افزایش هزینه اشتغال در کشور

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۷۹

به‌طور طبیعی بزرگ‌ترین مشکل تمامی دولت‌های پس از جنگ در ایران، بیکاری است؛ با توجه به اینکه خروجی اقدامات موثر صورت‌گرفته از سوی دولت‌ها به‌صورت نرخ بیکاری، نرخ تورم و معضلات و ناهنجاری‌های اقتصادی بروز می‌کند. در حال حاضر انتقاد کارشناسان این است که دولت برنامه جامعی در خصوص اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف و همچنین کاهش نرخ بیکاری ارایه نداده است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون هنوز جلسات شورای عالی اشتغال در کشور تشکیل نشده تا در مورد بررسی زمینه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال بحث و گفت‌وگو صورت گیرد.

مشکلات اقتصادی ایران؛ از تورم بالا و رکود گسترده گرفته تا مشکلاتی که در بازارهای مختلف پول، سرمایه و بازار کار وجود دارد، سبب شده در حال حاضر هزینه ایجاد یک شغل در بخش صنعت افزایش بیابد، ضمن اینکه اکنون دولت با کاهش جدی درآمدهای نفتی مواجه شده است. بنابراین یکی از تبعات کاهش جهانی قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی ایران، محقق نشدن وعده‌های دولت در زمینه اشتغال‌زایی است. در این زمینه عضو شورای عالی اشتغال با اشاره به افزایش هزینه‌های اشتغال در کشور اعلام کرد: در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در بخش‌های زیربنایی و صنعتی به ترتیب 12 تا 70میلیون تومان است.

محمد عطاردیان با بیان اینکه دولت طرح جامعی را برای ایجاد اشتغال در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ارایه نکرده است، اعلام کرد: ارایه آمار اشتغال‌زایی جدید در حالی از سوی دولت یازدهم اعلام می‌شود که از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیکاران سیر صعودی در کشور داشته است. رییس انجمن صنفی کانون عالی کارفرمایی ایران، با اشاره به ایجاد شرایط رکودی در واحدهای تولیدی کشور اعلام کرد: دولت یارانه و کمکی به واحدهای تولیدی کشور ارایه نکرده است. این در حالی است که در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت وضعیت اشتغال‌زایی کشور بهبود یابد. نماینده کارفرمایان در شورای عالی اشتغال با بیان اینکه لازمه ایجاد شغل تعیین مسیر دقیق و ارایه برنامه برای این موضوع است، تاکید کرد: متاسفانه برنامه‌ها، بدون پشتوانه و نظر کارشناسی مطرح می‌شود و برای آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

عطاردیان با انتقاد از عدم برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال در کشور اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ جلسه‌یی از سوی دولت مبنی بر ارایه راهکارهایی جهت اشتغال‌زایی تشکیل نشده است. این کارفرما با بیان اینکه سرمایه و اعتباری که برای موضوع اشتغال در نظر گرفته می‌شود، بیهوده تلف می‌شود و کارایی لازم را ندارد، ادامه داد: این مباحث مربوط به این دولت نمی‌شود و دولت‌های گذشته نیز این‌گونه عمل می‌کردند و به پیشنهادات عمل نمی‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر