لاوروف: غرب در پی تغییر رژیم روسیه است

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۴۷

جهان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، کشورهای غربی را متهم کرد با وضع تحریم‌ها علیه روسیه به‌دنبال تغییر رژیم آن کشور هستند. این تحریم‌ها موجب کاهش جهانی قیمت نفت و افت ۳۰‌درصدی بهای روبل در برابر دلار شده است.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، کشورهای غربی روسیه را به دامن زدن به ناآرامی‌های اوکراین متهم می‌کنند و به‌همین دلیل، تحریم‌هایی را علیه آن کشور تصویب و اعمال کرده‌اند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، نیز پنج‌شنبه گذشته گفته بود که آن کشور باید در مقابل یک «انقلاب رنگی» از خود محافظت کند. روسیه هرگونه حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین را تکذیب می‌کند، ولی ناتو به‌تازگی اعلام کرد که شواهدی انکارناپذیر از اعزام نیروها و تسلیحات روسی به شرق اوکراین در اختیار دارد.

نخستین دور تحریم‌های کشورهای غربی، در پی انضمام کریمه به روسیه در ماه مارس (نزدیک به هشت ماه پیش) اعمال شدند و از آن زمان تاکنون، محدودیت‌های بیشتری علیه مقامات ارشد روسی، شرکت‌ها، بانک‌ها و صنعت نفت روسیه در نظر گرفته شده‌اند.

لاوروف گفته است که به‌نظر او کشورهای غربی روشن کرده‌اند که نمی‌خواهند روسیه را به‌سمت تغییر خط‌مشی‌هایش پیش ببرند، بلکه می‌خواهند از تغییر رژیم آن مطمئن شوند. در همین حال درگیری میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور در اطراف فرودگاه دونتسک همچنان ادامه دارد. به‌گزارش یورونیوز، کی‌یف از ورود هفت‌هزار و 500سرباز روس به‌همراه تجهیزات نظامی و مهمات برای پشتیبانی از جدایی‌طلبان به شرق اوکراین خبر داده است. وزیر دفاع اوکراین با بیان این ادعا گفت که برای مقابله با تهدید روسیه نیروهای نظامی بیشتری به منطقه اعزام خواهد شد. از سپتامبر سال جاری و برقراری آتش‌بس شکننده در شرق اوکراین بیش از ۹۰۰نفر کشته شده‌اند. سازمان ملل متحد این آمار را از ماه آوریل و ابتدای درگیری‌ها بیش از ۴۳۰۰نفر اعلام کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر