مرتضوی و رییس‌زاده در لیست مشاوران مجمع فعالان توسعه

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۸۹

نام گروه‌های درگیر در مبارزه برای کسب بیشترین آرا در انتخابات اتاق بازرگانی و هسته اصلی اعضای آنها تقریبا مشخص شده است. رقبا همدیگر را می‌شناسند و آرام آرام به‌سمت برنامه‌های انتخاباتی حرکت می‌کنند. مرحله دوم بعد از ایجاد یک هسته مرکزی و تعیین اهداف کلی که در واقع ساختار هر گروه را تعیین می‌کند، ایجاد بازوهای اجرایی برای حرکت در مسیر انتخابات است. در واقع هر گروه بنا به‌استراتژی خود چند شاخه در درون خود به‌نام ستاد، کمیته یا کمیسیون ایجاد می‌کند و وظایف مختلف به این شاخه‌ها محول می‌شود. این قاعده بازی در هر انتخابات است و بسیاری از آرایی که در اسفندماه به‌درون صندوق‌های رای ریخته می‌شود، امروز از طریق این شاخه‌ها جذب می‌شوند.

خواستاران تحول نخستین گروهی بود که از طریق انجمن خود اقدام به‌ایجاد این شاخه‌ها کرد. در هفته گذشته جلسه هیات اجرایی انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران ایجاد 12 کمیسیون در این انجمن را پیشنهاد کرد که در جلسه چهارشنبه عصر شورای مرکزی انجمن این پیشنهاد مصوب شد. قرار است به‌زودی این کمیسیون‌ها شروع به‌کار کنند و چهره‌هایی که در این کمیسیون‌ها عضو خواهند شد به‌نوعی نشان می‌دهد به‌جز اسامی که تاکنون مطرح شده است چه چهره‌های شاخصی از خواستاران تحول حمایت خواهند کرد. اما در سوی مقابل مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران هم دست به‌کار شده است. تعداد شاخه‌های این جریان بسیار کمتر از تحول است اما در مقابل اسامی زیرشاخه‌ها مشخص شده است. بر اساس تصمیم هیات‌مدیره مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران، اتاق فکر، شورای مشورتی، ستاد اجرایی و کمیته تبلیغات انتخابات تشکیل شده است.


اسامی مشترک در لیست‌ها

ایجاد کمیته، شورا و ستاد، موضوعی طبیعی در هر انتخابات محسوب می‌شود اما در این دوره انتخابات یک تفاوت بزرگ نسبت به‌دوران دیگر وجود دارد. در این دوره به‌دلیل پیشرفت لوازم ارتباطات اخبار بسیار زودتر از سال‌های قبل در بین گروه‌ها منتشر می‌شود و در واقع تمام گروه‌ها در یک محیط شیشه‌یی به فعالیت می‌پردازند. در این میان نام چهره‌های شاخص در کمیته‌های گروه‌های رقیب یک علامت سوال بزرگ برای تمامی فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر دو چهره شاخص در لیست شورای مشورتی مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران وجود دارد که پیش از این نام آنها در گروه‌های دیگر ذکر شده است. محمدرضا مرتضوی نخستین این چهره‌ها است. در حالی که در وظایف این شورا بررسی و انتخاب راهکار‌های تاثیرگذار برای توفیق در انتخابات و ابلاغ به ستاد اجرایی و کمیته تبلیغات ذکر شده، اما نام رییس خانه صنعت تهران در لیست مدعوین ذکر شده است. این در حالی است که پیش از این از مرتضوی به‌عنوان یکی از حامیان اعتدالیون نام برده می‌شد و کاوه زرگران به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به مرتضوی در اکثر جلسات اعتدالیون حضور فعال دارد.

چهره دیگری که در شورای مشورتی مجمع فعالان حضور دارد محمدمهدی رییس‌زاده است. این فرد که از اعضای تاثیرگذار اتاق بازرگانی ایران در سال‌های اخیر بوده است در گروه خواستاران تحول و انجمن مدیران و متخصصین سمت بازرس را در اختیار دارد. شرکت این فرد در جلسات مجمع فعالان هم بسیار بحث‌برانگیز خواهد بود. از سوی دیگر کمیته‌یی به‌نام تبلیغات انتخابات دوره هشتم اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران تشکیل شده است که در شرح وظایف آن «انتخاب و عقد قرارداد با رسانه‌ها، مسوولان تبلیغات محیطی، طراحان و اجراکنندگان بروشور و بنر» ذکر شده است. جالب آنکه نام محمد طاهری رییس روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران در لیست اعضای این کمیته خودنمایی می‌کند. در واقع با وجود تمام تلاش هیات‌رییسه فعلی اتاق بازرگانی مبنی بر بی‌طرفی اتاق در انتخابات و عدم استفاده از منابع اتاق بازرگانی به نفع گروهی خاص، مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران رسما در حال تلاش برای پیروزی یک گروه خاص است که باید دید آیا ریاست اتاق از این اقدام باخبر است یا نه. گروه‌های دیگر هم به‌آرامی و با چراغ خاموش در حال یارگیری و تشکیل ستادهای خود هستند اما به‌نظر می‌رسد خواستاران تحول و مجمع فعالان توسعه از بقیه گروه‌ها در این موضوع جلوتر هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر