37درصد سرمایه «بانک سرمایه» بلوکه شده است

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۸۲

سرپرست بانک سرمایه که اخیرا جایگزین درخشنده مدیرعامل قبلی این بانک شده به‌دلایل این جابه‌جایی، ماجرای خرید سهام بانک سرمایه توسط شهرداری و 37درصد سهام بلوکه شده این بانک در دست دو شخص حقیقی همچنین ماجرای تحقیق و تفحص مجلس از این بانک اشاره کرد.

به گزارش «تعادل» غندالی در نشستی خبری بااشاره به تشکیل بانک سرمایه در سال 1382 و 1383 با سرمایه‌یی بالغ بر 350میلیارد تومان گفت: 73.5درصد این سرمایه به‌طور مستقیم ازسوی فرهنگیان و صندوق ذخیره آنها و 32درصد مابقی به‌طور غیرمستقیم ازسوی این بخش خریداری شد.

وی بااشاره به فرازونشیب‌هایی که بانک سرمایه طی 10سال گذشته پشت‌سر گذاشته و از اهداف اصلی و اصالت فرهنگی خود دور شده است، گفت: باتوجه به مشکلاتی که وجود داشت در زمان آقای درخشنده-مدیرعامل قبلی بانک سرمایه- اعلام کردیم که به مباحثی نظیر مشکل سهام این بانک، مطالبات معوق، ساختار نیروی انسانی، بانکداری الکترونیک رسیدگی و تاحدودی ساماندهی شود اما موفقیت چندانی به‌دست نیاورده‌ایم. به‌ناچار خودمان تصمیم گرفتیم مدتی سرپرستی این بانک را برعهده گرفته تا شخص توانمندی با یک تیم قوی و شایسته بانک سرمایه در آن حضور یابد.

غندالی بااشاره به بلوکه شدن بخشی از سهام بانک سرمایه افزود: بخشی از سهام این بانک در سال‌های گذشته دردست اشخاصی که فرهنگیان بخشی از آنها بودند در بازار به‌طور خرد فروش رفت که دو شخص حقیقی بخش زیادی از آن را خریداری کردند که اکنون دراختیار ما نیست.

سرپرست بانک سرمایه توضیح داد: این 37درصد از سهام بانک سرمایه را خریداران آن نتوانستند در بانک مرکزی ثبت کنند بر این اساس اکنون بلوکه شده و در دادگاه در حال بررسی است که امیدواریم به‌زودی با رای صادر شده به این بانک بازگردد.

وی در ادامه به ماجرای خرید سرمایه بانک سرمایه ازسوی شهرداری اشاره کرد و افزود: در سال 1384 و در زمان ریاست آقای شیبانی که در بانک مرکزی ایشان اعتقاد داشتند توسعه بانک‌های خصوصی باید متوقف شده و دیگر بانکی در این حوزه ایجاد نشود، بنابراین شهرداری هم که در آن زمان به‌دنبال دریافت مجوز بانک شهر بود، موفق نشد.

غندالی با بیان اینکه آقای شیبانی از بانک سرمایه خواست 20درصد سهام خود را به شهرداری بفروشد، گفت: اما ما موافقت نکرده و اعلام کردیم که فقط 10درصد می‌فروشیم که شهرداری هم نپذیرفت و از دور خارج شد.

سرپرست بانک سرمایه ادامه داد: اما در سال1387 شهرداری موفق شد باتوجه به تغییراتی که در سهام ما ایجاد شده بود بخش زیادی را با قیمت 100تومان بخرد و به‌طور محسوس سهام ما را جمع‌آوری کرد. این درحالی است که در همان زمان خودمان باید در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در این مورد اقدام کرده و قبل از هر کسی سهام خود را خریداری می‌کردیم.

وی بااشاره به صدور دوباره مجوز برای ایجاد بانک‌های خصوصی در دوره احمدی‌نژاد گفت: در آن زمان شهرداری توانست مجوز بانک شهر را دریافت کند بر این اساس باتوجه به اینکه بانک مرکزی به‌دلیل مبارزه با پولشویی با ثبت سهام خریداری شده ما توسط شهرداری موافقت نکرد آنها نیز شروع به فروش این سهام کردند که ما باید خودمان بتوانیم مجددا آن را خریداری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر