جهت‌دهی بورس با بسامد خبری مذاکرات

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۱۷

فضای روز گذشته خوش‌بینی به خبرهای منتشر‌شده از مذاکرات جاری سرنوشت‌ساز هسته‌یی در وین بود، موجب رشد شاخص کل شد. علاوه بر این صف خرید در گروه خودرویی و بانکی نیز به رشد شاخص کمک کرد، به‌طوری‌که این نماد با صف سنگین 80میلیونی مواجه شد و این اتفاق انگیزه‌یی قوی برای مثبت‌شدن بقیه سهم‌های خودرویی شد و به‌دنبال آن بانکی‌ها نیز متمایل به افزایش روند حرکتی خود شدند، به‌طوری‌که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل بازار از آن این دو گروه بود. در‌صورتی‌که معاملات در اوایل ساعات کاری دیروز با روند مثبتی شروع نشده بود؛ اما زمزمه‌هایی ناشی از خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات هسته‌یی جهت بازار را مثبت کرد به‌خصوص خبر ظریف وزیر امور خارجه مبنی بر تمدید مذاکرات مورد نظر ایران نیز روزنه‌های امید را برای بورس‌سازان گشود. با این حال در پایان ساعات معاملات عملا هیجان مثبتی که شروع شده بود، کمی فروکش کرد به‌خصوص در صنایع تاثیرگذار بر روند شاخص از‌جمله خودرویی و بانکی‌ها؛ چراکه به‌نظر می‌رسید که تاثیر خبر منتشر‌شده چندان مثبت نبوده و اثر کافی را ندارد.

نماد پارس‌خودرو در حالی روز گذشته با صف خرید روبه‌رو شد که در نخستین روز کاری هفته صف فروش شد که بعدا این صف جمع شد. هر‌چند با نگاهی به صورت‌ها وگزارش‌های مالی این شرکت، به‌لحاظ مالی وضعیت اسفناکی دارد اما سیر افزایشی قیمت خپارس و ایجاد صف‌های طولانی عمدتا به‌دلیل خوش‌بینی و سفته‌بازی روی این سهم برمی‌گردد. به‌هر‌حال امروز برای بورس تهران روز سرنوشت‌سازی است، سقوط یا صعود روند بازار بستگی به نتایج مذاکراتی دارد که در‌حال‌حاضر در پایتخت اروپایی درجریان است.


تثبیت30درصدی عوارض دولتی معادن

بدین‌ترتیب دیروز بورس روز نسبتا خوبی را پشت‌سر گذاشت و علاوه‌بر رشد 347واحدی شاخص دو خبر جدید برای گروه سیمانی‌ها و معادن منتشر شد، که طی روزهای اخیر اثرات آن بر سهام گروه سیمانی و استخراج کانه‌های فلزی و نیز فلزات اساسی آشکار خواهد شد. از یک‌سو مهدی کرباسیان، رییس هیات‌عامل ایمیدرو از ارایه پیشنهاداتی از سوی دولت به مجلس برای توجه به بخش معدن در لایحه خروج از رکود و حمایت از تولید خبر داد و افزود: در لایحه بودجه94 عدد تعیین‌شده برای بهره مالکانه معادن 1300میلیارد تومان است که در سال94 هم تغییر نخواهد کرد. همچنین بار دیگر دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد انجمن موافق عرضه مجدد سیمان در بورس کالاست؛ اما نظر نهایی را باید وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهد. درخصوص اثر تثبیت عوارض دولتی روی معادن و تاثیرات آن بر سهام این گروه، یکی از کارشناسان بازار سرمایه به «تعادل» در این باره گفت: اثرگذاری عوارضی دولتی بر معادن حاضر در بورس به‌نسبت زیاد است اما باید عوامل مختلف را روی هر معدن در‌نظر گرفت، به‌طور مثال تحلیل بنیادی معدن چادرملو نشان می‌دهد 30درصد از درآمد فروش این معدن به پرداخت عوارض دولتی اختصاص می‌یابد و از سوی دیگر قیمت سنگ‌آهن جهانی رو‌به‌کاهش است که روی قیمت داخلی تاثیر می‌گذارد. مهدی کارنامه‌حقیقی افزود: سرمایه‌گذاران دقت داشته باشند که جهت تصمیم‌گیری برای خرید‌و‌فروش وضعیت هر معدن باید به‌صورت جداگانه و براساس عواملی مانند بازار فروش یا صادرات، قیمت محصول، نرخ دلار و... مورد ارزیابی قرار گیرد. این تحلیلگر به‌طور کلی جلوگیری از افزایش عوارض دولتی برای معادن را خبر خوبی برای این گروه دانست و گفت: سود برخی از معادن بدین‌ترتیب افزایش می‌یابد و اثر آن در گزارش‌های جدید مالی دیده خواهد شد.

یکی دیگر از خبرهای دیروز اظهارنظر جدید رییس انجمن کارخانه‌های سیمان درباره عرضه سیمان در بورس کالا بود که وزارت صنعت نیز با این طرح موافقت دارد. کارنامه‌حقیقی در این‌باره به «تعادل» گفت: تعیین قیمت در بورس کالا به نفع سیمانی‌هاست و سودآوری سیمانی‌ها را افزایش می‌دهد. کارنامه‌حقیقی چالش اصلی صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی در شش‌ماهه دوم سال را کمبود گاز مصرفی دانست و این عامل را مانع افزایش تولید و کسب سود بیشتر در این صنایع برشمرد و افزود: به‌طور معمول این صنایع در شش‌ماهه نخست سال وضعیت تولید خوبی دارند اما در شش‌ماهه دوم به‌دلیل کمبود گاز با افت تولید مواجه می‌شوند. این کارشناس افزود: تکمیل پارس‌جنوبی می‌تواند راهگشای چالش این صنایع در سال‌های آتی باشد. کارنامه‌حقیقی وضعیت تولید بیشتر صنایع بزرگ حاضر در بورس را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: غیر از یکی دو شرکت، سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی در بورس با افت تولید مواجه هستند که این روند در شش‌ماهه دوم نیز با شرایط موجود ادامه خواهد یافت مگر آنکه تحریم‌ها به‌طور کامل برداشته شود.


شیمیایی‌ها کاهش داشتند

از سوی دیگر برخلاف روند مثبت حرکت سهم‌های خودرویی و بانکی، گروه‌های شیمیایی وضعیت جالبی نداشتند. دو اتفاق سهم این گروه به‌خصوص پتروشیمی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است که در روزهای آتی نیز تاثیر منفی این خبرها بر روند حرکت این گروه مشخص خواهد شد. بحث احتمال افزایش قیمت خوراک از سوی مجلس و دیگری کاهش قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی دو خبری هستند که روز گذشته و بی‌تردید در روزهای آتی سهام این گروه را متاثر خواهد کرد. پیرو مصوبه شورای‌عالی بورس و ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و تغییر مبنای محاسبه قیمت‌های پایه از ارز مبادله‌یی به نرخ ارز آزاد، نرخ‌های جدید محصولات پلیمری و شیمیایی را برای آذر سال جاری اعلام کرد که قیمت‌ها با کاهش رو‌به‌رو شده است.


آمار معاملات روز

رشد رقم شاخص بازار دیروز و ایستادن در کانال 75389واحدی افزایش حجم و ارزش معاملات را به‌دنبال داشت. بر این اساس روز گذشته بیش از یک‌میلیارد‌و127میلیون سهم به‌ارزش 290میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد. علاوه بر صف خرید سنگین خپارس و اثر آن بر سایر گروه‌های خودرویی، صف خرید بانک دی در فرابورس و بانک انصار در بورس نیز با افزایش قابل‌توجهی مواجه بود. بانک ملت و تجارت نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند در‌حالی‌که هلدینگ فارس در نزول رقم شاخص سهم بسزایی ایفا کرد. از معاملات قابل‌توجه روند نزولی ملایم سهم تازه‌وارد تالار معاملات بورس بود، سیدکو از گروه سیمانی هم‌جهت با سایر نمادهای این گروه منفی خورد هرچند نسبت به بقیه روند نزولی شدیدی را تجربه نکرد. در‌حالی‌که دو نماد جدید در فرابورس همچنان سیر افزایشی دارند قاسم‌ایران و شرکت بهمن‌لیزینگ دو شرکتی هستند که با استقبال سهامشان در این بازار مواجه شده‌اند. همچنین از‌جمله نمادهای برگشتی به تالار معاملات وصنعت نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بود پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، بدون محدودیت نوسان قیمت وارد معامله شد، که به‌محض بازگشایی نماد آن با رشد نزدیک به 10درصدی با تقاضای بالایی نیز مواجه شد. براساس اطلاعیه ناظر افزایش سرمایه شرکت مذکور تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به 30/09/1393، ثبت نخواهد شد و سود نقدی تقسیمی در مجمع به حق‌تقدم‌های حاصل از افزایش سرمایه تعلق نخواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر