آمار معاملات محصول خاکستری در تالار نقره‌ای

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۲۱

سیمان محصولی است که پس‌از مدت‌ها رایزنی مسوولان بازار سرمایه در روز هشتم تیر سال ۸۹ به جمع کالاهای بورس کالا پیوست. نخستین عرضه این محصول نیز روز 27تیر سال89 توسط سیمان کردستان با حجم یک‌هزار تنی انجام شد که تقاضای 5هزار تنی خریداران نوید معاملات پررونقی را برای این کالای خاکستری می‌داد. از آن زمان تا پایان سال90 نیز معاملات این محصول به‌طور مستمر در بورس کالا انجام می‌شد تا اینکه حجم کلی این بازار به یک‌میلیون‌و69هزارو۲۳۰ تن رسید.

در این مدت یک‌میلیون‌و478هزارو680 تن سیمان روی تابلوی عرضه رفت که صف تقاضای یک‌میلیون‌و209هزارو370 تن در تالار تشکیل شد. این ارقام به همراه پذیرش 36 شرکت سیمانی در بورس کالا، ‌نشان‌دهنده استقبال بالای تولیدکنندگان سیمان از معاملات شفاف بورس بود.

براساس آمارها، از تیر سال89 تا خرداد91 در روندی خیره‌کننده ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند که از این بین ۲۴ شرکت محصولاتشان را در رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه کردند.

براین اساس تاکنون محصولات شرکت‌های سیمان آبیک، اردستان، آرتا اردبیل، اصفهان، بهبهان، خوزستان، داراب، دشتستان، دورود، زابل، زنجان، سفید ارومیه، سپاهان، شاهرود، شرق، صوفیان، غرب، فارس، فارس‌نو، فیروز‌کوه، کردستان، ممتازان کرمان، نی‌ریز و ساروج بوشهر روی تابلوی بورس کالا رفته است.

اما با شروع سال۹۱ اوضاع معاملات سیمان در بورس کالا به کلی تغییر کرد و این محصول به غایب همیشگی جدول معاملات بورس کالا تبدیل شد. البته ناگفته نماند تالار صنعتی و صادراتی بورس کالا در سال91 در دو روز میزبان سیمان بود. سوم خرداد 91 کارخانه سیمان کرمان 5هزار تن سیمان را روی تابلوی معاملات برد که این محموله مورد معامله قرار گرفت. همچنین کارخانه سیمان زنجان در روز 22خرداد 4هزار تن سیمان را در تالار صادراتی عرضه کرد که خریداری برای این محصول پیدا نشد تا پرونده معاملات سیمان از همان روز در بورس کالای ایران بسته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر