محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۲۰۷

روزنامه دیلی‌میل در گزارشی با موضوع محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان، بازار بزرگ استانبول را با آمار بیش از 91میلیون گردشگر در سال در رتبه نخست قرار داده است.

فهرست دیلی‌میل از 50 جاذبه پربازدید گردشگری دنیا درحالی منتشر شد که انگلیس حتی یک نماینده نیز در میان برترین‌ها ندارد.

در این فهرست بازار بزرگ استانبول در سال 2013 رکورد 91میلیون‌و250هزار بازدیدکننده را ثبت کرد و مقام اول را به خود اختصاص داد. این بازار که قدمت آن به قرن پانزدهم برمی‌گردد، برای سرامیک‌های دست‌ساز، فانوس‌ها، فرش‌ها و جواهرآلات سبک بیزانسی‌اش شهرت دارد.

در این فهرست 15 پارک موضوعی به چشم می‌خورد. جالب اینکه 9 جاذبه‌ این فهرست به پارک‌ها، استودیوها و شهرهای بازی‌ اختصاص یافته که کمپانی دیسنی آنها را راه‌اندازی کرده است.

نکته جالب‌توجه دیگر در این فهرست جلو افتادن پارک‌های موضوعی «اورلند» و «لوته‌ورلد» کره‌جنوبی از برج ایفل، اهرام ثلاثه و استون‌هنج‌ها است.

میدان زوکالو در مکزیکوسیتی که محل برگزاری مراسم آیینی آزتک‌ها بود، با 85میلیون بازدیدکننده رتبه دوم را در این فهرست دارد. مقام سوم هم به میدان تایمزنیویورک رسید که به‌طور میانگین سالانه 50میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند.

زوکالو هرسال میزبان رژه‌های نظامی، رویدادهای فرهنگی، سیاسی، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌هاست. اما آنچه گردشگران را به میدان تایمزنیویورک جذب می‌کند، برنامه‌های تفریحی، مغازه‌های متعدد و نمایش‌های تئاتر برادوی است.

پارک مرکزی نیویورک و ایستگاه ایالتی واشنگتن هم با 40میلیون بازدیدکننده در سال رتبه چهارم فهرست جاذبه پرطرفدار جهان را دارند. رتبه ششم متعلق به نوار لاس‌وگاس است که بیش از 30میلیون بازدیدکننده داشته و پس از آن معبد میجی‌جینگو و سنسوجی که هر دو در شهر توکیو واقع هستند، قرار گرفته‌اند.

آبشار معروف نیاگارا در نیویورک با 22میلیون گردشگر رتبه نهم را به نام خود ثبت کرد و دهمین جاذبه محبوب جهان با سالانه 21میلیون‌و600هزار بازدیدکننده، ترمینال مرکزی شهر نیویورک است. شهر ممنوعه چین با بیش از 15میلیون گردشگر سالانه رتبه شانزدهم و دیوار چین با 10میلیون‌و720هزار بازدیدکننده مقام بیست‌وششم را دارد.

این آمارها از آژانس‌های دولتی و مراکز مدیریت گردشگری کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است. در این فهرست مراکز خرید، سواحل و مکان‌های مذهبی گنجانده نشده‌اند.

این گزارش درحالی منتشر شده که سازمان جهانی گردشگری چندی پیش از رشد 5درصدی تعداد گردشگران جهان طی سال 2013 خبر داد. بیشترین رشد در این میان از آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا بوده است. محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری هم مناطق جنوب‌شرقی آسیا، اروپای مرکزی و شرقی و شمال آفریقا بوده‌اند.

اروپا همچنان پربازدیدترین قاره جهان شمرده می‌شود که در سال گذشته میزبانی بیش از 563میلیون مسافر را برعهده داشته است. این رقم برابر 52درصد تعداد کل گردشگران بازار جهانی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر