چاق‌ها برای جهان چقدر هزینه دارند؟

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۰۸

چاقی علاوه بر لطمه‌هایی که به سلامت فرد می‌زند برای جامعه نیز هزینه‌های اضافی دربر دارد.

پژوهشگران می‌گویند هزینه‌یی که چاقی در سطح دنیا بر دوش مردم و دولت‌ها می‌گذارد به اندازه هزینه سیگار کشیدن و درگیری‌های مسلحانه است. براساس گزارشی که موسسه مک‌کینزی منتشر کرده هزینه جهانی چاقی 1.3تریلیون پوند یعنی 2.8درصد کل فعالیت‌های اقتصادی در دنیاست. این گزارش تخمین زده که 2.1میلیارد نفر در دنیا - 30درصد جمعیت جهان- اضافه‌وزن دارند یا از چاقی مفرط رنج می‌برند و این آمار تا سال ۲۰۳۰ به نیمی از جمعیت جهان افزایش خواهد یافت. براساس این گزارش هزینه گزاف مالی چاقی رو به افزایش است و این هزینه شامل خدمات بهداشتی، غیبت از کار و افت بازده می‌شود. این هزینه اکنون از هزینه اعتیاد به الکل و تغییر آب‌وهوای کره زمین بیشتر شده است.

به‌عقیده پژوهشگران، اقداماتی جزیی و اندک مفید نیستند و به سلسله اقدامات نظام‌مند نیاز است. از جمله این اقدامات به تغییر اندازه غذاهای بسته‌بندی و تحول در تولید و ارایه غذاهای آماده و فرآوری اشاره شده است.

این گزارش در نهایت به این جمع‌بندی رسیده که «مقابله با چاقی باید در ابعاد ملی و در سطح دولت‌ها مدنظر قرار گیرد و راه‌حل معجزه‌آسایی برای آن وجود ندارد.»

تونگا با داشتن 46درصد مرد و 70درصد زن چاق، بیشترین درصد چاقی را دارد. بحرین در جدول با بیشترین درصد چاقی در کودکان در مکان اول قرار دارد و امریکا دوم است.

به گفته این سازمان، سالانه حدود سه و نیم‌میلیون نفر در دنیا به‌علت چاقی جان خود را از دست می‌دهند و ۶۵درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که افزایش وزن و چاقی، بیش از کم‌وزنی باعث مرگ می‌شود.

شمار افراد چاق در دنیا بیش از دو میلیارد نفر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر