چاقی هر سال ۲تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان می‌زند

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۴۸

جهان نتایج یک بررسی نشان داد هزینه سالانه ناشی از عارضه چاقی در جهان ۲تریلیون دلار است که این رقم با هزینه جنگ و درگیری‌های نظامی برابری می‌کند. به‌گزارش تسنیم به نقل از فورتون، در این بررسی آمده است؛ پدیده همه‌گیر چاقی اکنون تهدیدی است که بیش از تغییرات اقلیمی برای اقتصاد جهانی هزینه در پی دارد. چاقی اکنون تقریبا به اندازه جنگ و تروریسم، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

موسسه مشورتی مک میکنزی با محاسبه هزینه سالانه ناشی از عارضه چاقی در زمینه‌هایی همچون خدمات درمانی و کاهش بهره‌وری، این رقم را 2تریلیون دلار، یعنی 2.8درصد تولید اقتصاد جهانی اعلام کرده است. این درحالی‌است که براساس برآوردهای انجام شده، هزینه تحمیل شده در نتیجه جنگ و تروریسم بر اقتصاد جهانی 2.1تریلیون دلار است. همچنین سایر پدیده‌ها ازجمله مصرف الکل، بی‌سوادی و تغییرات اقلیمی به ترتیب 1.4، 1.3 و یک‌تریلیون دلار به اقتصاد جهانی آسیب می‌زنند. این گزارش نشان می‌دهد که سبک زندگی غلط و عدم‌تحرک جسمی (به‌دلیل گسترش مشاغل پشت‌میزنشینی) در کنار مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و با قند بالا چه هزینه‌های سرسام‌آوری را بر مردم جهان تحمیل می‌کند. مشکل چاقی که ابتدا در امریکا و دیگر کشورهای ثروتمند به‌وجود آمده بود، اکنون در حال گسترش به سایر کشورها و حتی کشورهای فقیر است. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، بیش از یک‌سوم بزرگسالان در 208 کشور جهان اضافه وزن دارند. موسسه مک کینزی، انگلیس را به‌عنوان نمونه یک کشور توسعه‌یافته که با مشکل افزایش چاقی مواجه است، معرفی کرده است. در حال حاضر انگلیس سالانه کمتر از یک‌میلیارد دلار در زمینه برنامه‌های جلوگیری از چاقی هزینه می‌کند که این رقم تنها یک‌درصد هزینه اجتماعی ناشی از این مشکل است.

براساس برآوردهای این موسسه تحقیقاتی، اگر دولت انگلیس بتواند میزان چاقی را به سطح سال 1993 بازگرداند، خواهد توانست 1.2میلیارد دلار در هزینه‌های درمانی خود صرفه‌جویی کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر