هشدار به اجرایی شدن طرح مدیریت واردات خودرو

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۳۷

کلیات طرح مدیریت واردات خودرو به تصویب وزیر صنعت و معدن و تجارت رسید. پس‌از طرح مساله ممنوعیت واردات خودرو‌های 2500 سی‌سی به بالا برخی از اعضای انجمن قطعه‌سازان همگن طرح مدیریت واردات خودرو را به وزارت صنعت و معدن و تجارت ارسال کردند و براساس این طرح واردات خودرو از برخی کشورها محدود و ممنوع می‌شود و واردات خودرو تنها از برخی کشورها انجام می‌شود که این مساله زمزمه‌های نوعی انحصارطلبی بیشتر در بازار خودرو است و به نوعی عقبگرد برای صنعت خودرو است چراکه در سال‌های اخیر با مطرح شدن موضوع انحصار در بازار خودرو راهکار ایجاد رقابت پیش‌روی این صنعت قرار گرفته است،‌ درحالی که تحقق مدیریت واردات بر رقابت‌پذیری صنعت خودرو ضربه وارد کرده و تولید و واردات خودرو را در دست شرکت‌های خاص قرار می‌دهد. در این خصوص یک کارشناس صنعت خودرو نسبت به اجرایی شدن طرح منحصر شدن واردات برخی خودروها به خودروسازان داخلی، هشدار داد.

شهرام آزادی در پاسخ به اینکه طرحی در شورای سیاست‌گذاری خودرو در دست بررسی است که براساس آن هر خودروساز داخلی که با یک خودروساز خارجی قرارداد همکاری منعقد کند، حق انحصاری واردات محصولات آن خودروساز به‌صورت CBU و CKD را خواهد داشت آیا این طرح درستی است، اظهار کرد: اجرای این طرح هم برخلاف مصالح خریداران و هم برخلاف مصالح خود خودروسازان است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی اندک رقابتی بین شرکت‌های واردکننده خودرو با خودروسازان در زمینه عرضه محصولات وجود دارد، خاطرنشان کرد: این رقابت موجب می‌شود که خودروسازان برای افزایش توان خود در زمینه رقابت با محصولات خارجی در جهت رشد کیفیت خودروهای تولیدی خود حرکت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط اگر علاوه بر حق انحصاری مونتاژ خودروهای یک برند خارجی حق انحصاری واردات آنها را نیز به یک خودروساز بسپاریم، این رقابت از بین رفته و خودروساز انگیزه خود برای افزایش کیفیت را از دست خواهد داد.

وی به ایسنا گفت: در آن شرایط خودروساز تنها تصمیم‌گیرنده در بازار خودروهای داخلی و خارجی خواهد بود و ممکن است که در جهت تامین مصالح خود حقوق مصرف‌کنندگان را به فراموشی بسپارد. آزادی با بیان اینکه سود واردات خودرو بیشتر از سود مونتاژ داخلی این خودروها است، تصریح کرد: در آن صورت این خطر وجود دارد که خودروساز تمایل بیشتری به واردات خودرو پیدا کرده و عملا تولید داخلی خودرو به فراموشی سپرده شده و تضعیف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر