جوابیه بانک مرکزی و پاسخ «تعادل»

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۴۴

پس از درج سرمقاله‌ای با عنوان «گلایه‌ دوستانه‌ای از جناب آقای سیف» در مورخ 29/08/1393بانک مرکزی جوابیه‌ای فرستاده است که در زیر می‌خوانید.

احتراما بازگشت به مطلب منتشره در روزنامه تعادل مورخ 29/08/1393 تحت عنوان « گلایه دوستانه از جناب آقای سیف» باتوجه به اهمیت موضوع مطروحه، لازم است توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از بروز برخی شائبه‌ها ارائه شود:

در سرمقاله اشاره شده، این شبهه مطرح گردیده که ممکن است در رده‌های پایین مدیریتی اهمیت نحوه انتشار آمار بانک مرکزی درک نشود و برای این مدعا نیز مثالی از اطلاعات شش ماهه مربوط به بازار پول و سهام ذکر شده است. در پاسخ به این شبهه باید تاکید کرد که انتشار آمار و ارقام با جزییات کامل در بانک مرکزی برای پرهیز از هرگونه رفتار جانبدارانه از رسانه‌یی خاص و همچنین برای رعایت اصل بی‌طرفی در تعامل با رسانه‌ها صرفا از طریق وب‌سایت این بانک انجام می‌شود.

شاهد مدعای ارسال اطلاعات برای موسسه مطبوعاتی خاص (به زعم نگارنده محترم) « اطلاعات شش ماهه مربوط به بازار پول و سهام» ذکر شده است که براساس کدهای مندرج در سرمقاله تا حدودی منظور نویسنده از موسسه مطبوعاتی خاص روشن است. برای تنویر ذهن نگارنده لازم به توضیح است که اطلاعات ذکر شده در تاریخ 27/8/93 در سایت بانک مرکزی منتشر گردید و آن « موسسه مطبوعاتی خاص» یک روز بعد یعنی در تاریخ 28/8/93 از اطلاعات منتشره برای تهیه یک گزارش استفاده کرده است. بنابراین مشخص می‌شود منبع آن موسسه خاص هم سایت بانک مرکزی بوده است.

گفتنی است ارقام مربوط به بخش گزیده آمارهای اقتصادی با جزئیات کامل ارقام در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها، مالی و بودجه و بازار سرمایه به‌صورت ماهانه و در مقاطع سه ماه با کمترین تاخیر ممکن از طریق سایت بانک منتشر می‌شود. لذا در فاصله سه ماهه انتشار، برخی ارقام در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه پولی و بانکی در قالب گزارش‌ها و تحلیل‌ها در اختیار مقامات قرار گرفته و ممکن است در مصاحبه‌ها به آن استناد شود و مورد استفاده مطبوعات قرار گیرد. لذا نباید این موضوع با رویه انتشار ارقام در قالب‌های استاندارد از طریق سایت بانک، خلط شود.

مطالب منتسب به مدیر روابط عمومی این بانک نیز صحت ندارد و ایشان در پاسخ خبرنگار آن روزنامه به‌صورت شفاف و صریح، مسوول بارگذاری آمار و ارقام اقتصادی بانک مرکزی را که اداره سیاست‌ها و بررسی‌های اقتصادی است معرفی کرده و متاسفانه نویسنده محترم برداشت نادرستی از عنوان اداره مذکور داشته و آن را با نهاد پژوهشی وابسته به بانک مرکزی اشتباه گرفته است. لیکن انتظار می‌رود باتوجه به توضیحات ارائه شده در مورد تاریخ انتشار اطلاعات موردنظر در سایت بانک مرکزی و زمان انتشار آن در «موسسه مطبوعاتی خاص»، نگارنده محترم در واکاوی و نقد خویش با بررسی دقیق‌تر جانب عدالت و انصاف را رعایت می‌کرد.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب فوق برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی، طبق قانون مطبوعات در آن روزنامه منتشر شود.


چند نکته درباره جوابیه

«تعادل در پاسخ به این جوابیه نکاتی را مطرح کرده است که در زیر می‌خوانید: در جوابیه بانک مرکزی به سرمقاله این روزنامه چند نکته مغفول مانده است که خوب است مسوولان بانک توجه بیشتری به آن داشته باشند:

نخست آنکه هرچه در «تعادل» در خصوص هریک از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی ازجمله بانک مرکزی منتشر می‌شود در راستای بهبود عملکرد و شفافیت بیشتر و از بین رفتن رانت‌های موجود است. بنابراین پاسخگویی به این موارد هم باید در همین چارچوب و باتوجه به بهبود عملکرد بانک صورت پذیرد تا خدای نکرده شائبه ارایه پاسخ‌های شتابزده برای تطهیر برخی افراد و مسوولان رده پایین در بانک مرکزی پیش نیاید.

در خصوص موارد مطرح شده در این پاسخ لازم به ذکر است که این برای نخستین بار نبود که آمار بانک به‌صورت اختصاصی قبل از انتشار در اختیار این موسسه مطبوعاتی خاص قرار می‌گرفت و رسالت مطبوعاتی «تعادل» این اجازه را نمی‌داد که در مقابل درز آمار بانک مرکزی قبل از گذاشتن آمار روی سایت بانک ساکت بماند. ما نه‌تنها انتظار نداشتیم تا با شتابزدگی و بدون دلایل مستند به این سرمقاله پاسخ داده شود بلکه انتظار داشتیم جناب آقای سیف به‌عنوان رییس‌کل فرهیخته بانک مرکزی نسبت به اقدام روزنامه در پیدا کردن سرمنشا درز آمار در بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده و از خدمتی که «تعادل» در این جهت به بانک مرکزی کرده است تقدیر کنند. حال که تقدیر از روزنامه محقق نشده امیدواریم حداقل با جست‌وجوی بیشتر سرمنشا این رانت اطلاعاتی را در بانک مرکزی یافته و نسبت به مسدود کردن آن اقدام کنند.

در جوابیه ذکر شده است که آمار مذکور در روز 27آبان روی سایت بانک گذاشته شده است! درحالی‌که بنابر شهادت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف این امر صحیح نیست چراکه بر مبنای تحقیقات به‌عمل آمده آمار مذکور تا ساعت 9 شب روی سایت بانک مرکزی وجود نداشته است و اگر این فرض را بپذیریم که آمار در روز 27آبان روی سایت گذاشته شده است باید بین ساعات 9 الی 12 شب گذاشته شده باشد. حال از این سوال بگذریم که چرا آمار بانک مرکزی باید ساعت 9 الی 12 شب روی سایت قرار گیرد! اما باتوجه به اینکه آن موسسه مطبوعاتی خاص قبل از ساعت 9 برای چاپخانه فرستاده می‌شود، در نتیجه قاعدتا قبل از ساعت 6 بعدازظهر به این آمار دسترسی اختصاصی داشته است. در تایید این امر همین بس که همه خبرگزاری‌های مهم کشور که اخبار را لحظه به لحظه مخابره می‌کنند و تاخیر روزنامه‌ها را در انتشار اخبار ندارند، همگی فردای آن روز به آمار مذکور دسترسی پیدا کردند! دراین‌خصوص لازم است که بانک مرکزی با سند و مدرک نسبت به ساعت انتشار آمار روی سایت که قطعا در سایت بانک مرکزی مشخص است ولی برای عموم بسته شده است اقدام به روشنگری کند.

اما نکته بعدی درخصوص سرمقاله جناب آقای دکتر سیف در موسسه مطبوعاتی خاص است؛ همان‌طور که این روزنامه ادعا کرده بود این مقاله مفصل همراه با نمودارهای متعدد به‌صورت اختصاصی در اختیار آن روزنامه خاص قرار گرفته بود و حتی در سایت بانک مرکزی هم منتشر نشد. طرفه آنکه چند ساعت پس از انتشار روزنامه خاص، سایت دولت نیز اقدام به انتشار جمله به جمله مقاله مذکور به نقل از روزنامه خاص کرد! حال باعث تعجب است که چگونه روابط عمومی محترم بانک این امر را به‌صورت مبهم رد می‌کنند. درصورتی‌که واقعا یادداشت مذکور برای آن روزنامه خاص نوشته نشده بود، لازم بود تا به‌جای جواب به «تعادل»، روابط عمومی بانک مرکزی اقدام به تکذیب یادداشت مذکور در همان موسسه مطبوعاتی خاص می‌کرد که متاسفانه تا این لحظه این امر محقق نشده است.

از سوی دیگر طبق اطلاعات رسیده به «تعادل»، خانم «ه. ن» مسوول بارگذاری آمار روی سایت بانک مرکزی است که اتفاقا کارمند یکی از نشریات نزدیک به آن موسسه مطبوعاتی خاص نیز هست. اگر مسوولان روابط بانک مرکزی همچنان قصد انکار مساله را داشته باشند، این روزنامه آمادگی دارد تا نسبت به انتشار اسم کامل فرد مورد نظر و نیز نام نشریه مذکور که در اختیار این روزنامه قرار دارد اقدام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر