولان بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه تعاونی‌های باغداران، صادرکنندگان، دفتر توسعه و تجارت و تنی چند از کارشناسان دفاتر مرتبط با بخش تولید و بازرگانی حضور داشتند و مقرر شد که کارگروه‌های تخصصی به‌صورت محصولی در هر هفته به بیان مشکلات خاص محصولات باغی بپردازند و راهکارهایی برای موانع صادراتی آنها اتخاذ شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر