حاشیه‌های اعتماد مجلس

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۳۶

حدود ساعت 30: 8 رییس‌جمهور همراه با ستاری معاون علمی رییس‌جمهور، فانی وزیر آموزش و پرورش، نجفی سرپرست وزارت علوم، انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهور، شهیدی رییس بنیاد شهید، جهانگیری معاون اول، صادق مشاور رسانه‌یی رییس‌جمهور و نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور وارد مجلس شد.

در جلسات رای اعتماد قبلی تقریبا همه کابینه رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند اما این‌بار فقط قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و علوی وزیر اطلاعات به این جمع اضافه شدند.

روحانی در اظهاراتی چالش برانگیز گفت: وقتی گفتمانی رای آورده که 13میلیون اختلاف رای با نامزد بعدی داشته، نشان از این دارد که این گفتمان مورد تایید اکثریت مردم است. این اظهارات روحانی موجب اعتراض نمایندگان شد که لاریجانی از نمایندگان خواست آرامش جلسه را حفظ کنند.

اظهارات روحانی فضای آرام رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را به‌هم ریخت. این در حالی بود که روحانی در جلسات رای اعتماد قبلی در مجلس اظهاراتی که موجب تنش باشد را مطرح نمی‌کرد اما در این جلسه که قاطبه مجلس با فرهادی همراه بودند، فضای مجلس دچار چالش شد.

امروز متن بنری که روی سکوی مجلس نصب شده نیز جالب‌توجه بود. این متن فرمایشی از مقام معظم رهبری بود: روح تعامل، روح توافق و سازگاری باید بر هر سه قوه حاکم باشد.

علی مطهری درباره علت مخالفت با وزیر گفت که احساس می‌کند گفتمان اصولگرایی مجلس به خطر افتاده و تلاش دارد که از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کند. این اظهارات واکنش گسترده نمایندگان را در پی داشت. وی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: شما، میلی‌منفرد، نیلی احمدآبادی و دانش آشتیانی را به بهانه امضای نامه در حمایت از فتنه رد صلاحیت کردید. فرهادی نیز این نامه را امضا کرده است، نباید رای اعتماد بدهید.

پس از پایان اظهارات مطهری که با اعتراضات نمایندگان همراه بود، لاریجانی گفت: دو نکته را باید درمورد اظهارات مطهری توضیح دهم؛ اول اینکه اگر مجلس به فرهادی رای اعتماد بدهد، می‌گویند معامله صورت گرفته، اگر رای اعتماد ندهد جور دیگر متهم می‌شود. این سخن ناجوانمردانه است.

در ادامه مهدی هاشمی، نماینده تهران، در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: ما اگر اهل معامله بودیم بهتر بود با روسای جمهور معامله کنیم، حرف آقای مطهری حرف درستی نبود. علی لاریجانی هم به شوخی گفت: شما هم معامله را به‌هم نزنید.

وقتی فرهادی در جایگاه مجلس برای سخنرانی حاضر شد، عمران علیمحمدی نماینده ایلام در جایگاه حاضر شده و چفیه‌یی بر دوش فرهادی انداخت که این امر موجب شد نمایندگان صلواتی را در صحن علنی ختم کنند. وی موضع‌گیری‌های شفاف سیاسی خود را مطرح کرد و اعلام کرد که فتنه خط قرمز اوست و سخنان مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر