کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۴۲

کاهش مداوم فروش گوشی

براساس گزارش فعالان بازار موبایل، اگرچه در این روزها قیمت‌ موبایل با نوسان خاصی همراه نیست، اما معامله در بزرگ‌ترین مرکز خرید موبایل چندان رضایت‌مند فعالان این حوزه نیست. این روزها فروش گوشی تلفن همراه در بازار تهران رونقی ندارد، چرا که قیمت گوشی از بحث دلار خارج شده و این روزها نوسان قیمت دلار روی بهای گوشی تاثیر چندانی ندارد و قمیت‌ها به شکل بین‌المللی تغییر می‌کند. به گفته کارشناسان این حوزه، شرکت‌های واردکننده موبایل نیز هر چند ماه یکبار تعدیل قیمتی دارند و این کاهش قیمت ابتدا به بازار امارات و سپس بازار ایران اعمال می‌شود.


ترافیک 17 اگزابایتی اسمارت فون‌ها

حجم ترافیک گوشی‌های هوشمند تا 6سال دیگر به 8 برابر میزان فعلی می‌رسد و از 17 اگزابایت می‌گذرد. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد ترافیک داده گوشی‌های هوشمند تا سال 2020 از مرز 17 اگزابایت خواهد گذشت که هشت برابر رقم فعلی است. هر اگزابایت برابر با هزارمیلیون گیگابایت است. نتایج تحقیقات موسسه اریکسون که در سایت این شرکت منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد مشترکان خدمات نسل چهارم یا 4 LTE Gروی وسایل الکترونیک مختلف از 7.1میلیارد نفر به 9.5میلیارد نفر تا سال 2020 خواهد رسید. این بدان معناست که تا سال 2020 حدود 90درصد از جمعیت بالای 6سال جهان به یک وسیله الکترونیک همراه برای برقراری ارتباط دسترسی خواهند داشت. همچنین تا 6سال آینده بسیاری از کاربران در کشورهای درحال توسعه برای نخستین‌بار از طریق گوشی به اینترنت متصل می‌شوند.


اپل کتاب الکترونیک می‌فروشد

رسیدگی به پرونده تخلف اپل در سال‌های 2009 و 2010 سرانجام با پیشنهاد این شرکت برای پرداخت 450میلیون دلار غرامت به پایان رسید. این شرکت در مدت یادشده با همدستی تعدادی از شرکت‌های فروشنده کتب الکترونیک قیمت آنها را عمدا بالا نگهداشته بود تا بتواند سود بیشتری به جیب بزند. اپل در اصل در ماه جولای پیشنهاد خود برای توافق با دادگاه را از طریق پرداخت مبلغ یادشده ارایه کرده بود، اما در نهایت چهار ماه طول کشید تا طرفین بر سر مبلغ یادشده به توافق برسند. اپل به علت همین تخلف در جولای سال 2013 محکوم شده بود و البته بلافاصله پس از صدور حکم یادشده فرجام‌خواهی کرد تا فرصت کافی برای دفاع از خود و همین طور رسیدن به توافق مالی با دادگاه را پیدا کند. نخستین بار وزارت دادگستری امریکا به علت این تخلف از اپل شکایت کرده بود.


راه‌اندازی سرویس ویدیویی در آمازون

شرکت آمازون هم به جمع غول‌های دنیای فناوری که خدمات نمایش ویدیویی تحت وب ارایه می‌کنند، پیوست؛ این خدمات بدون تبلیغات جانبی بوده و به رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. آمازون پیش از این خدمات ویدیویی ارایه می‌کرد که کاربران بابت استفاده از آن باید 99دلار پرداخت می‌کردند. آمازون از هم‌اکنون تبلیغات در این زمینه را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد موفقیت سایت‌ها و سرویس‌های پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی از طریق وب آمازون را به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه‌مند کرده است. از ماه مارس گذشته شایعاتی در مورد راه‌اندازی سرویس ویدیویی توسط آمازون در جریان بود که این شرکت بارها آن را رد کرده بود. اما عدم رد اخبار جدید از سوی آمازون بر گمانه‌زنی‌ها در این زمینه افزوده است. گفته می‌شود آمازون درحال مذاکره با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی امریکا و از جمله HBO برای پخش برنامه‌های محبوب آنان از طریق خدمات ویدیویی خود است.


روبات‌ها گارد محافظ مایکروسافت می‌شوند

مایکروسافت قصد دارد از روبات‌های هوشمند به‌عنوان نیروی امنیتی در بخشی از ساختمان‌های مربوط به خود در دره سیلیکون‌ولی استفاده کند. روبات‌های یادشده که K5 نام دارند، ساخت شرکت Knightscope بوده و ضمن ارزیابی شرایط می‌توانند به انسان‌ها در مورد وضعیت خطرناک هشدار بدهند. روبات‌های یادشده حدود 1.5متر ارتفاع دارند و قرار است خط مقدم تمهیدات امنیتی مایکروسافت را شکل بدهند. روی روبات‌های یادشده دوربین‌های فوق دقیق و حسگرهایی نصب شده که می‌توانند محیط اطراف خود را از همین طریق به دقت زیرنظر بگیرند. روبات‌های یادشده قادر به بررسی پلاک خودروهای ورودی هستند و اگر خودرویی دزدی باشد مساله را تشخیص می‌دهند.


هشدار درباره هک وب‌کم‌ها

سازمان‌های ناظر بر فعالیت‌های رایانه‌یی درباره وب‌سایتی که مقر آن در روسیه است و به تصاویر هزاران وب‌کم و دوربین‌ مداربسته ازجمله دوربین‌های مونیتور کودک (بیبی وب‌کم) دسترسی دارد، هشدار داده‌اند. گفته می‌شود که این وب‌سایت با استفاده از رمزهای عبوری را که به‌طور پیش‌فرض تعیین شده و تغییر نکرده‌اند، به‌طور مستقیم تصاویر را از این سیستم‌ها دریافت کرده و پخش می‌کند. این وب‌سایت از ۲۵۰ کشور مختلف تصاویر زنده می‌گیرد و پخش می‌کند. درحال حاضر این وب‌سایت تنها در بریتانیا به ۵۰۰ فید دسترسی دارد. این فیدها شامل تصاویری از اتاق خواب یک کودک در بیرمنگام، یکی از دفاتر کاری در واریک شایر، یک باشگاه ورزشی در منچستر و فضای داخلی یک فروشگاه در لندن است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر