ارز و سکه چشم به‌راه مسافران وین

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۲۷

زمان زیادی تا پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌یی نمانده است. مذاکراتی که به گفته بسیاری از تحلیلگران چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی ایران را مشخص می‌کند. بازار منوچهری شور و هیجان چندانی ندارد، خودشان می‌گویند دست نگه داشته‌اند و انتظار می‌کشند تا ببینند پایان این جلسات به کجا ختم می‌شود.

روند نرخی بازار طوری نوار ثبات را حفظ کرده بود که در دو هفته اخیر بدون تغییر قیمت بر مدار 3250 تومانی باقی مانده بود ثبات قیمتی که مثال آن را در تیر همین تابستان و همزمان با مذاکرات هسته‌یی وین شاهد بودیم. تنها تفاوتی که میان این دو دوره وجود دارد این است که در آن زمان بازه قیمتی دلار در حدود 100تومان کمتر از حال حاضر و با نرخ 3150تومان بوده است. به گفته کارشناسان افزایش ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبد ارزهای مهم دنیا در ماه‌های اخیر، همچنین به تعویق افتادن مذاکرات هسته‌یی در کشور از دلایلی بود که تا حد زیادی باعث افزایش نرخ دلار نقدی در ماه‌های گذشته شده است.

گذری در بازار منوچهری به خوبی نشان می‌دهد که معامله‌گران با احتیاط بیشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. خریداران و متقاضیان دلار در انتظار اخبار حاصل از مذاکرات، سه هفته اخیر را در بازه 10تومانی و بر نوار3250تومان فعالیت کرده‌اند. اما از روز گذشته بازارهای مالی ایران به توافق هسته‌یی امیدوار شده‌اند. روز گذشته قیمت دلار به عدد 3240 تومان کاهش یافت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که هنوز از وین اخباری در مورد توافق نهایی مخابره نشده است ولی حداقل بازارهای مالی ایران به استقبال این اتفاق رفته‌اند. با پیش‌بینی‌های افزایشی در رابطه با بازار طلا براین اساس بازار ایران باید در انتظار رشد قیمت طلا و کاهش قیمت دلار باشد. درصورتی که تا پایان مذاکرات توافقات هسته‌یی حاصل شود، قیمت‌ها پتانسیل کاهش بیشتر را

خواهند داشت.


افت شدید یورو و پوند در بازار

اما نکته مهم در معالات دو روز گذشته ارزها نشان می‌دهد که یورو طی زمان یادشده در حدود 40تومان کاهش قیمت داشته است. یورو که در روز جمعه با افت 30تومانی روبه‌رو شده بود به نرخ 4050تومان رسید و همچنین روز گذشته با 10تومان کاهش بیشتر در حدود 4040تومان معامله شد.

پوند نیز که روندی مشابه یورو را در پیش گرفته است با کاهشی 30تومانی به 5070تومان رسید. بسیاری در بازار کاهش ارزش یورو و پوند را به علت کاهش این ارزها در برابر دلار ایالات متحده می‌دانند. یورو روز جمعه در آخرین ساعات فعالیت بازارهای بین‌الملل با افت شدیدی در برابر دلار امریکا روبه‌رو شد و از نرخ برابری 1.25 به نرخ 1.23 رسید.


نگاه افزایشی به بازار طلا

اما طلا در ایران که دومین هفته صعودی خود را طی کرده است روندی مشابه دلار را پشت‌سر می‌گذارد. سکه که روز شنبه را بدون تغییر قیمت آغاز کرده بود در روز گذشته با افزایش 2000تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. معامله‌گران بازار این افزایش قیمت را تماما تحت تاثیر افزایش ارزش اونس طلا در روز جمعه می‌دانند. به‌طور کلی رویکرد جدید تحلیلگران به‌گونه‌یی است که طلا را تا مدت زیادی به زیر 1200دلار نمی‌آورد. تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ بهره می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد. بانک مرکزی اروپا نیز قصد دارد برای کمک به افزایش نرخ تورم و رشد اقتصادی منطقه یورو خریداری اوراق قرضه را در دستور قرار دهد. این مساله می‌تواند موجب افزایش تقاضای طلا در اروپا شود.

سرمایه‌گذاران طلا، روز شنبه با بداقبالی مواجه شدند. بازارهای جهانی ساعات تعطیل خود را سپری می‌کردند، درحالی که گزارش موسسه اکونومیست مشخص کرد همچنان ارزش دلار کاهش می‌یابد. اگر روز یکشنبه بازارهای جهانی معاملاتشان را ادامه می‌دادند، فرصت جدیدی برای رشد قیمت طلا مهیا می‌شد ولی ساعات تعطیلی چنین امکانی را از بازار گرفت. با این وجود فعالان بازار اعتقاد دارند طی روزهای آینده باز هم امکان رشد قیمت برای طلا ایجاد می‌شود. طی دو روز گذشته قیمت نفت هم با رشد قابل‌توجهی همراه بود و موفق شده از مرز 80دلار عبور کند. براین اساس پیش‌بینی می‌شود روز دوشنبه و با ازسرگیری معاملات قیمت طلا هم رشد پیدا کند. روز پنجشنبه قیمت طلا 22دلار نوسان را تجربه کرده بود. به‌طوری که در ابتدای معاملات قیمت طلا 22دلارکاهش یافت و در پایان معاملات بازهم با رشد 22دلاری این کاهش را جبران کرد. فعالان بازار این وضعیت را دلیلی بر شرایط ناپایدار بازار می‌دانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر