خودپرداز ایرانی به تولید انبوه رسید

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۴۷

خط تولید انبوه و صادرات دستگاه‌های خودپرداز امروز افتتاح شد و نخستین محموله دستگاه‌های خودپرداز که کاملا در داخل کشور تولید شده پیش از افتتاح رسمی به ترکمنستان صادر شده و قرار است به‌زودی صادرات خودپرداز به کشور آذربایجان نیز صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار تعادل در این مراسم که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار البرز، سفیر کره جنوبی و تنی چند از مقامات کشوری برگزار شد، گزارشی از آمار و ارقام مرتبط با هزینه‌های ارزی واردات دستگاه‌های خودپرداز و زیان‌های ناشی از وابستگی در تولید این دستگاه‌ها توسط رییس این شرکت ارایه شد.

محمد لهراسبی‌نژاد مدیرعامل پیکو الکترونیکس حرکت در جهت خودکفایی در صنایع بانکی را مربوط به 23سال پیش خواند و گفت: کشور کره به‌عنوان یکی از پنج اقتصاد برتر دنیا در مسیر تولید صنایع بانکی همراه و هم‌قدم ما بوده است. با همکاری متخصصان کره‌یی توانسته‌ایم تکنولوژی و علم تولید را وارد کنیم و در امر تولید کاملا از توان و منابع داخلی استفاده کرده‌ایم. وی ادامه داد: باتوجه به آمارهای بانک مرکزی در کشور با کمبود تجهیزات بانکی به‌ویژه دستگاه‌های خودپرداز مواجه هستیم و براساس تحقیقات ما منطقه خاورمیانه و افریقا می‌تواند بازار مناسبی برای ارسال محصولات تولیدی در حوزه بانکداری باشد. لهراسبی‌نژاد با اعلام این خبر که نخستین محموله دستگاه‌های خودپرداز که کاملا در داخل کشور تولید شده، به کشور ترکمنستان ارسال شده است، افزود: محموله‌های بعدی ما در آینده به مقصد کشورهای آذربایجان، مصر، روسیه و دیگر کشورهای خاورمیانه و افریقا ارسال خواهد شد. محمد لهراسبی‌نژاد رییس هیات‌مدیره شرکت تولیدی خودپردازهای بانکی بهستان نیز در این رابطه گفت: این شرکت سالانه 10هزار دستگاه خودپرداز بانکی تولید خواهد کرد و قرار است بخشی از تولید آن به کشورهای ترکمنستان، مصر، آذربایجان و روسیه صادر شود. وی اظهار کرد: این شرکت در زمینی به مساحت 30هکتار با اشتغالزایی 700 نفر در شهرک صنعتی هشتگرد استان البرز راه‌اندازی شده است.

در ادامه این مراسم سفیر کشور کره جنوبی با تبریک به کشور ایران برای راه‌اندازی خط تولید دستگاه‌های خودپرداز، گفت: همکاری پیکو الکترونیکس از ایران و چانگهو کامنت از کره جنوبی مدلی موفق از همکاری تجاری بین دو کشور است. وی ادامه داد: امیدوارم این همکاری خوب باتوجه به کیفیت محصولاتی که طرف ایرانی تولید کرده ادامه داشته باشد. محصولاتی که در ایران تولید می‌شود علاوه بر تامین نیاز داخلی این کشور می‌تواند منطقه و کشورهای همسایه ایران را نیز تامین کند.


تجاری‌سازی علم، نیاز اساسی کشور

در ادامه مراسم افتتاح خط تولید انبوه و صادرات دستگاه‌های خودپرداز ساخت ایران، علی‌‌اصغر توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم تصریح کرد: این نخستین مجموعه صنعتی نیست که در راستای خودکفایی اقتصادی در ایران راه‌اندازی شده است و قطعا آخرین مجموعه نیز نخواهد بود.

علی‌اصغر توفیق معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باوجود برخورداری ایران از بسترهای علمی، هنوز فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای علمی در آن به‌خوبی انجام نمی‌شود. علی‌اصغر توفیق افزود: فقط تولید علم مطلوب نیست بلکه باید از آن برای تولید کالا و بهبود سیستم اقتصادی کشور بهره برد. وی اظهار داشت: امروز علم و ثروت به هم پیوسته هستند و هر دو باید در خدمت یکدیگر قرار گیرند.

توفیق ادامه داد: تولید و صادرات دستگاه‌های خودپرداز افتخار دیگری است که صنعتگران ایران اسلامی به‌دست آورده‌اند. نوع همکاری ایران و کره جنوبی در تاسیس برند مشترک و استفاده حداکثری ما از منابع و نیروی انسانی داخلی بسیار غرورآفرین است. وی بازار منطقه برای صادرات دستگاه‌های خودپرداز و دیگر محصولات مرتبط با صنایع بانکداری را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: برای کسب استقلال اقتصادی حتما نیازی به وجود کارخانه‌های بزرگ و تکنولوژی‌های پیشرفته نیست. این مهم وقتی به کار می‌آید که عزم راسخ و اراده قوی در کار باشد که صنعتگران ما نشان داده‌اند این ویژگی را دارند. توفیق در پایان صحبت‌های خود حضور در بازارهای جهانی را نیاز کشور برای رسیدن به استقلال کامل اقتصادی عنوان کرد. وی، روند توسعه و ایجاد صنایع در کشور نسبت به گذشته را بهتر ارزیابی کرد و گفت: گشایش واحدهای تولیدی جدید در کشور، نشان از آینده‌نگری دارد. معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: سرمایه انسانی خوبی درکشور داریم، لیکن باید از این سرمایه استفاده بهینه شود، ایران در تولید علم در دنیا جزو 20 کشور برتر دنیاست و در برخی علوم مانند نانو و بایو در ردیف هشت کشور جهان قرار دارد. توفیق تاکید کرد: با تمام علم و نیروی انسانی که در کشور داریم یک ایراد اساسی وجود دارد و آن عدم تبدیل علم به کالا و ثروت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر